لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

رییس‌جمهوری آمریکا: وضعیت آشفته‌ای را به ارث برده‌ام


دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا

رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۲۸ بهمن گفت که «وضعیت نابسامانی» در آمریکا و خارج از آن «به ارث برده است» و به رسانه‌ها حمله کرد که «خارج از کنترل هستند» و به همین دلیل پیامش را «مستقیم به مردم» می‌دهد.

دونالد ترامپ در یک نشست خبری گفت که شغل‌ها در حال انتقال به مکزیک و سایر نقاط بوده و بی‌ثباتی گسترده‌ای در خارج از کشور وجود دارد.

وی اظهار داشت: «اگر بخواهم صادق باشم، وضعیت آشفته‌ای را به ارث برده‌ام. این وضعیت نابسامانی است. هم در کشور و هم در بیرون از کشور. یک آشفتگی».

آقای ترامپ اعلام کرد که هفته آینده فرمان اجرایی جدیدی را برای حمایت از ایالات متحده صادر خواهد کرد. وی این فرمان را در راستای کنترل مهاجرت به آمریکا دانست.

فرمان اجرایی هفتم بهمن رییس‌جمهوری آمریکا درباره ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور عمدتا اسلامی از جمله ایران پس از حدود یک هفته با حکم یک قاضی ایالت واشینگتن متوقف شد.

به رغم تلاش‌های وکلای دولت برای تجدیدنظر در این حکم، دادگاه استیناف سانفرانسیسکو حکم به ادامه توقف فرمان اجرایی رییس‌جمهوری داد.

آقای ترامپ گزارش‌های مربوط به آشفتگی در دولتش را رد کرد و در مقابل گفت که تیم او مثل «یک ساعت» کار می‌کند.

وی با حمله به رسانه‌ها گفت: «من روزنامه‌ها را باز می کنم و گزارش‌های آنها را درباره آشفتگی و آشفتگی می‌بینم. وضعیت دقیقا خلاف این است. این دولت مثل یک ساعت کار می‌کند، به رغم اینکه هنوز کابینه‌ام تکمیل نشده است».

رییس جمهوری آمریکا خبرنگاران را متهم کرد حقیقت را نمی‌گویند و تنها منافع خاصی را دنبال می‌کنند.

وی گفت که اطلاعات افشاء شده واقعی هستند ولی رسانه‌ها خبر جعلی پخش می‌کنند.

اشاره آقای ترامپ به انتشار اطلاعاتی است که در هفته اخیر درباره گفت‌وگوهای مایکل فلین، مشاور امنیت ملی، با سفیر روسیه در واشینگتن منتشر شده است.

وی تاکید کرد که هیچ ارتباط یا تجارتی با روسیه ندارد و گفت که از مایکل فلین نخواسته است تا در گفت‌وگو با سفیر روسیه مسئله تحریم‌های دولت اوباما علیه مسکو را مورد بحث قرار دهد.

آقای ترامپ گفت که فلین «کارش را خوب انجام داده و من با او موافقم».

رییس‌جمهوری آمریکا در عین حال گفت که از فلین راضی نبوده است به خاطر شیوه‌ای که اطلاعات مربوط به این گفت‌وگو را در اختیار مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری، قرار داده است و من از آن راضی نیستم.

آقای فلین در بیانیه‌ای گفته است که به همین دلیل از معاون رییس‌جمهوری عذرخواهی و از مقام خود استعفاء کرده است.

آقای ترامپ همچنین گفت خبر ندارد که آیا دیگر اعضای کمپین انتخاباتی‌اش با مقام‌های روسیه پیش از انتخابات ارتباط داشته‌اند.

وی از سوی دیگر تصریح کرد که گزارش‌های رسانه‌های آمریکا دستیابی به توافق با روسیه را مشکل‌تر می‌کند.

«افشاءکنندگان اطلاعات سرانجام به دام خواهند افتاد»

در همین حال، دونالد ترامپ روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: «نورافکن‌ها سرانجام روی افشاء کنندگان مجرم افتاده است! آنها به دام خواهند افتاد!»

وی در توئیتی دیگر، دمکرات‌ها را متهم کرد که گزارش‌های خبری مربوط به روسیه را جعل می‌کنند چون «انتخابات را از دست داده‌اند».

رییس‌جمهوری آمریکا نوشت: «دمکرات‌ها ناچارند این داستان‌ را در بیاورند چون انتخابات را باخته‌اند، بدجوری هم باخته‌اند (۳۰۶)». اشاره آقای ترامپ به تعداد آرای الکترالی است که در انتخابات روز هشتم نوامبر به دست آورد.

وی ادامه داده است: «لذا این گزارش را از خودشان ساخته‌اند- روسیه. اخبار جعلی!»

آقای ترامپ هفته جاری پس از اینکه مشخص شد مایکل فلین، مشاور امنیت ملی‌اش، پیش از روی کار آمدن دولتش با سفیر روسیه در واشینگتن مذاکراتی داشته است از او خواست تا از سمت خود استعفاء دهد.

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که روسیه با هک‌ ای‌میل‌های حزب دمکرات، به نفع آقای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده دخالت کرده است.

آقای ترامپ روز سه‌شنبه نیز به شدت از افشای اطلاعات از سوی رسانه‌های آمریکایی که منجر به استعفای فلین شد انتقاد کرده و در توئیتی نوشته بود: «رسوایی اصلی این است که اطلاعات طبقه‌بندی شده به شکل غیرقانونی از سوی "سازمان‌های اطلاعاتی" مثل نقل و نبات به بیرون درز می‌کند. خیلی غیرآمریکایی!»

XS
SM
MD
LG