لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

ترامپ: جزئیات تحریم‌های جدید علیه ایران ظرف ۴۸ ساعت اعلام می‌شود


دونالد ترامپ (چپ) همراه با رابرت اوبراین، مشاور جدید امنیت ملی آمریکا، در لس‌آنجلس
دونالد ترامپ (چپ) همراه با رابرت اوبراین، مشاور جدید امنیت ملی آمریکا، در لس‌آنجلس

رئیس‌جمهوری آمریکا ساعاتی پس از توئیت خود مبنی بر «افزایش قابل ملاحظه» تحریم‌ها علیه ایران، گفت که جزئیات این تحریم‌ها ظرف ۴۸ ساعت اعلام می‌شود.

دونالد ترامپ که به لس‌آنجلس در کالیفرنیا رفته است روز چهارشنبه ۲۷ شهریور به خبرنگاران گفت که رویکرد او در قبال ایران تغییر نکرده است ولی حاضر نشد تا درباره گام‌های بعدی خود توضیح دهد.

وی گفت آخرین گزینه پس از حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، جنگ خواهد بود ولی گزینه‌های دیگری هم وجود دارد.

برخی از مقام های ایالات متحده از جمله مایک پومپئو، وزیر خارجه، این حمله را یک «اقدام جنگی» توصیف کرده و گفته‌اند که کار ایران بوده است.

آقای ترامپ اوایل روز چهارشنبه به وقت آمریکا توئیت کرد که از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده خواسته است تا «افزایش قابل ملاحظه» تحریم‌ها علیه ایران را در دستور کار خود قرار دهد.

این خبر با استقبال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روبرو شد و او در پیامی ویدئویی گفت: «خشونت‌گری رژیم ایران این اواخر تشدید یافته است، از جمله در منطقه خلیج فارس، و اکنون دقیقا وقت تشدید فشارها و تحریم‌ها است. خرسندم که پرزیدنت ترامپ دقیقا این‌گونه اقدام کرد».
اما اعلام این تصمیم، انتقاد محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران را بدنبال داشت و او توئیت کرد: «این تاییدی است بر اینکه ایالات متحده عامدانه شهروندان عادی را هدف قرار می‌دهد».
اوج گرفتن مجدد تنش‌های لفظی بین مقام‌های ایران و آمریکا درباره تحریم‌ها در حالی است که در دو ماه اخیر گزارش‌های متعددی درباره احتمال دیدار دونالد ترامپ و حسن روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده بود.

اما در روزهای اخیر علاوه بر طرح مجدد تشدید «قابل ملاحظه» تحریم‌های ایران، مقام‌های دو کشور بر عدم انجام دیدار بین روسای جمهوری ایران و آمریکا تاکید کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG