لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

نخست‌وزیر بریتانیا از قطعی شدن خروج کامل این کشور از اتحادیه اروپا خبر داد


ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه ۲۸ دی اعلام کرد که این کشور به طور همه جانبه از اتحادیه اروپا و از جمله بازار مشترک کشورهای عضو خارج خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خانم می در صریح‌ترین اظهارنظرش پس از همه‌پرسی ۲۳ ژوئن پارسال گفت بریتانیا باید کنترل بر قوانین و مرزهای خود را در دست بگیرد. ولی همزمان از اتحادیه اروپا دعوت کرد تا بر سر یک معاهده تجارت آزاد که به نفع هر دو طرف باشد با بریتانیا وارد گفت‌وگو شود.

او در بخشی از سخنرانی‌اش گفت: «ما خواهان عضویت در بازار مشترک نیستیم. به جای آن خواهان گسترده‌ترین میزان دسترسی به آن بازار از طریق یک معاهده تجارت آزاد همه جانبه، جسورانه و بلندپروازانه هستیم».

به گفته او، اعمال محدودیت بر مناسبات اقتصادی و یا تهدید به ثباتی نه به نفع بریتانیا و نه به نفع اتحادیه اروپا است.

او افزود: «می‌دانم که برخی طرفدار توافقی تنبیهی با بريتانيا هستند که سایر کشورهای عضو اتحادیه را از تصمیم مشابهی باز دارد. چنین اقدامی به شدت به کشورهای اروپایی ضربه خواهد زد و اقدام دوستانه‌ای نخواهد بود».

ترزا می در عین حال برای اولین بار اذعان کرد که پارلمان بریتانیا حق خواهد داشت در مورد توافق نهایی دولت با اتحادیه اروپا رای دهد. ولی او توضیح نداد در صورتی که پارلمان به توافق نهایی رای منفی دهد چه اتفاقی خواهد افتاد.

ارزش برابری پوند استرلینگ که روز دوشنبه به نازلترین سطح طی ۳۱ سال گذشته رسیده بود، همزمان با تمرکز دولت بریتانیا روی باز نگاه داشتن درهای اقتصادی کشور به روی تجارت جهانی ارزش آن تا حدود ۲.۲ درصد افزایش یافت و در مقابل دلار به ۱.۲۳ رسید.

کاهش نرخ برابری پوند طی ماه‌های اخیر روی مصرف‌کنندگان تاثیر گذاشته است. نرخ تورم به بالاترین میزان طی دو سال و نیم گذشته رسیده و در فاصله نوامبر تا دسامبر سال گذشته از ۱.۲ درصد به ۱.۶ درصد افزایش یافت.

نخست‌وزیر بریتانیا هم «الگوی سخت» و هم «الگوی نرم» در توافق بر سر نحوه خروج این کشور از اتحادیه اروپا را رد کرد و گفت خواهان مناسباتی است که در راستای منافع هر دو طرف باشد.

خانم می خطاب به اتحادیه اروپا افزود: «ما می‌خواهیم محصولات شما را بخریم و محصولات خود را به شما بفروشیم. با شما در آزادانه‌ترین حالت ممکن مناسبات تجاری را ادامه دهیم. و برای امنیت و پیشرفت هر دو طرف روابط دوستانه خود را ادامه دهیم».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید ترزا می در واکنش به نگرانی‌ها در مورد انزوا و درون‌گرا شدن بریتانیا گفت: «هدف من این است که کشور نیرومندتر، عادلانه‌تر، متحدتر و برون‌گراتر از هر زمان دیگری باشد».

بریتانیا با هدف به دست گرفتن قوانین و کنترل مهاجرت که یکی از خواسته‌های مهم طرفداران برگزیت بود، از بازار مشترک کالا و خدمات خارج می‌شود. رهبران اتحادیه اروپا می‌گویند اگر بریتانیا حرکت آزادانه مردم در کشورهای عضو را نپذیرد نمی‌تواند در بازار مشترک باقی بماند.

از دست دادن دسترسی آزاد به این بازار مشترک که حدود ۵۰۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد، باعث نگرانی بخش مالی و خدمات شده که در اقتصاد بریتانیا نقش مهمی دارند. در عین حال شرکت‌های بین‌المللی را که از لندن نه فقط به عنوان یک مرکز مالی بلکه به عنوان دریچه‌ای به سوی کشورهای اتحادیه اروپا استفاده می‌کنند، نگران کرده است.

نخست‌وزیر بریتانیا گفت تا پایان ماه مارس ماده ۵۰ از معاهدات اتحادیه اروپا را به اجرا خواهد گذاشت و از آن زمان روند دو ساله مذاکرات دو طرف برای خروج بریتانیا رسما آغاز خواهد شد. ولی او تاکنون حاضر نشده که اهداف و یا راهبردهای دولت بریتانیا در این مذاکرات را تشریح کند چون به گفته او موجب تضعیف موضع بریتانیا در مذاکرات خواهد شد.

خانم می در این سخنرانی از دو بخش جمعیت کشور که به برگزیت رای مثبت و یا منفی داده‌اند خواست تا مصالحه و آشتی کنند. ولی به نظر می‌رسد که شکاف بین طرفداران و مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هنوز هم بسیار عمیق است.

XS
SM
MD
LG