لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

دولت ترامپ قانون گونه‌های گیاهی و جانوری در حال انقراض را «تغییر می‌دهد»


قانون گونه‌های در حال انقراض در حال حاضر بیش از هزار و ۶۰۰ گونه گیاهی و جانوری را در آمریکا تحت حفاظت خود دارد.
قانون گونه‌های در حال انقراض در حال حاضر بیش از هزار و ۶۰۰ گونه گیاهی و جانوری را در آمریکا تحت حفاظت خود دارد.

دولت آمریکا روز دوشنبه ۲۱ مرداد در مورد نحوه اجرای قانون محافظت از جانوران در حال انقراض تغییرات اساسی ایجاد خواهد کرد.

دولت می‌گوید هدف از این تغییرات، کاستن از مقررات دست و پا گیر است ولی منتقدان معتقدند که در نتیجه این تغییرات گونه‌های جانوری بیشتری در خطر انقراض قرار خواهند گرفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس قبل از انتشار متن کامل مقررات جدید نسخه‌ای از آن را دریافت کرده است.

قانون حفاظت از جانوران در حال انقراض که ریچارد نیکسون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا آن را در سال ۱۹۷۳ امضا کرد در حفظ بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی بومی آمریکا از جمله عقاب‌های معروف به عقاب طاس و کرکس‌های آند (کوندور) که زیستگاه آنها کالیفرنیا است، نقش مهمی داشته است.

دولت دونالد ترامپ می‌گوید این تغییرات با حذف جنبه‌های دست و پا گیر، اجرای این قانون را موثرتر خواهد کرد و حفاظت از حیات وحش آسیبی نخواهد دید.

حداقل ده دادستان ایالتی تاکنون به پیش‌نویس این تغییرات اعتراض کرده و می‌گویند خطر انقراض جانوران در حیات وحش را افزایش خواهد داد.

در پیش‌نویس تغییرات این قانون که سال گذشته انتشار یافت حفاظت کامل از تمامی گونه‌هایی که اخیرا در فهرست موجودات در خطر انقراض قرار می‌گیرند لغو شده است و برای اولین بار به ادارات و مقامات مسئول اجازه داده شده که هزینه‌های مالی حفاظت از یک جانور مشخص را محاسبه و در نظر بگیرند.

تغییر دیگری که از سوی دولت مطرح شده است، در نظر نگرفتن پیامدهای تغییرات اقلیمی بر وضعیت این گونه‌هاست. این در حالی است که گروه‌های مدافع محیط زیست و حیات وحش می‌گویند پیامدهای تغییرات اقلیمی یکی از جدی‌ترین خطرات است.

به گفته مقامات مطلع از تازه‌ترین مباحث دولت که حاضر نشدند نام آنها در گزارش قید شود تغییراتی که دولت آمریکا قرار است در این قانون ایجاد کند در مجموع در راستای پیش‌نویس منتشر شده در سال گذشته است.

مدافعان حیات وحش تهدید کرده‌اند که علیه دولت شکایت خواهند کرد.

درو کاپوتو، از مسئولین یکی از این گروه‌ها به نام «ارث جاستیس» (عدالت برای زمین) به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «این اقدام برای تضعیف حفاظت از جانوران در خطر انقراض دو ویژگی همیشگی تصمیمات دولت دونالد ترامپ را دارد که یکی امتیاز دادن به صنایع و سرمایه‌داران و دیگری غیرقانونی بودن آن است. ما از این تغییرات به مراجع قضایی شکایت خواهیم کرد».

قانون گونه‌های در حال انقراض در حال حاضر بیش از هزار و ۶۰۰ گونه گیاهی و جانوری را در آمریکا تحت حفاظت خود دارد.

گزارش سازمان ملل متحد در ماه مه هشدار داد که به دلیل فعالیت‌های بشر، تغییرات اقلیمی کره زمین و سایر عوامل بیش از یک میلیون گونه گیاهی و جانوری در سطح جهان در خطر انقراض هستند و برخی از این گونه‌ها ممکن است در چند دهه آینده نابود شوند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG