لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۵

دونالد ترامپ می‌گوید از رکس تیلرسون باهوش‌تر است


تنش در مناسبات دونالد ترامپ (راست) و رکس تیلرسون هفته پیش برملا شد.
تنش در مناسبات دونالد ترامپ (راست) و رکس تیلرسون هفته پیش برملا شد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه منتشر شد گفته که از رکس تیلرسون، وزیر خارجه، باهوش‌تر است و اگر آن‌طور که گزارش شده آقای تیلرسون او را «ابله» خطاب کرده است آنها باید «مسابقه هوش بدهند».

آقای ترامپ در ادامه مصاحبه خود با مجله فوربس افزود: «می‌توانم به شما بگویم که کی خواهد برد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید تنش در مناسبات دونالد ترامپ و رکس تیلرسون هفته پیش برملا شد.

شبکه خبری ان‌بی‌سی در گزارشی ادعا کرد که مایک پنس، معاون ریاست‌جمهوری آمریکا، تابستان امسال مجبور شد رکس تیلرسون را قانع کند که از مقامش استعفا ندهد و وزیر خارجه آمریکا در این دیدار، دونالد ترامپ را «ابله» خطاب کرده است.

آقای تیلرسون در واکنش به انتشار این گزارش گفت هرگز به استعفا فکر نکرده است ولی مستقیما در مورد کاربرد این عبارت «توهین‌آمیز» موضع‌گیری نکرد. بعدها سخنگوی او گفت که آقای تیلرسون هیچگاه چنین ادبیاتی استفاده نکرده است.

قرار است دونالد ترامپ و رکس تیلرسون روز سه‌شنبه همراه با جیم متیس وزیر دفاع آمریکا در کاخ سفید ناهار بخورند.

دونالد ترامپ تاکنون در مواردی از سیاست‌های خارجی حساس آمریکا مثل بحران کره شمالی و یا مناسبات با ایران، تصمیمات رکس تیلرسون را زیر سئوال برده است. در مقابل، آقای تیلرسون نیز از کاخ سفید به خاطر ممانعت از تصمیم‌گیری او در زمینه انتصاب‌های مهم گلایه کرده است.

با وجود این، دونالد ترامپ هفته گذشته در یک کنفرانس خبری گفت که به وزیر خارجه اعتماد کامل دارد.

دونالد ترامپ در مصاحبه با مجله فوربس که روز جمعه انجام شد به انتقادها در مورد زیر سئوال بردن تصمیمات وزیر خارجه در پیام‌هایی که روی شبکه توئیتر منتشر می‌کند پاسخ داد و گفت: «من او را زیر سئوال نمی‌برم. فکر می‌کنم در واقع اقتدار او را تثبیت می‌کنم».

آقای ترامپ در مورد گزارش‌هایی که می‌گویند رکس تیلرسون او را «ابله» خطاب کرده است، گفت: «به نظرم این اخبار جعلی است. ولی اگر او چنین حرفی زده باشد حدس می‌زنم که باید مسابقه هوش بدهیم. و از هم اکنون می‌توانم به شما بگویم که کی برنده خواهد شد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که دونالد ترامپ صبح روز سه‌شنبه مجموعه‌ای از توئیت‌ها در مورد موضوعات مختلف منتشر کرد.

او در یکی از پیام‌ها گفت همکاری با دمکرات‌ها در کنگره برای تصویب مقررات مربوط به مهاجرت دشوار است چون «دمکرات‌ها خواهان مرزهای امن نیستند و برای آنها امنیت آمریکا مهم نیست».

دونالد ترامپ دو روز پیش چارچوب پیشنهادات خود برای تصویب قوانینی در زمینه مهاجرت را برای رهبران کنگره فرستاد که یکی از بخش‌های مهم آن بهبود اقدامات امنیتی در مرزها و ایجاد تغییرات مهم در روند اعطای گرین کارت است.

آقای ترامپ علاوه بر موضوع مهاجرت تاکید کرده است که به زودی در زمینه بیمه‌های عمومی نیز اقدام خواهد کرد. او در پیامی نوشت: «با استفاده از قدرت قلم به بسیاری از مردم پوشش خدمات پزشکی خواهم داد و این خیلی سریع خواهد بود».

کاخ سفید در حال تنظیم متن یک فرمان اجرایی است که بر اساس آن مردم خواهند توانست از میان موسسات بیمه گوناگون و در ایالت‌های مختلف خدمات متفاوتی را خریداری کنند.

دونالد ترامپ در عین حال اشاره کرده است که دولت قوانین مالیاتی کشور را تغییر خواهد داد تا بتواند موسسات و شرکت‌هایی مثل لیگ فوتبال کشوری را که به پرچم و یا سرود ملی کشور توهین کرده‌اند، مجازات کند.

XS
SM
MD
LG