لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

باراک اوباما مذاکره با دونالد ترامپ در کاخ سفید را «عالی» توصیف کرد


بارک اوباما (راست) و دونالد ترامپ پس از یک ساعت‌ونیم مذاکره در کاخ سفید.
بارک اوباما (راست) و دونالد ترامپ پس از یک ساعت‌ونیم مذاکره در کاخ سفید.

باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا ساعتی پیش دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب این کشور، را در کاخ سفید به حضور پذیرفت و گفت‌وگو با وی برای انتقال مسالمت‌آمیز و آرام قدرت را «عالی» توصیف کرد.

آقای اوباما در مبارزات انتخاباتی هیلاری کلینتون و سخنرانی‌های مختلف، آقای ترامپ را برای مقام ریاست‌جمهوری فردی «نامناسب» معرفی کرده بود.

گزارش‌ها حاکی است که دیدار اوباما و ترامپ یک ساعت‌ونیم به طول انجامید.

رییس‌جمهوری آمریکا پس از این دیدار و در حالی که دونالد ترامپ نیز حضور داشت، به خبرنگاران گفت در دیدار با رییس‌جمهوری منتخب مسائل مختلف داخلی و سیاست خارجی مورد بحث قرار گرفت و خطاب به ترامپ گفت: «هر کاری می‌کنیم که شما موفق شوید چون کشور موفق می‌شود».

وی مذاکرات با جانشین خود را «عالی» توصیف کرد و افزود: «درباره موضوعات مختلفی صحبت کردیم، درباره سیاست خارجی، سیاست داخلی و مسائل سازمانی».

آقای اوباما اظهار داشت: «اولویت اصلی من در دو ماه آینده انتقال آرام قدرت و موفقیت رییس‌جمهوری منتخب است. جدا از اختلافات، آنچه که برای همه ما بسیار مهم است کار کردن و همکاری با یکدیگر است».

آقای ترامپ نیز گفت که «گفت‌وگوها بیش از زمان برنامه‌ریزی شده طول کشید و ما درباره بسیاری از موضوعات مختلف صحبت کردیم».

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده دیدارهای بیشتری با باراک اوباما داشته باشد و از او مشاوره بگیرد.

آقای ترامپ تصریح کرد: «من به دنبال همکاری با اوباما هستم و افتخار بزرگی بود که با شما بودم».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیدار روز پنجشنبه آغازی سمبولیک برای انتقال قدرت از باراک اوباما به دونالد ترامپ بود. یک طرف این دیدار رییس‌جمهوری دمکرات آمریکا بود که قانون خدمات درمانی را اجرا کرد و توافق تاریخی هسته‌ای با جمهوری اسلامی را به امضاء رساند. در سوی دیگر، رییس‌جمهوری منتخب جمهوریخواهان بود که قول داده است در صد روز نخست ریاست‌جمهوری‌اش تمام ابتکارهای باراک اوباما را نقش برآب کند.

دونالد ترامپ روز ۲۰ ژانویه سوگند ریاست جمهوری یاد خواهد کرد.

(تصویر منتشر شده از دیدار باراک اوباما و دونالد ترامپ در توئیت عکاس رویترز در کاخ سفید)

در همین حال، ملانیا ترامپ، بانوی اول آینده آمریکا تبار اسلوونیایی دارد نیز با میشل اوباما، بانوی اول آمریکا دیدار کرده و جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری نیز قرار است با مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، ملاقات داشته باشد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد آقای ترامپ هنگام ترک نیویورک برای سفر به واشینگتن، پروتکل‌ها را رعایت نکرد و روزنامه‌نگاران را همراه خودش نیاورد تا دیدار تاریخی‌اش از کاخ سفید را ثبت و ضبط کنند.

رییس‌جمهوری منتخب از منتققدان شدید رسانه‌ها و خبرنگاران در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش بود و در پاره‌ای از برنامه‌ها اجازه نداد تا خبرنگاران آنجا حضور داشته باشند.

آقای ترامپ همچنین قرار است با پل رایان، رییس مجلس نمایندگان، و میچ مک کانل، رهبر اکثریت در سنای آمریکا ملاقات و درباره برنامه‌های در دستور کار طرفین با هم گفت‌وگو کنند.

آقای رایان پیشتر چند بار از نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری به خاطر اظهاراتش انتقاد کرده بود.

وی گرچه از نامزدی ترامپ حمایت کرده بود ولی حاضر نشد تا در کارزار انتخاباتی‌اش حضور داشته باشد. انتظار می‌رود مایک پنس نیز در این دیدارها حاضر شود.

XS
SM
MD
LG