لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

دونالد ترامپ: سرکوب بی‌رحمانه مردم ونزوئلا باید پایان یابد


دونالد ترامپ می‌گوید «مردم گرسنه‌اند. غذا ندارند، آب ندارند و ونزوئلا زمانی یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بود».
دونالد ترامپ می‌گوید «مردم گرسنه‌اند. غذا ندارند، آب ندارند و ونزوئلا زمانی یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بود».

رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت خواستار پایان «سرکوب بی‌رحمانه» مردم ونزوئلا شد.

دونالد ترامپ در مراسم سالانه «دعای ملی» در کاخ سفید گفت: «می‌خواهم دعای خود را به مردم ونزوئلا و مبارزه عادلانه آنها برای آزادی تقدیم کنم. سرکوب بی‌رحمانه مردم ونزوئلا باید هر چه سریعتر پایان یابد».

رئیس‌جمهوری آمریکا این سخنان را در حالی بیان کرد که طی دو روز گذشته در اعتراضات ضد حکومتی در ونزوئلا چهار نفر کشته شده و نیکلاس مادورو از ارتش ونزوئلا خواسته که «هر توطئه‌گر کودتاچی» را سرکوب کند.

آمریکا خوان گوایدو، رهبر مخالفان، را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته است و در کارزاری برای وادار کردن نیکلاس مادورو به کناره‌گیری از قدرت، تحریم‌ها علیه ونزوئلا را تشدید کرده است.

در سال‌های اخیر میلیون‌ها نفر از مردم ونزوئلا به خاطر وخامت اوضاع اقتصادی و کمبود کالاها و خدمات اساسی این کشور را ترک کرده‌اند.

آقای ترامپ در بخش دیگری از سخنانش گفت: «مردم گرسنه‌اند. غذا ندارند، آب ندارند و ونزوئلا زمانی یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بود. برای آنها آرزوی بهروزی کنید. ما برای کمک به مردم آنجا خواهیم بود».

دولت آمریکا تاکید می‌کند که حکومت نیکلاس مادورو به زودی به پایان خواهد رسید و مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه هشدار داد که «اقدام نظامی در ونزوئلا محتمل است».

ولی کارشناسان معتقدند برای بن‌بست سیاسی طولانی در ونزوئلا گزینه‌های محدودی وجود دارد و دولت آمریکا احتمالا از قدرت رهبر مخالفان ارزیابی اغراق‌آمیزی دارد.

در همین حال، بدنبال تشدید اختلاف روسیه و آمریکا در مورد بحران ونزوئلا مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا قرار است هفته آینده با سرگئی لاورف همتای روس خود دیدار کند.

به گفته یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، وزیران خارجه دو کشور در حاشیه اجلاسی در فنلاند قرار است گفت‌وگوهای خود در مورد ونزوئلا را که تاکنون بی‌نتیجه بوده است ادامه دهند.

به گفته این مقام که حاضر نشد نامش در گزارش ذکر شود، وزیران خارجه دو کشور روز چهارشنبه تلفنی با هم گفت‌وگو کردند ولی مذاکرات آنها به تهدیدهای متقابل در مورد نقش طرف مقابل در بحران ونزوئلا محدود شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG