لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۴

سال اول ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ «با نازل‌ترین میزان محبوبیت پایان می‌یابد»


این رکوردی است که کسی آرزوی آن را ندارد. دونالد ترامپ سال اول ریاست‌جمهوری خود را با نازل‌ترین میزان محبوبیت برای هر رئیس‌جمهوری آمریکا به پایان می‌برد.

به گزارش روز سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه خبرگزاری آسوشیتدپرس، نتایج نظرسنجی موسسه معتبر گالوپ نشان می‌دهد که متوسط محبوبیت آقای ترامپ طی یک‌سال گذشته ۳۹ درصد بوده است. نازل‌ترین میزان محبوبیت روسای‌جمهوری آمریکا در سال اول ریاست، مربوط به بیل کلینتون است که ۱۰ درصد بیشتر از دونالد ترامپ و حدود ۴۹ درصد بود.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که اکثر آمریکایی‌ها معتقدند دونالد ترامپ شخصیتی تفرقه افکن است و حتی در مورد صلاحیت او برای عهده‌داری این مقام تردید دارند. یکی از دلایل تایید و محبوبیت دونالد ترامپ نحوه اداره امور اقتصادی است ولی با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی خوب آمریکا حتی این عامل نیز در حدی که انتظار می‌رود به نفع محبوبیت او عمل نکرده است.

نظرسنجی هفتگی اخیر موسسه گالوپ نشان می‌دهد که در روزهای اخیر نیز میزان محبوبیت رئیس‌جمهوری در‌‌ همان حد متوسط سالانه آن یعنی حدود ۳۹ درصد است.

در مقابل حداقل ۵۷ درصد از پاسخ دهندگان عملکرد او را تایید نمی‌کنند.

میزان پایین محبوبیت دونالد ترامپ در تمام طول سال در تاریخ نظرسنجی مربوط به عملکرد روسای‌جمهوری قبلی در سال اول ریاست بی‌سابقه است. آمریکایی‌ها معمولا در سال اول ریاست‌جمهوری هر فردی دیدگاه سخاوتمندانه‌تری نسبت به او دارند. ولی در مورد دونالد ترامپ نشان می‌دهد که حتی در بهترین و ضعیت و به اصطلاح در «دوران ماه عسل» حکومتش، حداکثر میزان محبوبیت او ۴۵ درصد بوده است.

روسای‌جمهورب قبلی آمریکا توانسته‌اند بر دوره‌های نزول محبوبیت خود غلبه کنند. به عنوان مثال میزان محبوبیت بیل کلینتون در ژوئن ۱۹۹۳ به ۳۷ درصد سقوط کرد ولی او در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد.

میزان محبوبیت دونالد ترامپ از نازل‌ترین میزان محبوبیت چند رییس‌جمهوری قبلی از جمله هری ترومن، ریچارد نیکسون و جیمی کار‌تر که به زیر ۳۰ درصد سقوط کرده بود بالا‌تر است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید هنوز نقاط قوت محدودی برای دونالد ترامپ باقی مانده است. به عنوان مثال بر اساس یک نظرسنجی دیگر هنوز هم ۸۳ درصد از رای‌دهندگان به حزب جمهوریخواه از او حمایت می‌کنند. همین نظرسنجی نشان می‌دهد که از نظر بسیاری از این افراد دونالد ترامپ فرد با ذکاوت و نیرومند است.

در عین حال اظهار نظر مثبت در مورد نحوه اداره امور اقتصادی آمریکا توسط دونالد ترامپ در مجموع بالا‌تر از میزان متوسط محبوبیت اوست.

در یک نظرسنجی که ماه دسامبر توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس و پژوهشکده نورس انجام شد میزان حمایت از سیاست‌های اقتصادی دونالد ترامپ به نسبت عملکرد عمومی او به عنوان رئیس‌جمهور ۸ درصد بالا‌تر بود هر چند در زمینه اقتصادی نیز میزان تایید او فقط ۴۰ درصد بود.

به غیر از مسائل اقتصادی، در عرصه‌های دیگر سیاست‌های دولتی میزان محبوبیت و تایید رئیس‌جمهوری پایین‌تر است.

بهداشت و درمان عمومی همواره یکی از نازل‌ترین عرصه‌های محبوبیت دونالد ترامپ بوده است. در نظرسنجی ماه دسامبر توسط آسوشیتدپرس و پژوهشکده نورس، ۷۰ درصد پاسخ‌دهندگان با سیاست‌های رئیس‌جمهوری در این زمینه مخالف بوده و ۸۵ درصد از آنها گفتند که این موضوع برای‌شان بسیار مهم است.

در نظر سنجی دیگری که توسط همین دو موسسه در پایان سال ۲۰۱۷ انجام شد فقط ۲۳ درصد از آمریکایی‌ها گفتند که دونالد ترامپ به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کرده است. حدود ۳۰ درصد گفتند او تلاش کرده ولی شکست خورده است و ۴۵ درصد دیگر گفتند او برای اجرای این وعده‌ها اصلا تلاش نکرده است.

بیش از نیمی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفتند که وضعیت کشور از زمان آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بد‌تر شده است.

آن نظرسنجی قبل از امضای لایحه قانونی جدید مالیات توسط آقای ترامپ انجام شد ولی نشانه‌های چندانی وجود ندارد که ثابت کند تصویب آن قانون روی محبوبیت رئیس‌جمهوری تاثیر مثبتی به جا گذاشته باشد.

یکی از نظرسنجی‌هایی که در ماه ژانویه توسط موسسه گالوپ انجام شد نشان می‌دهد که فقط ۳۳ درصد آمریکایی‌ها از تصویب قانون جدید مالیات حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG