لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

ترامپ: آمریکا یا کشور دیگری نمی‌تواند صلح را به فلسطینی‌ها یا اسرائیل تحمیل کند


دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در کاخ سفید با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای ترامپ در یک نشست خبری پیش از این دیدار خواهان از سرگیری گفت‌وگوهای اسرائیلی- فلسطینی شد و بر «تعهد آمریکا به همکاری با طرفین در راه صلح» تاکید کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت، دولت او «به سختی در تلاش است تا مذاکرات سیاسی از سرگرفته شود» ولی گفت، «آمریکا یا کشور دیگری نمی‌تواند صلح را به طرفین تحمیل کند».

دونالد ترامپ این را نیز گفت که «حاضر است به عنوان میانجی، ناظر و تقویت کننده روند صلح» اقدام کند.

رییس‌جمهوری آمریکا از همکاری و هماهنگی امنیتی میان نیروهای حکومت خودگردان با اسرائیل نیز به عنوان رویه‌ای «غیر قابل باور» تقدیر کرد.

آقای ترامپ در همین حال گفت، نیروهای وابسته به تشکیلات خودگردان باید «برای شکست دادن داعش و دیگر نیروهای تروریستی نیز با اسرائیل همکاری کنند».

وی از محمود عباس و سایر رهبران فلسطینی خواست که «به طور متحد علیه خشونت و تنفر موضع بگیرند» و افزود، اگر این طور نباشد، «امید به تحقق صلح نیز وجود نخواهد داشت».

رییس‌جمهوری آمریکا این را نیز گفت که دولت او بودجه‌های تازه‌ای را برای بهبود وضعیت اقتصادی فلسطینیان در اختیار تشکیلات خودگردان قرار خواهد داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، رییس تشکیلات خودگردان نیز در کنفرانس خبری چهارشنبه در کاخ سفید ابراز امیدواری کرد که همکاری فلسطینیان با دولت آمریکا به تحقق صلح با اسرائیل بینجامد.

محمود عباس گفت، «اطمینان» دارد که دونالد ترامپ می‌تواند «صلح تاریخی» را میان فلسطینیان و اسرائیل عملی کند.

اما وی با انتقاد از اسرائیل گفت، اقدامات اشغالگرانه اسرائیل باید پایان یابد تا راه تجدید گفت‌وگوهای سیاسی با فلسطینی‌ها هموار شود.

اشاره آقای عباس از جمله به شهرک‌سازی‌های گسترده اسرائیل در سال‌های اخیر بوده است؛ وزارت مسکن اسرائیل در روزهای گذشته از طرح‌هایی برای ساخت ۲۵ هزار خانه دیگر در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس، اورشلیم، خبر داده است.

آقای عباس تحقق راهکار دو دولتی (استقلال کشوری برای فلسطینیان در جوار اسرائیل) را به عنوان یک «راهکار راهبردی»، موجب تحقق صلح دانست.

محمود عباس این را نیز گفت که طرح صلح عربی این فرصت را هم برای اسرائیل فراهم می‌کند که به عادی سازی مناسبات با کشورهای عربی بپردازد.

طرح صلح اتحادیه عرب از اسرائیل می‌خواهد با استرداد زمین‌هایی که در جنگ سال ۱۹۶۷ به تسلط در آورده است، از فرصت داشتن مناسبات کامل با همه کشورهای عضو این اتحادیه برخوردار شود.

آخرین دور از گفت‌و‌گوهای واقعی میان اسرائیل و فلسطینیان در دهه گذشته انجام شده بود اما بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل مدعی است که او نیز آماده از سرگیری مذاکرات با فلسطینیان است.

دیدار روز چهارشنبه، نخستین ملاقات میان رییس‌جمهوری آمریکا با رییس تشکیلات فلسطینی، پس از آغاز به کار دولت ترامپ بود.

دونالد ترامپ هرگز در کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری و پس از ورود به کاخ سفید با هیچ یک از مقامات فلسطینی دیدار نکرده بود.

اما آقای ترامپ در اوج تلاش‌های انتخاباتی و نیز اندکی بعد از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش با نتانیاهو دیدار کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا به تازگی تایید کرد که تلاش هایی برای تدارک سفر او به اسرائیل در جریان است؛ رسانه‌های اسرائیل تاریخ ۲۲ ماه مه را برای این دیدار ذکر کرده‌اند.

در حالی که دولتمردان اسرائیل ابراز امیدواری کرده‌اند که آقای ترامپ در سفرش به این کشور، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم، بیت‌المقدس، را اعلام کند، فلسطینیان و نیز پادشاه اردن و رییس‌جمهوری مصر در هفته‌های اخیر به آمریکا نسبت به «عواقب وخیم» این امر هشدار داده‌اند.

در این میان، دیدار رییس‌جمهوری آمریکا با رییس تشکیلات فلسطینی در حالی صورت گرفت که جنبش فلسطینی حماس نیز تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی را برای نخستین بار پذیرفته است.

خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش فلسطینی حماس روز دوشنبه در نشستی در قطر، اساسنامه بازنگری شده حماس را شامل تغییر راهبردی در دیدگاه این جنبش اعلام کرد.

حماس در منشور بازنگری شده، «تلاش برای نابودی اسرائیل» را حذف کرده اما در همین حال، تاکید کرده که موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و «نبرد مسلحانه» را به عنوان یک «حق» محفوظ می‌داند.

به گزارش سی.ان.ان، خالد مشعل روز سه‌شنبه از دولت آمریکا خواست «رویه‌های همیشگی اشتباه» در قبال فلسطینیان را کنار بگذارد و «موضع تازه‌ای در قبال حماس» در پیش بگیرد.

فتح نیز از جنبش رقیب حماس خواسته است به خاطر «سی سال توهین و انتقاد از رویه سازشگری» فتح، از این جنبش به رهبری محمود عباس «پوزش» بخواهد.

XS
SM
MD
LG