لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

عملیات ارتش عراق علیه حکومت اسلامی در تکریت «متوقف شده است»


در صورت موفقیت کامل عملیات تکریت، این اولین بار خواهد بود که نیروهای عراقی شهری مهم را از گروه حکومت اسلامی پس می‌گیرند.
در صورت موفقیت کامل عملیات تکریت، این اولین بار خواهد بود که نیروهای عراقی شهری مهم را از گروه حکومت اسلامی پس می‌گیرند.

نیروهای عراقی ناتوان از مقابله با تاکتیک‌های چریکی گروه حکومت اسلامی روز جمعه ۲۰ اسفند به منظور تجدید قوا، عملیات گسترده خود برای پس گرفتن شهر تکریت را متوقف کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو روز پس از آغاز حمله ارتش عراق و شبه نظامیان شیعه متحد آنها به شهر تکریت، به نظر می‌رسد این عملیات در حال حاضر متوقف شده است.

یک منبع در فرماندهی نظامی عراق گفت تا زمانی که نیروهای تقویتی به تکریت نرسند، پیشروی به سوی این شهر متوقف خواهد شد.

در صورت موفقیت کامل عملیات تکریت، این اولین بار خواهد بود که نیروهای عراقی شهری مهم را از گروه موسوم به حکومت اسلامی پس می‌گیرند.

گروه داعش سال گذشته پس از تصرف مناطق گسترده‌ای در شمال غربی عراق و شرق سوریه، با سر بریدن گروگان‌های عرب و غربی و همچنین با کشتن و ربودن اعضای اقلیت‌های مذهبی مانند ایزدی‌ها و مسیحیان در کشورهای منطقه وحشت ایجاد کرد.

بنا به گزارش‌ها، گروه داعش در تکریت تک تیرانداز مستقر کرده و در بسیاری از خیابان‌ها و ساختمان‌ها بمب‌های دست ساز کار گذاشته‌اند.

به نظر می‌رسد نیروهای مقتدا صدر، روحانی شیعه، موسوم به «تیپ‌های صلح» آماده پیوستن به عملیات نیروهای دولتی هستند. یک منبع نزدیک به دفتر مقتدا صدر به خبرگزاری رویترز گفت نزدیک به ۱۵۰۰ شبه نظامی به سامرا، شهر مقدس شیعیان واقع در جنوب تکریت رسیده‌اند.

این نیرو‌ها چند روز پس از اعلام آمادگی مقتدا صدر برای پیوستن نیرو‌هایش به نبرد علیه گروه داعش اعزام شده‌اند. پس از طرح ادعاهایی در مورد تخلفات سایر شبه‌نظامیان شیعه در نبرد‌های اخیر، مقتدا صدر عملیات نظامی نیرو‌هایش را متوقف کرده بود.

یک مقام دولتی گفت که مطلع شده نیروهای مقتدا صدر قصد دارند روز شنبه به سمت شمال و به سوی شهر تکریت پیشروی کنند.

هادی العامری، فرمانده شیعه گروه بدر، گفت نسبت به نتیجه نبرد تکریت تردیدی وجود ندارد اما نیروهای عراقی به زمان نیاز داشتند.

او از خط مقدم نبرد به تلویزیون دولتی عراق گفت: «ما عجله‌ای نداریم. اما طرحی داریم و آن را دنبال می‌کنیم. اگر نبرد حتی سه و یا چهار روز طول بکشد مشکلی نیست. ما آزادی تکریت از دست دشمنان را جشن می‌گیریم».

نقش ایران

پیروزی در تکریت در توانایی نیروهای عراقی برای ادامه جنگ و پس گرفتن موصل، بزرگ‌ترین شهر تحت کنترل گروه دولت اسلامی، تاثیر مثبت خواهد داشت.

اما حضور ایران که هم نقش مستقیم بازی می‌کند و هم از گروه‌های شبه نظامی شیعه در خط مقدم درگیری‌ها حمایت می‌کند موجب نگرانی بخشی از سنی‌ها در عراق و سراسر منطقه شده است.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در میدان نبرد و نظارت بر عملیات تکریت دیده شده است. سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی هفته گذشته گفت نبرد تکریت نشان داد ایران تا چه اندازه «در عراق حضور دارد».

گروه حکومت اسلامی ماه ژوئن گذشته در عملیاتی برق آسا که تا حومه بغداد گسترش یافت، تکریت را تصرف کرد. از آن زمان این گروه، کاخ‌های صدام حسین، رییس جمهوری پیشین عراق را در تکریت به مقر عملیاتی خود تبدیل کرده‌ است.

تا روز جمعه، گروه داعش مجتمع ریاست جمهوری تکریت و دستکم سه منطقه دیگر شهر را تحت کنترل خود داشت.

بیش از ۲۰ هزار نیروی نظامی عراقی و شبه نظامیان شیعه با پشتیبانی قبایل سنی محل در عملیات پس گرفتن تکریت که ۱۱ روز پیش شروع شد، شرکت دارند.

در همین حال ابو محمد العدنانی، سخگوی گروه حکومت اسلامی در یک نوار صوتی که روز پنج شنبه منتشر شد گفت پیکارجویان این گروه «ثابت قدم» هستند و بر قدرت‌شان افزوده می‌شود.

او گفت ادعای دشمن در مورد تصرف تکریت جعلی است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد حتی اگر شبه نظامیان گروه داعش کاملا از تکریت عقب رانده شوند هنوز منطقه وسیعی تا مرز سوریه را در اختیار خواهند داشت که به آن‌ها امکان تجدید قوا می‌دهد. نیروهای عراقی در گذشته برای حفظ مناطق پس گرفته شده از گروه داعش مشکلات زیادی داشتند.

در همین حال شبه نظامیان شیعه و پیشمرگه‌های کرد روز جمعه عملیاتی را در اطراف شهر کرکوک آغاز کردند. در حمله پیشمرگه‌های کرد که از روز دوشنبه آغاز شد بخشی از روستاهای جنوب غربی کرکوک باز پس گرفته شد.

XS
SM
MD
LG