لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

«ماله طلایی»؛ نشان یک تشکل تندرو اصولگرا به عباس عراقچی


«جنبش عدالتخواه دانشجویی» اعلام کرد قصد دارد نشان «ماله طلایی» را به دلیل آنچه «اصرار» عباس عراقچی٬ عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای ایران در «توجیه، بزک و ماله‌کشی نقض عهدهای مکرر آمریکا» در زمینه برجام عنوان کرده٬ به وی اهدا کند.

«عدالتخواهی»٬ وب‌سایت رسمی این تشکل دانشجویی گزارش کرده که این نشان روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت طی نشستی رونمایی شده است.

مجتبی رییسی٬ دبیر «جنبش عدالتخواه دانشجویی» در این نشست اعلام کرده که این نشان را پس از سخنان رییس بانک مرکزی مبنی بر «بی‌نتیجه بودن برجام» به آقای عراقچی اهداء می‌کند.

ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی، هفته گذشته گفته بود قدرت‌های جهانی هنوز به «تعهدات» خود در زمینه توافق هسته‌ای «عمل» نکرده‌اند.

آن‌طور که آقای سیف اعلام کرده بود جمهوری اسلامی «هنوز به اقتصاد جهانی وصل نشده» و «باید به ایران اجازه استفاده از سیستم مالی آمریکا داده شود».

این اظهارات رییس کل بانک مرکزی منجر به افزایش حملات و انتقاد محافظه‌کاران تندرو به سیاست خارجی دولت حسن روحانی و توافق‌نامه «برجام» شده است.

حسن روحانی٬ محمد‌جواد ظریف و عباس عراقچی سه مقام دولتی هستند که انتقادهای اصلی محافظه‌کاران در این رابطه متوجه آنهاست.

در همین راستا «جنبش عدالت‌خواه دانشجویی» علاوه بر نشان «ماله طلایی» به عباس عراقچی٬ نامه‌ای هم خطاب به وی نوشته است.

این تشکل دانشجویی در نامه خود آورده با وجود «نقض» بسیاری از «خطوط قرمز نظام در برجام» و«باقی ماندن تحریم‌ها» از «اصرار» عراقچی «بر توجیه، بزک و ماله‌کشی بر خیانت‌ها و نقض عهدهای مکرر آمریکا در حق ملت ایران» اظهار تعجب می‌کند.

در این نامه خطاب به عراقچی نوشته شده است: «با توجه به اینکه شما بارها با اظهارات حیرت‌آور و خلاق واقع خود، درصدد توجیه رفتارهای تحقیرآمیز آمریکایی‌ها بوده‌اید، این ماله طلایی» به رسم یادبود به شما تقدیم می‌شود.

عباس عراقچی در دو سال گذشته بارها از سوی محافظه‌کاران تندرو متهم به «پنهان‌کاری» و «وارونه» جلوه دادن واقعیت مذاکرات هسته‌ای و روند اجرای توافق‌نامه «برجام» شده است.

دبیر «جنبش عدالتخواه دانشجویی» در این زمینه گفته است: در این مدت هر زمانی که رهبر جمهوری اسلامی «بر خطوط قرمز نظام تأکید می‌کردند، آقای عراقچی در تلویزیون می‌گفتند که این تأکیدات چیز جدیدی نیست و ما همواره به خطوط قرمز توجه می‌کنیم».

به گفته رییسی، «بعد از گذشت زمان مشخص شد توافقی که با عنوان برجام صورت گرفت، خارج از چارچوب و خطوط قرمز است… تا اینکه در سال جدید، آقای عراقچی اعتراف کرد که برجام نقض نشده، و لیکن شروط رهبری برای اجرای برجام نقض شده است».

دبیر «جنبش عدالتخواه دانشجویی» در سخنان خود اعلام کرده که این تشکل دانشجویی عباس عراقچی را به خاطر اظهار‌نظر‌های خود٬ مستحق دریافت نشان «ماله طلایی» تشخیص داده است.

وی اضافه کرده که این تشکل دانشجویی همچنین قرار است نشان‌های «ماله نقره‌ای» و «ماله برنزی» را به «مسئولانی که سعی می‌کنند رفتار و اقدامات غرب و آمریکا علیه ما را توجیه کنند»٬ اهدا کند.

نشان‌های «ماله طلایی»٬ «ماله نقره‌ای» و «ماله برنزی» تازه‌ترین ابتکار اصولگرایان تندرو در نقد و نفی توافق‌نامه «برجام» و حمله به دولت حسن روحانی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و دومین جایزه از این نوع جوایز عجیب و غریب به شمار می‌رود.

نشان‌های «ماله طلایی»٬ «ماله نقره‌ای» و «ماله برنزی» تازه‌ترین ابتکار اصولگرایان تندرو در نقد و نفی توافق‌نامه «برجام» و حمله به دولت حسن روحانی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و دومین جایزه از این نوع جوایز عجیب و غریب به شمار می‌رود.

از سال ۱۳۹۱ ستاد راهیان نور سازمان بسیج هم جایزه‌ای با عنوان «باروت خیس» را به فرد یا افرادی که آنها را «منفورترین شخصیت سال» می‌نامد٬ اعطا می‌کند.

این جایزه تا کنون به افرادی چون میشل اوباما٬ بانوی اول آمریکا برای اهدای جایزه آکادمی اسکار به فیلم «آرگو»٬ کاترین اشتون٬ مسوول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تاریا کرونبرگ٬ رییس هیات روابط پارلمانی اروپا با ایران برای دیدار پنهانی با نسرین ستوده و اهدای جایزه ساخاروف به وی و مانوئل والس٬ نخست‌وزیر فرانسه به دلیل آنچه «توهین به مقدسات میلیون‌ها مسلمان» نامیده شده٬ اعطا شده است.

تندیس «باروت خیس» به شکل یک مغز طراحی شده که درون آن سمعک و عینک قرار داد و روی آن آیه‌ هجدهم سوره بقره قرآن مبنی بر اینکه «آنها کر و لال و کور هستند، بنابراین به راه نمی‌آیند» نقش بسته است.

ادامه انتقاد‌ها و حملات به دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران

از ابتدای سال‌ جاری و پس از سخنرانی علی خامنه‌ای در مشهد در انتقاد از «بی‌توجهی» دولت حسن روحانی در اجرای طرح «اقتصاد مقاومتی»٬ حملات محافظه‌کاران علیه دولت یازدهم نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران و سایت‌های رسمی سازمان بسیج طی این مدت با انتشار اخبار٬ گزارش‌ها و گفت‌و‌گو‌های متعدد به نقد و نفی «برجام» و حمله به سیاست خارجی دولت یازدهم پرداخته‌اند.

دامنه این حملات از زمانی افزایش یافته که گزارش‌هایی از «تعلل» آمریکا در اجرای برخی تعهدات خود در توافق‌‌نامه «برجام» به خصوص بیم بانک‌‌های اروپایی از آغاز مجدد مراوادت بانکی با ایران منتشر شده است.

حسن روحانی هفته گذشته در واکنش به افزایش حملات به دولت گفته که «تنها سه ماه از برجام گذشته است٬ اما برخی فکر می‌کنند ۳۰ سال از توافقنامه برجام گذشته است».

این اظهارات روحانی اما مانع از توقف یا کاهش این حملات نشد و محافظه‌کاران را به واکنش در برابر این سخنان و افزایش حملات خود ترغیب کرد.

«خبرگزاری بسیج» وابسته به سازمان بسیج از جمله رسانه‌هایی است که توقیف دو میلیارد دلار از داریی‌های ایران از سوی آمریکا را فرصت تازه‌ای برای حمله به دولت حسن روحانی و توافق‌نامه «برجام» یافته است.

این خبرگزاری در یک هفته گذشته ده‌ها خبر٬ گزارش و گفت‌وگو علیه توافق‌نامه «برجام» و دولت منتشر کرده که این روند همچنان ادامه دارد.

روزنامه محافظه‌کار «وطن امروز» هم در صفحه نخست شماره روز سه‌شنبه خود تصویری از محمد‌جواد ظریف٬ وزیر امور خارجه منتشر و تیتر معنی‌دار «ضعیف» را برای گزارش سخنرانی وی انتخاب کرده است.

مهدی کوچک‌زاده٬ نماینده اصولگرای بازمانده از مجلس آینده نیز در صفحه توییتر خود انتشار تصویری از عباس عراقچی با نوه‌اش را دستمایه حمله به وی قرار داده و نوشته است: «شهدای حرم هم فرزندان زیبایی دارند٬ بسیار دوست داشتنی‌تر از از فرزندان بزرگ شده با دلار‌های وزارت خارجه».

این دست از حملات محافظه‌کاران به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران٬ توافق‌نامه «برجام» و دولت حسن روحانی در در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در شرایطی رو به افزایش است که علی خامنه‌ای در این‌باره سکوت اختیار کرده است.

جریان حزب‌الله نیز طی دو هفته گذشته بیانه‌ها٬ یادداشت‌ها و اظهار‌نظر‌های بسیاری تندی علیه دولت و برخی اصلاح‌طلبان داشته که همسو و هماهنگ با جریان کلان انتقادی محافظه‌کاران از دولت محسوب می‌شود.

پیش از این و در پی مذاکره محمدجواد ظریف با جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا و نیز تماس تلفنی باراک اوباما با حسن روحانی در مهرماه سال ۹۲ جمعی از دانشجویان بسیجی و فعالان سیاسی و اجتماعی اصولگرا کمیته‌ای با عنوان «کمیته صیانت از منافع ایران» را تشکیل دادند.

این کمیته تاکنون نشست‌های مختلفی چون «دلواپسیم»٬ «دلاوران دلواپس»٬ «منهای عزت٬ به علاوه تحریم»٬ «خط قرمز»٬ «آدرس غلط»٬ تجمع‌های «کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟» «باخت در لوزان، بردنمایی در تهران»٬ «اجازه نمی‌دهیم»٬ کنفرانس خبری «راه و چاه» و جایزه نمادین «آدرس صحیح و آدرس غلط» را در مخالفت با سیاست خارجی دولت یازدهم برگزار کرده است.

XS
SM
MD
LG