لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

سه قهرمان ورزشی فرانسه در سقوط دو هلیکوپتر در آرژانتین جان باختند


بقایای هلیکوپترهای سقوط کرده در آرژانتین
بقایای هلیکوپترهای سقوط کرده در آرژانتین

در جریان سقوط دو هلی‌کوپتر در آرژانتین که مشغول فیلمبرداری یک شو محبوب تلویزیونی فرانسوی بود ۱۰ نفر کشته شدند که سه ورزشکار قهرمان فرانسه نیز در میان جان باختگان هستند.

بر اساس گزارش روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند خبرگزاری رویترز، «کامیل موفات» شناگر، «فلورانس آرتاد» قایقران و «الکسی واستین» بوکسور فرانسوی جزو ده نفری بودند که روز دوشنبه در جریان فیلمبرداری یک شو تلویزیونی جان خود را از دست دادند.

مقام‌های آگاه می‌گویند علت این برخورد که در استان لاریوخا در غرب آرژانتین نزدیک کوه‌های آند صورت گرفت، هنوز معلوم نیست.

رسانه‌های فرانسوی به نقل از منابع آرژانتینی اعلام کردند که این هلیکوپتر‌ها سرگرم پرواز در آسمانی صاف در ارتفاعی حدودا یکصدمتری بودند که حوالی ساعت پنج و ۱۵ دقیقه عصر به وقت محلی با یکدیگر برخورد کردند.

تصاویر غیرحرفه‌ای از این حادثه نشان می‌دهد که چندین نفر از میان بوته‌های به هم فشرده به سوی لاشه هلیکوپتر‌ها که در حال سوختن هستند، می‌دوند.

دفتر فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مرگ ناگهانی اتباع فرانسوی در این حادثه اسباب اندوه فراوان شده است».

اندره ناوارت، شهردار محلی در آرژانتین گفت: «کارهای مقدماتی برای بیرون کشیدن اجساد از لاشه ویران شده هلی‌کوپتر‌ها در حال انجام شدن است».

او شرایط پرواز در زمان حادثه را «خوب» توصیف کرد.

وی که از طریق تلفن از محل حادثه صحبت می‌کرد، گفت: «برخی از اجساد را می‌توان مشاهده کرد و برخی دیگر زیر توده سوخته فلزات مدفون شده‌اند».

مقام‌ها گفته‌اند دو خلبان و چند عضو شرکت تولید تلویزیونی «آلپ تی وی» که سرگرم فیلمبرداری برای یک مسابقه مهیج با عنوان «تک افتاده» برای یک شبکه تلویزیونی خصوصی با نام «تی. اف. وان» بودند نیز جز کشته شدگان هستند.

شرکت کنندگان دیگر به عنوان بخشی از فرایند مسابقه با چشمانی بسته چند صدمتر دور‌تر از مسیر پرواز هلیکوپتر ایستاده بودند.

المپیکی‌ها

تیری بریلارد، معاون وزیر ورزش، شهرک و امور جوانان فرانسه به رادیو آر.تی.ال گفت: «امروز کل جامعه ورزشی فرانسه داغدار است زیرا ما سه قهرمان بزرگ خود را از دست داده‌ایم».

او گفت: «ما همگی فلورانس آرتاد را به عنوان نامزد آتلانتیک می‌شناسیم». اشاره وی به لقبی است که آرتاد در جریان سفرهای جسورانه متعدد خود به این اقیانوس به دست آورد، از جمله سفری که او در سال ۱۹۹۰ انجام داد و توانست رکورد سریع‌ترین عبور انفرادی را به نام خود ثبت کند.

شبکه تی.اف.وان با صدور بیانیه‌ای مراتب همدردی خود را با خانواده قربانیان اعلام کرد. رسانه‌های فرانسوی اعلام کردند که فیلمبرداری متوقف شده است و اعضای فیلمبرداری و شرکت کنندگان دیگر در راه بازگشت به فرانسه هستند.

نونس پائولینی، مدیر اجرایی تی.اف.وان گفت: «ما هیچ جزئیاتی درباره شرایط دقیق لحظه برخورد نداریم. در حال حاضر تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما در حالت شوک کامل هستیم».

در مسابقه «تک افتاده»، شرکت‌کنندگان در یک بیابان به حال خود‌‌ رها می‌شوند و باید بتوانند با استفاده از مهارت خود راهی بازگشت به زندگی متمدنانه را پیدا کنند.

این دومین تصادف هلیکوپتر‌ها ظرف دو سال گذشته در طول تولید تلویزیونی شرکت آلپ برای شبکه تی.اف.وان است که یک تراژدی را رقم می‌زند.

در آوریل سال ۲۰۱۳، یک پزشک که مسئول رسیدگی به وضع جسمی شرکت‌کنندگان در یک مسابقه با عنوان «کو لانتا» بود بعد از اینکه یکی از شرکت کنندگان به دنبال یکی از تست‌ها دچار حمله قلبی شد و جان باخت، دست به خودکشی زد.

ارتاد، ۵۷ ساله یکی از اولین زنانی بود که نام خود را در سطوح عالی قایقرانی ثبت کرده بود. او پس از اینکه در سال ۲۰۱۱ قایقش در دریای مدیترانه واژگون شد توانست از مرگ بگریزد. وی در این حادثه با تلفن همراهش با مادر خود تماس گرفت و گروه امداد و نجات او را فورا از آب بیرون کشیدند.

موفات، ۲۵ ساله برنده طلای سبک آزاد شنای ۴۰۰ متر در المپیک ۲۰۱۲ لندن بود. واستین ۲۸ سال برنده مدال برنز در المپیک ۲۰۰۸ پکن بود.

سیلوین ویلتورد، فوتبالیست سابق لیگ بر‌تر انگلیس در باشگاه آرسنال و هم‌گروهی این ورزشکاران در تویترش نوشت: «من برای دوستانم غمگینم. دارم می‌لرزم، دچار ترس هستم و هیچ واژه‌ای برای بیان وضع خود پیدا نمی‌کنم».

به نوشته روزنامه آرژانتینی «لا ناسیون»، خلبانان دو هلیکوپتر که هر دو آموزش نظامی دیده بودند نیز جزو قربانیان هستند.

سزار آنگولا، رییس امنیتی لا ریوخا گفت: «هیچ کس در این حادثه زنده نمانده است».

XS
SM
MD
LG