لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

توتال، غول نفتی فرانسه از ایران «نفت خام می‌خرد»


خبر خرید نفت ایران از سوی توتال در دیدار روز پنجشنبه رییس اجرایی این شرکت با حسن روحانی در پاریس اعلام شد.
خبر خرید نفت ایران از سوی توتال در دیدار روز پنجشنبه رییس اجرایی این شرکت با حسن روحانی در پاریس اعلام شد.

رییس شرکت توتال فرانسه روز پنجشنبه هشتم بهمن پس از دیدار با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی اعلام کرد که با ایران قرارداد خرید نفت خام امضا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پاتریک پویان می‌گوید که این شرکت قرارداد خرید روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام با ایران امضا می‌کند.

بر اساس این گزارش، قرارداد یاد شده اواخر روز پنجشنبه امضا خواهد شد.

روحانی بعد از سفر به ایتالیا و عقد بیش از ۱۸ میلیارد دلار قرارداد، روز چهارشنبه به فرانسه سفر کرد و انتظار می‌رود بیش از ۲۰ قرارداد و تفاهمنامه میان دو کشور امضا شود.

اتحادیه اروپا قبل از تحریم‌ها مشتری روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی ایران بود، اما از سال ۲۰۱۲ به خاطر تحریم‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرد.

قبل از توتال، ایران نخستین قرارداد فروش نفت خود به اروپا پس از برداشتن تحریم‌ها علیه این کشور را با شرکت نفتی هلنیک پترولیوم، بزرگترین پالایشگاه نفت یونان، منعقد کرد.

هلنیک پترولیوم سوم بهمن ماه طی بیانیه‌ای اعلام کرد فوراً خرید نفت از ایران را آغاز خواهد کرد.

یونان قبل از تحریم‌ها روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد و اکنون می‌گوید که ۲۵ درصد نفت وارداتی خود را از ایران تامین خواهد کرد.

مقام‌های وزارت نفت ایران گفته‌اند که تهران ظرف شش ماه آینده صادرات نفت خود را تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد. این در حالی است که مازاد عرضه نفت به بازار، قیمت این ماده را به پایین‌ترین حد در ۱۲ سال گذشته رسانده‌ است.

قیمت نفت اوپک روز چهارشنبه با کمی افزایش به بالای ۲۶ دلار رسید، در حالی که در نیمه اول سال ۲۰۱۴ این رقم حدود ۱۰۸ دلار بود.

ایران هم اکنون روزانه ۲.۸ میلیون بشکه تولید نفت دارد و بنا به ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون بشکه نفت نیز در تانکرهای ایران ذخیره شده که قسمت اعظم آن میعانات گازی است.

تحریم‌های بین‌المللی، صادرات نفت ایران را از ۲.۲ میلیون بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه کاهش داده است.

روز ۱۹ ژانویه، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی هشدار داد بازگشت نفت ایران ممکن است قیمت‌ها را از این هم پایین‌تر بیاورد زیرا جای خالی کاهش تولید نفت شیل آمریکا را در بازار پر خواهد کرد.

از سوی دیگر، رویترز به نقل از مقامات ایران قبلا گزارش داده بود که پالایشگاه‌های اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، و یونان مناسب‌ترین‌ترین گزینه‌ها برای خرید نفت از ایران هستند. این کشورها پیش از اعمال تحریم‌ها جزو خریداران نفت از ایران بودند.

XS
SM
MD
LG