لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

فرمانده ارشد القاعده در فیلیپین کشته شد


ابو سليمان از فرماهندهان ارشد گروه ابوسياف بود که واشينگتن پنج ميليون دلار برای دستگيری وی جايزه تعيين کرده بود.
ابو سليمان از فرماهندهان ارشد گروه ابوسياف بود که واشينگتن پنج ميليون دلار برای دستگيری وی جايزه تعيين کرده بود.

يک فرمانده ارشد گروه القاعده که متهم به ربودن سه آمريکايی بود در فيليپين کشته شد .


ژنرال هرموگنس اسپرون، فرمانده ارتش فيليپين روز چهارشنبه تاييد کرد که « جاين ال آنتل سالی» معروف به ابو سليمان در درگيری خونين روز سه شنبه با نيروهای دولتی کشته شد .


ابو سليمان از فرماهندهان ارشد گروه ابوسياف بود که واشينگتن پنج ميليون دلار برای دستگيری وی جايزه تعيين کرده بود.


فرمانده ارتش فيليپين گفت: «ما تصميم گرفته ايم که به کار اين گروه و فرماندهان آن خاتمه داده شود تا اين گروه بدنام پايان کار خود را شاهد باشد.»


به گزارش آسوشیتدپرس، سليمان متهم بود که در فوريه ۲۰۰۴ در يک بمبگذاری دست داشته است که باعث کشته شدن ۱۱۶ نفر در دومين حمله تروريستی گسترده در جنوب شرق آسيا شد .


او همچنين متهم بود که طرح ربودن توريست های آمريکايی و فيليپينی را در جزيره پالاوان در جنوب اين کشور را برنامه ريزی کرده است .


بنا به این گزارش يکی از آمريکايی ها به نام گيلرمو سوبرو، گردن زده شد. يک مسيونر ديگر مجروح شد که يکسال بعد از اسارت، توسط کماندوهای ارتش نجات يافت اما شوهر وی در جريان عمليات کشته شد .


ربودن اين افراد مقامات فيليپينی را وادار کرد تا به نيروهای امريکايی اجازه دهند تا در منطقه ميندانائو مستقر شده و به آموزش و تجهيز سربازان فيليپينی برای نابودی گروه ابوسياف بپردازند .


ارتش فيليپين روز سه شنبه، با کمک نيروهای آمريکايی به مقر گروه سياف حمله کرد که اين درگيری سه ساعت طول کشيد. يک سخنگوی ارتش می گويد که ساير شورشيان فرار کردند ولی نيروهای نظامی در تعقيب آنها هستند .


در جريان کنفرانس خبری که برای اعلام کشته شدن ابو سليمان ترتيب داده شده بود فرمانده ارتش عکسی از چهره وی را بعد از مرگ نشان داد .


آقای اسپرون گفته است که انتظار می رود فعاليت های ابوسياف به طور قابل ملاحظه ای کاهش يابد .


سليمان که يک مهندس ۴۱ ساله بود فعاليت های خود را با ملحق شدن به جنبش آزاديبخش مورو آغاز کرد که يک گروه جدايی طلب مسلمان بود و قرارداد صلحی را با دولت در سال ۱۹۹۶ امضاء کرد .


بر اساس گزارش های پليس ، وی پس از اين اقدام جنبش مورو از آن جدا شد و چند سالی را در پروژه های ساختمانی عربستان سعودی مشغول به کار شد. سلیمان در اواخر دهه ۱۹۹۰ به فيليپين بازگشت و به ابوسياف ملحق شد که دارای ارتباطات نزدیکی با القاعده است.


XS
SM
MD
LG