لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

کره شمالی اجساد سربازان آمریکایی را تحویل می دهد


نماینده امریکا گفته است که دولت آمريکا این همکاری کره شمالی را بسيار مثبت و سازنده تلقی می کند.
نماینده امریکا گفته است که دولت آمريکا این همکاری کره شمالی را بسيار مثبت و سازنده تلقی می کند.

کره شمالی موافقت کرد که بقايای شش سرباز آمريکايی را به ايالات متحده تحويل دهد.


اين سربازان که در دهه پنجاه ميلادی و در جريان جنگ سه ساله بين دو کره شمالی و جنوبی کشته شدند بخشی از يک نيروی بزرگتری هستند که گفته می شود در آن سالها در جنگ با ارتش کره شمالی جان خود را از دست دادند اما شرايط برای انتقال اجساد آنها به خارج از کره هرگز فراهم نشد.


در يک ديدار کم سابقه از کره شمالی، يک هيات بلندپايه آمريکايی به رياست بيل ريچاردسون، هم اکنون در پيونگ يانگ به سر می برد تا در سفری که نشانگر حسن نيت دولت آمريکا به کره شمالی خوانده شده در باره بقايای سربازان آمريکايی با دولت کره شمالی گفت و گو کند.


گزارش ها حاکی است آقای ريچاردسون بعد از ديدار روز دوشنبه خود با کيم کی يه گوان، نماينده هسته ای دولت کره شمالی، بامداد روز سه شنبه با برخی از فرماندهان نظامی اين کشور ديدار و گفت و گو کرد.


وی پس از اين ديدارها در باره موافقت کره شمالی به انتقال بقايای شش سرباز آمريکايی به ايالات متحده، در جمع خبرنگاران گفت: « دولت آمريکا اين همکاری کره شمالی را بسيار مثبت و سازنده تلقی می کند.»


نماينده دولت آمريکا آنگاه به ديدارش با نماينده هسته ای کره شمالی اشاره کرد و گفت وی در اين ديدار از کره شمالی خواسته است ضرب الاجل ۶۰ روزه را رعايت کرده و فعاليت های هسته ای خود را طبق برنامه به حالت تعليق در آورد.


آقای ريچاردسون در ادامه گفت وی از دولت کره شمالی خواسته است فهرستی از تمامی برنامه ها و تجهيزات هسته ای خود را تهيه کرده و در اختيار ساير کشورهای درگير در مذاکرات شش جانبه قرار دهد.


هنوز از پاسخ کره شمالی به اين درخواست نماينده دولت آمريکا گزارشی منتشر نشده است.


قرار است تيم آمريکايی حاضر در کره شمالی، بقايای اين شش سرباز را روز چهارشنبه هفته جاری به سئول، پايتخت کره جنوبی، منتقل کند.


اين اجساد پس از آن به يک پايگاه نظامی دولت آمريکا در هاوايی منتقل می شوند تا در آنجا برای تعيين هويت مورد آزمايش قرار گيرند.


گفته می شود در جريان جنگ سه ساله در شبه جزيره کره که در آن کره شمالی برای اشغال کره جنوبی به اين کشور حمله کرد، هشت هزار و يکصد سرباز آمريکايی در حمايت از ارتش کره جنوبی جان خود را از دست دادند.
XS
SM
MD
LG