لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۳

درگیری لفظی دونالد ترامپ با رهبران دمکرات‌ها بر سر ساخت دیوار مرزی


از راست: چاک شومر، رهبر دمکرات‌ها در سنا، دونالد ترامپ، مایک پنس (معاون رئیس‌جمهوری) و نانسی پلوسی، رهبر دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان.
از راست: چاک شومر، رهبر دمکرات‌ها در سنا، دونالد ترامپ، مایک پنس (معاون رئیس‌جمهوری) و نانسی پلوسی، رهبر دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۰ آذر علنا با رهبران دمکرات‌ها در کنگره بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی به مشاجره پرداخت و تهدید کرد که دولت را تعطیل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مشاجره امکان توافق بر سر بودجه سال ۲۰۱۹ آمریکا را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

دونالد ترامپ در جر و بحثی کم سابقه در مقابل دوربین‌های تلویزیونی، به مجادله با نانسی پلوسی، رهبر دمکرات‌های مجلس نمایندگان، و چاک شومر، رهبر دمکرات‌های سنا درباره ساخت دیوار مرزی پرداخت و تهدید کرد یا بودجه ساخت این دیوار باید تصویب شود یا دولت را تعطیل خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار اختصاص پنج میلیارد دلار برای ساخت دیوار مرزی بین ایالات متحده و مکزیک است که از وعده‌های او در زمان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ به شمار می‌رود.

به گفته آقای ترامپ، اگر دمکرات‌ها مبلغ درخواستی او را تایید نکنند ارتش ایالات متحده این دیوار را خواهد ساخت.

نانسی پلوسی و چاک شومر اعلام کردند که لایحه بودجه برای تعطیل نشدن دولت و تامین امنیت بیشتر مرزی از تصویب هر دو مجلس نمایندگان و سنا خواهد گذشت، ولی آقای ترامپ گفت که بودجه ساخت دیوار اصلی امری ضروری است.

سناتور شومر گفت: «شما می‌گویید یا راه من، یا اینکه دولت تعطیل خواهد شد». ترامپ پاسخ داد که امنیت مرزی ضروری است و دیوار برای تامین این امنیت لازم است.

رئیس‌جمهوری آمریکا خطاب به شومر گفت: «بله، اگر چیزی که می‌خواهیم به ما داده نشود... من دولت را تعطیل می‌کنم».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی که مرتب به میان حرف رهبران دمکرات‌ها می‌پرید، با آنها به جر و بحث پرداخت که بودجه ساخت این دیوار می‌تواند بدون نیاز به رای دمکرات‌ها هم در مجلس نمایندگان و هم سنا تصویب شود.

پلوسی در واکنش گفت: «این یک مسیر پر پیچ و خم است».

آقای ترامپ پرسید: آیا جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره‌ای مجلس سنا برنده نشده‌اند.

چاک شومر در پاسخ با یک لبخند گفت: «وقتی رئیس‌جمهوری لاف می‌زد که انتخابات داکوتای شمالی و ایندیانا را برده است، بعد به دردسر افتاد».

رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این دیدار در توئیتی نوشت که ساخت این دیوار برای جلوگیری از ورود «حجم عظیمی از جنایات و بیماری» که توسط مهاجران غیرقانونی به کشور می‌آید لازم است.

وی افزود: «اگر دمکرات‌ها رای ندهند تا کشورمان را ایمن کنیم، ارتش باقیمانده دیوار را خواهد ساخت. آنها می‌دانند که این موضوع چقدر مهم است!»

سناتور شومر پس از این جلسه‌ای ۳۰ دقیقه‌ای با رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «این خشمی که بروز کرد برای وی (ترامپ) دیوار نمی‌شود».

وی افزود: اگر ترامپ روش خود را عوض نکند، «هیچ دیواری نخواهد داشت و تعطیلی خواهد گرفت».

رهبر دمکرات‌ها در سنا همچنین توئیت کرده که «ما دو گزینه در اختیار رئیس‌جمهوری گذاشتیم که مانع تعطیلی دولت خواهد شد. انتخاب با وی است که یکی از این گزینه‌ها را بپذیرد یا دولت تعطیل شود».

خانم پلوسی هم اظهار داشت که ترامپ رای لازم را در مجلس نمایندگان برای گرفتن میلیاردها دلار به منظور عمل کردن به وعده‌اش در زمینه ساخت دیوار ندارد.

بودجه دولتی برای برخی از تشکیلات اداری روز ۲۱ دسامبر به پایان می‌رسد که می‌تواند به تعطیلی بخشی از دولت منجر شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس و فرانسه/ ک.ر
XS
SM
MD
LG