لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

تشکر دونالد ترامپ از عکاس ایرانی که مراسم تحلیف وی را ثبت کرد


عکس عباس شیرمحمدی از مراسم تحلیف دونالد ترامپ.
عکس عباس شیرمحمدی از مراسم تحلیف دونالد ترامپ.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه پنجم آبان با توییت تصویر پانورامیک از مراسم تحلیف خود که توسط عباس شیرمحمدی گرفته شده بود، از این عکاس ایرانی‌تبار ساکن ویرجینیا تشکر کرد.

آقای ترامپ در توئیت خود با انتشار عکسی از عباس شیرمحمدی نوشت که این عکس در سالن خبرنگاران کاخ سفید آویزان خواهد شد. در این سالن عکس‌های متعدد دیگری از عکاسان مطرح وجود دارد.

آقای شیر محمدی متولد شهر یزد است و در عکاسی پانورامیک تخصص ویژه‌ای دارد. او ۳۷ سال پیش با ورود به آمریکا عکاسی پانورامیک را دنبال کرد و به طور ویژه از سیاستمداران جهان عکاسی می‌کند. برای نمونه او سال‌ها عکاس ویژه هیلاری کلینتون بود و عکاسی از شخصیت‌هایی چون رونالد ریگان و نلسون ماندلا نیز در کارنامه او ثبت شده است.

عکس آقای شیرمحمدی تصویری از جمعیت حاضر در مراسم سوگند دونالد ترامپ نشان می‌دهد که به گفته روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت»، یک اشکال عمده دارد و آن هم تاریخ عکس است که به جای روز ۲۰‌ ژانویه، ۲۱ ژانویه نوشته شده است.

ایندیپندنت معتقد است امکان دارد این اشتباه از آن رو صورت گرفته باشد که مراسم تحلیف باراک اوباما در سال ۲۰۱۳ استثنائا روز ۲۱‌ ژانویه بوده که آقای شیرمحمدی از آن مراسم نیز عکاسی کرده است.

روز ۲۱ ژانویه امسال در واشنگتن تظاهراتی علیه آقای ترامپ از سوی زنان صورت گرفت که به گفته معاون شهردار شهر واشینگتن، بیش از یک میلیون نفر در آن شرکت کرده بودند.

توئیت عکس آقای شیرمحمدی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی صورت گرفته است که بحث‌های زیادی درباره تعداد شرکت‌کنندگان در این مراسم و نحوه نمایش جمعیت از سوی رسانه‌های آمریکایی در جریان است.

دونالد ترامپ روز دوم بهمن در مقر سی‌آی‌ای گفت: «من سخنرانی کردم. به نظرم یک میلیون، یک میلیون و نیم آدم در محوطه بود».

وی با انتقاد از رسانه‌هایی که ارقام دیگری از تعداد شرکت‌کنندگان اعلام کرده بودند رسانه‌ها را «در زمره ناراست‌گوترین انسان‌های روی زمین» دانست.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید‌، نیز در تایید سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «این بزرگترین جمعیتی بود که در یک مراسم تحلیف حضور پیدا کرده بود چه به لحاظ شمار افراد و چه در سطح جهانی».

با این حال، رسانه‌های آمریکا با کنار هم گذاشتن عکس‌های مراسم تحلیف باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ و دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ می‌گویند که شمار شرکت‌کنندگان در مراسم امسال یک سوم مراسم هشت سال پیش بوده است.

XS
SM
MD
LG