لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

ترزا می از حزب محافظه‌کار رای اعتماد گرفت و نخست‌وزیر بریتانیا باقی ماند


ترزا می روز چهارشنبه ۲۱ آذر توانست رای اعتماد هم حزبی‌های خود را به دست آورد و بار دیگر به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار انتخاب شد و در نتیجه سمت نخست‌وزیری بریتانیا را حفظ کرد.

خانم می نیازمند حمایت حداقل ۱۵۹ تن از نمایندگان حزب محافظه‌کار بود تا جایگاه خود را در مقام نخست‌‌وزیری برای ۱۲ ماه دیگر حفظ کرده و برنامه‌هایش برای خروج از اتحادیه اروپا را اجرایی کند.

وی توانست که نظر ۲۰۰ عضو حزب خود را جلب کند و موقعیتش را تثبیت نماید. ۱۱۷ تن نیز به وی رای منفی دادند.

در همین حال، ترزا می پس از گرفتن رای اعتماد به خبرنگاران گفت: از کسب رای اعتماد و حمایت همکارانم خوشحال هستم. ما اکنون نیاز داریم که برگزیت را برای مردم بریتانیا انجام دهیم.

احزاب اپوزیسیون و گروهی از هم‌حزبی‌های ترزا می می‌گویند که از توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) به شیوه‌ای که دولت می و رهبران اتحادیه اروپا ماه پیش بر سر آن توافق کردند پشتیبانی نخواهند کرد.

سیاسیون موافق برگزیت در بریتانیا می‌گویند که توافق ماه پیش، بریتانیا را بیش از حد نزدیک و وابسته به اتحادیه اروپا نگاه می‌دارد.

از سوی دیگر، سیاستمداران مخالف برگزیت نیز می‌گویند که توافق یادشده، بین بریتانیا و بزرگ‌ترین شرکای تجاری‌اش دیوار می‌کشد و بسیاری از جزئیات روابط آینده با اروپا را نامشخص باقی می‌گذارد.

این انتقادها باعث شد که خانم می احتمال رأی آوردن لایحه مربوط به چگونگی خروج از اتحادیه اروپا را کم ببیند و این رأی‌گیری سرنوشت‌ساز را که قرار بود روز سه‌شنبه در مجلس عوام بریتانیا برگزار شود به تعویق بیندازد.

این امر خشم هم‌حزبی‌های ترزا می را برانگیخت، به طوری‌که گراهام بریدی، رئیس کمیته ۱۹۲۲، اعلام کرد که حداقل ۴۸ درخواست در قالب نامه از اعضای پارلمان مبنی بر دادن رأی عدم اعتماد به خانم می دریافت کرده و این رقم حد نصاب لازم برای این کار است.

XS
SM
MD
LG