لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

دونالد ترامپ از آلبانی به خاطر اخراج سفیر و یک دیپلمات ایرانی قدردانی کرد


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا

رئیس‌جمهوری آمریکا با ارسال نامه‌ای به ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی، از این کشور به خاطر اخراج سفیر و یک دیپلمات ایرانی قدردانی کرد.

وزارت خارجه آلبانی می‌گوید این دو دیپلمات ایرانی را به خاطر درگیر بودن در فعالیت‌های غیرقانونی که امنیت آلبانی را به خطر انداخته، اخراج کرده است.

نامه دونالد ترامپ به نخست‌وزیر آلبانی تاریخ روز ۲۳ آذر را دارد یعنی شش روز قبل از انتشار رسمی خبر اخراج سفیر و دیپلمات ایرانی.

رئیس‌جمهوری آمریکا از نخست‌وزیر آلبانی «به خاطر تلاش‌های مصمم او برای ایستادن در مقابل ایران و مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده و تلاش تهران در زمینه خاموش کردن صدای مخالفان در سراسر جهان» قدردانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سفارت آمریکا در تیرانا روز پنجشنبه ۲۹ آذر این نامه را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده است.

در نامه آقای ترامپ اشاره شده که اخراج این دیپلمات‌ها «تلاش‌های مشترک ما را به حکومت ایران نشان می‌دهد که فعالیت‌های تروریستی‌اش در اروپا و اطراف جهان پیامدهای ناگواری برایش خواهد داشت».

جان بولتون، مشاور امنیت ملی، و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز چهارشنبه از اقدام آلبانی استقبال کرده و اعلام کردند که آمریکا در کنار آلبانی ایستاده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه به اخراج دیپلمات‌های جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و انگشت اتهام در این زمینه را متوجه آمریکا کرد.

بهرام قاسمی گفت: «آلبانی در ادامه سنایورسازی‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی گروه‌های تروریستی قربانی اقدام ناخواسته در برخورد با دپیلمات‌های ما شده است».

وی با بیان اینکه «این اقدام در ادامه سناریوهای قبلی برای تخریب روابط ایران و اروپا در برهه حساس کنونی صورت گرفته» است، به آلبانی توصیه کرد که «از کیان، استقلال و امنیت خود دفاع کند و نباید اجازه دهد دیگران به دلایل خاص سیاسی در روابط این کشور با ایران تاثیرگذار باشند و اخلال ایجاد کنند».

واکنش شورای ملی مقاومت ایران

شاهین قبادی، از اعضای شورای ملی مقاومت ایران، نیز از اقدام آلبانی ستایش کرد و آن را «اقدامی ضروری و شجاعانه دانست».

وی اظهار داشت: «سفارتخانه‌های رژیم آخوندی در اروپا مراکز اقدامات تروریستی علیه مخالفان هستند».

آقای قبادی افزود: دو توطئه رژیم ایران خنثی شده است، یکی در آلبانی- تلاش برای بمبگذاری در مراسم نوروز امسال- و دیگری بمبگذاری در گردهمایی ماه ژوئن ایرانیان در پاریس- «و سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌های رژیم نقشی اساسی در هر دوی این توطئه‌های تروریستی خنثی شده ایفاء کردند».

آلبانی مقر بیش از دو هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق- از زیرشاخه‌های شورای ملی مقاومت- است که پس از بسته شدن اردوگاه‌‌شان در عراق، به این کشور منتقل شده‌اند.

یک شبکه تلویزیونی خصوصی در آلبانی اعلام کرده که دیپلمات‌های اخراج شده ایرانی مظنون به انجام «فعالیت‌های غیرقانونی در رابطه با یک بازی مقدماتی جام جهانی بین آلبانی و اسرائیل در دو سال پیش» هستند.

رسانه‌های آلبانی همچنین اشاره کرده‌اند که لغو سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به آلبانی در ماه نوامبر احتمالا به دلیل «توطئه احتمالی» علیه او بوده است.

در ابتدای سال جاری میلادی، دادگاهی در کوسوو ۹ آلبانیایی را به خاطر برنامه‌ریزی برای انجام حمله علیه تیم فوتبال اسرائیل در جریان یک مسابقه در آلبانی محکوم کرد.

این حمله پیش از انجام خنثی شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG