لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

دونالد ترامپ «اقدام کاملاً شیطانی» تیراندازی در لاس‌وگاس را محکوم کرد


رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که روز چهارشنبه به لاس‌وگاس خواهد رفت.
رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که روز چهارشنبه به لاس‌وگاس خواهد رفت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه مرگبارترین تیراندازی در تاریخ مدرن آمریکا را به عنوان یک «اقدام کاملاً شیطانی» محکوم کرد.

آقای ترامپ گفت که این کشتار، ملت آمریکا را «در غم، شوک و اندوه فرو برده است».

جوزف لومباردو، رییس پلیس لاس‌وگاس، ساعاتی پیش اعلام کرد که تیراندازی در نزدیکی «هتل مندلی بی‌» در این شهر دستکم ۵۸ کشته و بیش از ۵۰۰ زخمی برجای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهور آمریکا که شمرده و با لحنی محزون سخن می‌گفت، اظهار داشت که ملت ایالات متحده در مواجهه با خشونت احمقانه در کنار هم خواهند بود.

او افزود: «شیطان نمی‌تواند اتحاد ما را درهم بکشند، خشونت نمی‌تواند پیوندهای ما را از هم بگسلد. پیوندهایی که ما را با هم متحد می‌کند: اعتقادمان، خانواده‌مان، و باورهای مشترک‌مان».

آقای ترامپ تصریح کرد: «ما خواستار تقویت پیوندهای شهروندی و همبستگی‌های اجتماعی هستیم».

او در سخنانش به عامل تیراندازی یا انگیزه احتمالی وی هیچ اشاره‌ای نکرد. رئیس‌جمهور آمریکا از کسانی که نخستین واکنش‌ها را نشان دادند و باعث جلوگیری از بروز تلفات بیشتر شدند تقدیر کرد و گفت که روز چهارشنبه به لاس‌وگاس می‌رود.

آقای ترامپ با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد و گفت که «ما نمی‌توانیم عمق درد و رنج آنها را درک کرده و غم از دست دادن عزیزان‌شان را تصور کنیم. برای شما دعا می‌کنیم».

او همچنین دستور داد که پرچم آمریکا در کاخ سفید و سایر ساختمان‌های دولتی به حالت نیمه افراشته در آید.

ساعاتی پیش از سخنان آقای ترامپ، یک مرد مسلح در طبقه سی‌ودوم یک کازینو به روی حاضران در یک کنسرت موسیقی در فضای باز آتش گشود.

آقای ترامپ که از روی یک متن از پیش آماده سخنرانی می‌کرد، چند بار به درگاه پروردگار دعا کرد و گفت: «در چنین دورانی ما در جستجوی نوعی معنا در آشوب هستیم، نوری در تاریکی. پیدا کردن پاسخ‌ آسان نیست».

او ساعاتی پیشتر توئیت کرده بود که «صمیمانه‌ترین تسلیت‌ها و همدردی من برای قربانیان و خانواده‌های تیراندازی وحشتناک در لاس‌وگاس. دست خدا به همراهتان!»

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید، گفته است که مقام‌های آمریکایی «از نزدیک وضعیت را دنبال می‌کنند و از حمایت کامل دولتی و مقام‌های محلی برخوردارند».

او همچنین خبر داده که رئیس‌جمهور آمریکا با فرماندار نوادا، شهردار لاس‌وگاس و کلانتر این شهر صحبت کرده است.

از سوی دیگر، وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد که «هیچ تهدید مشخص قابل اعتنایی» متوجه بقیه نقاط نیست. پلیس لاس‌وگاس هنوز انگیزه عامل تیراندازی را اعلام نکرده است.

XS
SM
MD
LG