لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

دفاع ترامپ از صحبت تلفنی‌اش با رئیس‌جمهوری اوکراین درباره بایدن


جو بایدن (راست) خواستار انتشار کامل فایل صوتی مذاکره ترامپ و زلنسکی شده است.
جو بایدن (راست) خواستار انتشار کامل فایل صوتی مذاکره ترامپ و زلنسکی شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید گفت‌وگوی تلفنی‌اش با همتای اوکراینی خود «بسیار عالی و معمولی» بوده است.

دونالد ترامپ به خبرنگاران گفت که روز ۲۵ ژوئیه یک تماس عالی با وولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین داشت و مشکلی با شهادت دادن رودی جولیانی، وکیلش، در کنگره ندارد.

افشای مکالمه تلفنی دو رهبر، در رسانه‌های آمریکایی جنجالی شده است.

گزارش شده است که ترامپ در تماس تلفنی به زلنسکی گفته است احتمال سوء استفاده جو بایدن در اعمال نفوذ برای گرفتن پست ریاست یک شرکت گازی در اوکراین برای پسرش را بررسی و در این زمینه با وکیل شخصی‌اش رودی جولیانی همکاری کند.

یک مامور اطلاعاتی آمریکا به روزنامه «وال‌استریت جورنال» گفته بود که ترامپ در تماس با زلنسکی به دفعات از وی خواسته است که درباره هانتر، پسر جو بایدن که مدیر یک شرکت گاز در اوکراین است، تحقیق کند و در ازای آن آمریکا به اوکراین کمک نظامی خواهد کرد.

این مامور اطلاعاتی گفته است اظهارات ترامپ را چنان «دردسرساز و نامتعارف» تشخیص داده که به نهادهای اطلاعاتی آمریکا شکایت کرده است.

جو بایدن، معاون باراک اوباما رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و یکی از بخت‌های اصلی انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری آمریکا و رقیب ترامپ است.

این گزارش‌ها در حالی است که دونالد ترامپ روز یکشنبه گفت: «من دنبال آسیب زدن به بایدن نیستم ولی او کار خیلی نادرستی کرده است».

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، بایدن «وقتی که گفت هرگز با پسرش حرف نزده است مرتکب اشتباه شد. او با پسرش حرف زده است و دوباره دروغ گفت».

ترامپ گفته است به هر تقدیر باید درباره موضوع هانتر بایدن تحقیقات صورت گیرد.

جو بایدن خواستار انتشار کامل فایل صوتی مذاکره ترامپ و زلنسکی شده است.

از سوی دیگر، آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، روز یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت: اگر تحقیقات ثابت کند که دونالد ترامپ همتای اوکراینی‌اش را تحت فشار قرار داده است تا درباره جو بایدن تحقیق کند، در نتیجه استیضاح وی تنها گزینه خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، تلویزیون سی ان ان و سایت رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG