لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

طرح می برای برگزیت رد شد؛ بدترین شکست یک نخست‌وزیر بریتانیا در یک قرن گذشته


رای منفی پارلمان شکستی برای رهبری خانم ترزا می محسوب می‌شود و دولت وی تنها تا روز دوشنبه هفته آینده فرصت دارد تا طرح «جایگزین» ارائه کند.
رای منفی پارلمان شکستی برای رهبری خانم ترزا می محسوب می‌شود و دولت وی تنها تا روز دوشنبه هفته آینده فرصت دارد تا طرح «جایگزین» ارائه کند.

طرح ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۵ دی‌ماه در پارلمان رای نیاورد و رد شد.

۴۳۲ نماینده مجلس عوام به این طرح رای منفی و ۲۰۲ نماینده نیز رای مثبت دادند.

این طرح در حالی رد شد که تنها ده هفته به موعد مقرر برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا زمان باقی مانده است.

رای منفی پارلمان شکستی برای رهبری خانم ترزا می محسوب می‌شود و دولت وی تنها تا روز دوشنبه هفته آینده فرصت دارد تا طرح «جایگزین» ارائه کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود اشاره کرده که این بدترین شکست برای یک دولت در مجلس عوام ظرف بیش از یک قرن گذشته است. آخرین در سال ۱۸۶۴ بود که یک معاهده در مجلس عوام بریتانیا رد شد.

بعد از اعلام نتیجه رای‌گیری، ترزا می اعلام کرد که خواستار برگزاری نشست پارلمان برای مشخص شدن حمایت آن از دولت خود است. وی اظهار داشت: «ما نیاز داریم که ببینیم آیا این دولت همچنان از حمایت پارلمان برخودار است یا نه».

نخست‌وزیر بریتانیا اظهار داشت که پارلمان حرف خود را زده و دولت نیز آن را شنیده است.

جرمی کوربین نیز درخواست کرد که ظرف ۲۴ ساعت به دولت رای عدم اعتماد داده شود و در عین حال خواستار برگزاری انتخابات زودرس شد.

جلسه پارلمان برای بررسی رای اعتماد به دولت محافظه‌کار ترزا می قرار است روز چهارشنبه برگزار شود.

لحظاتی بعد از رای منفی پارلمان بریتانیا به طرح برگزیت، دونالد توسک، رئیس اتحادیه اروپا، توئیت کرد که تنها راه‌حل مثبت برای بریتانیایی‌ها ماندن در اتحادیه اروپاست.

وی نوشت: «اگر توافق ناممکن است، و هیچ کسی هم عدم توافق را نمی‌خواهد، پس در نهایت چه کسی شجاعت آن را دارد که بگوید تنها راه حل مثبت چیست؟»

تحلیل مهرداد خوانساری از شکست طرح ترزا می در پارلمان برای برگزیت را بشنوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:23 0:00
لینک مستقیم

یان کلود یونکرز، رئیس کمیسیون اروپایی، نیز به رای پارلمان بریتانیا واکنش نشان داده و گفته است که اتحادیه اروپا اقدامات خود را برای خروج بریتانیا از این اتحادیه بدون توافق تشدید می‌کند.

وی در بیانیه‌ای گفت: «خطر خروج آشفته بریتانیا با رای غروب امروز افزایش یافته است».

آقای یونکرز افزود: «در حالی که ما خواهان چنین چیزی نیستیم، کمیسیون اروپایی به اقدامات احتمالی خود برای اطمینان از اینکه اتحادیه اروپا آماده است ادامه می‌دهد».

شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک، نیز گفت که کشورش هم برنامه‌ریزی برای برگزیت بدون توافق را تشدید خواهد کرد.

از سوی دیگر، بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق و از حامیان برگزیت در حزب محافظه‌کار، در واکنش به نتایج رای‌گیری در پارلمان گفته است: «این رای به نخست‌وزیر فرمان می‌دهد تا به بروکسل برگشته و بگوید که این [توافق] به درد ما نمی‌خورد».

این در حالی است که سخنگوی ترزا می گفته است: «نخست‌وزیر در حال حاضر برنامه‌ای برای سفر به بروکسل برای بحث درباره این موضوع ندارد».

در همین زمینه، سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، در توئیتی اعلام کرد که در توافق بین اتحادیه اروپا و بریتانیا، هیچ تغییری داده نخواهد شد.

وی اظهار داشت: «به خاطر نتیجه رای برگزیت در مجلس عوام بریتانیا متاسفم. در هر حال، هیچ مذاکره مجددی برای توافق بر سر خروج صورت نخواهد گرفت».

توافق بر سر برگزیت در ماه نوامبر به دست آمد و هدف از آن خروج آرام بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز ۲۹ مارس بود. اتحادیه اروپا گفته بود که این بهترین و تنها توافق ممکن برای خروج بریتانیا از این اتحادیه است.

آناند منون، پروفسور سیاست‌های اروپایی و امور خارجی در کالج کینگ لندن، به خبرگزاری رویترز گفته است: «برگزیت از اساس مرده است».

«سرنوشت‌سازترین تصمیم»

خانم می دقایقی پیش از رای‌گیری پارلمان، از توافق خود با اتحادیه اروپا دفاع کرد و گفت: این سرنوشت‌سازترین تصمیمی است که هر یک از ما در زندگی سیاسی خود می‌توانیم اتخاذ کنیم. این یک تصمیم تاریخی است که آینده کشورمان را برای نسل‌ها رقم خواهد زد.

وی با انتقاد از برخی پیشنهادها برای برگزاری همه‌پرسی دوباره درباره این موضوع گفت که این تصمیم باعث ایجاد تفرقه بیشتر در کشور می‌شود.

نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرد که اعتقاد ندارد مردم رای دادند تا خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق محقق شود.

در جلسه پارلمان بریتانیا که با هیاهوی زیادی حول سخنان ترزا می همراه بود، نخست‌وزیر بریتانیا گفت: توافق ما مبناهایی برای روابط بی‌سابقه اقتصادی با اتحادیه اروپا فراهم می‌کند.

وی برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی را نیز رد کرد و گفت گزینه‌هایی که پیش روی ماست با برگزاری انتخابات تغییر نمی‌کنند. انتخابات به معنی ادامه نامشخص بودن وضعیت کشور و تفرقه به مدت دو ماه دیگر خواهد بود.

نخست‌وزیر بریتانیا توافق فعلی با اتحادیه اروپا را تنها گزینه موجود دانست و گفت که طرح جانشین وجود ندارد.

خانم می گفت اکنون در پارلمان زمان برای همه ما فرا رسیده است تا در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم.

وی تاکید کرد رای مخالف به طرح او برای خروج از اتحادیه اروپا به معنای ادامه نامشخص بودن وضعیت، تفرقه و خطر واقعی عدم توافق است.

بسیاری از هم‌حزبی‌های ترزا می در حزب محافظه‌کار که حامی برگزیت هستند پیشتر مخالفت خود را با طرح نخست‌وزیر نشان داده بودند و به ویژه بخشی از طرح که اجازه می‌دهد ایرلند شمالی همچنان تا حد زیادی تابع قوانین اتحادیه اروپا باشد اعتراض آنها را برانگیخته است، چرا که در غیر این صورت بار دیگر کنترل‌های مرزی میان ایرلند شمالی و ایرلند جنوبی تشدید خواهد شد.

نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه در این زمینه گفت که اگر توافق بر سر مرزهای ایرلند شمالی و جنوبی لغو شود این به معنای عدم توافق است.

دولت بریتانیا در آذرماه گزارشی از پیامدهای اقتصادی برگزیت منتشر و اعلام کرد: حتی در حالت اجرای طرح ترزا می حجم اقتصاد بریتانیا خارج از اتحادیه اروپا به نسبت باقی ماندن در این اتحادیه طی ۱۵ سال آینده حدود ۲.۱ درصد کاهش خواهد یافت و در صورتی که برگزیت بدون توافق صورت بگیرد حجم اقتصاد کشور طی ۱۰ سال آینده ۷.۷ درصد کاهش می‌یابد.

XS
SM
MD
LG