لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

دونالد ترامپ: رهبران ایران بذر آشوب، مرگ و ویرانی می‌پراکنند


ترامپ می‌گوید کارزار «فشار اقتصادی» بر ایران را آغاز کرده تا مانع دستیابی ایران به پول برای پیشبرد «دستور کار خونین» خود شود.
ترامپ می‌گوید کارزار «فشار اقتصادی» بر ایران را آغاز کرده تا مانع دستیابی ایران به پول برای پیشبرد «دستور کار خونین» خود شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه سوم مهرماه در مراسم گشایش هفتادوسومین دوره مجمع عمومی سازمان ملل، رهبران جمهوری اسلامی را به خاطر سیاست‌های‌شان به باد انتقاد گرفت و گفت که آنها «بذر آشوب، مرگ و ویرانی می‌پراکنند».

دونالد ترامپ در سخنانی که موضوعات متنوعی را در بر گرفت، درباره ایران گفت: «ما از همه کشورها می‌خواهیم تا زمانی که رژیم ایران به رویکرد تهاجمی خود ادامه می‌دهد این کشور را منزوی کند».

وی از حکومت جمهوری اسلامی به عنوان یک «دیکتاتور فاسد» نام برد و گفت که رهبران ایران «منابع کشور را چپاول می‌کند تا خودشان را ثروتمند کرده و ویرانی را در سراسر خاورمیانه و ورای آن گسترش دهند. مردم ایران حق دارند از رهبران‌شان خشمگین باشند که به میلیاردها دلار از دارایی‌شان دستبرد زده‌اند، سهام با ارزش را به تملک خود در آورده و موقوفه‌های مذهبی را غارت کرده‌اند برای اینکه جیب‌های خود را پر کنند و گروه‌های نیابتی‌شان را به جنگ بفرستند».

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که «رهبران ایران بذر آشوب، مرگ و ویرانی می‌پراکنند» و افزود که «آنها احترامی برای همسایگان، مرزها یا حق حاکمیت ملت‌ها قائل نیستند. همسایگان ایران بهای سنگینی را به خاطر دستور کار تهاجمی و توسعه‌طلبی ایران پرداخت کرده‌اند».

آقای ترامپ تصریح کرد: «به همین دلیل است که بسیاری از کشورهای خاورمیانه قویا از تصمیم من برای خروج ایالات متحده از توافق اتمی وحشتناک سال ۲۰۱۵ و بازگرداندن تحریم‌ها حمایت کرده‌اند».

وی افزود: «توافق اتمی ثروتی بادآورده برای رهبران ایران بود. از زمان امضای این توافق، بودجه نظامی (ایران) نزدیک به ۴۰ درصد رشد داشته است».

«این دیکتاتوری از منابع (مالی) برای ساخت موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، افزایش سرکوب‌های داخلی، تامین مالی تروریسم و کشتار در سوریه و یمن استفاده می‌کند».

دونالد ترامپ از حکومت جمهوری اسلامی به عنوان یک «دیکتاتور فاسد» نام برد و گفت که رهبران ایران «منابع کشور را چپاول می‌کند تا خودشان را ثروتمند کرده و ویرانی را در سراسر خاورمیانه و ورای آن گسترش دهند. مردم ایران حق دارند از رهبران‌شان خشمگین باشند که به میلیاردها دلار از دارایی‌شان دستبرد زده‌اند، سهام با ارزش را به تملک خود در آورده و موقوفه‌های مذهبی را غارت کرده‌اند برای اینکه جیب‌های خود را پر کنند و گروه‌های نیابتی‌شان را به جنگ بفرستند».

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که از مردادماه کارزار «فشار اقتصادی» بر ایران را آغاز کرده است تا مانع دستیابی تهران به پول برای پیشبرد «دستور کار خونین» خود در سوریه و یمن شود.

وی گفت که «تحریم‌های اضافی از روز پنجم نوامبر اعمال خواهند شد و تحریم‌های بیشتری هم در راه خواهد بود. ما با کشورهایی که از ایران نفت وارد می‌کنند در حال مذاکره هستیم تا به صورت اساسی از میزان خرید خود کم کنند».

آقای ترامپ با معرفی ایران به عنوان «مهمترین حکومت حامی تروریسم در جهان»، گفت که نمی‌توانیم اجازه دهیم تا چنین حکومتی به خطرناک‌ترین سلاح روی زمین دست پیدا کند. «نمی‌توانیم به رژیمی اجازه دهیم که "فریاد مرگ بر آمریکا" سر می‌دهد و اسرائیل را به نابودی تهدید می‌کند».

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: «آنها نمی‌توانند به ابزاری دست پیدا کنند تا از طریق آن کلاهک هسته‌ای به شهرهای روی زمین پرتاب کنند، ما ابدا نمی‌توانیم این اجازه را بدهیم».

وی از تمام کشورهای جهان خواست، «مادامی که رژیم ایران به رویکرد تهاجمی خود ادامه می‌دهد آن را منزوی کنند و از همه کشورها می‌خواهیم تا از مردم ایران پشتیبانی کنند که در حال مبارزه برای بازپس گرفتن سرنوشت مذهبی و بحق خود هستند».

«لزوم تغییر لحن رهبران ایران»

رئیس‌جمهوری آمریکا که پیش از این برای دیدار با رهبران ایران اعلام آمادگی کرده بود، هنگام ورود به مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران گفت که با رهبران جمهوری اسلامی ملاقات نخواهد کرد تا زمانی که «لحن خود را تغییر ندهند».

آقای ترامپ ایران را متهم کرد که «رفتار بسیار بدی از خود نشان داده‌ است». رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده «اقدامات زیادی» در ارتباط با ایران انجام خواهد داد از جمله اعمال تحریم‌ها.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت کشورش را از توافق شش قدرت جهانی با ایران موسوم به «برجام» بیرون کشید و دور نخست تحریم‌های معلق شده علیه تهران را دوباره اجرایی کرد.

آمریکا گفته که دور دوم تحریم‌ها از روز چهارم نوامبر (۱۳ آبان) اجرایی خواهد شد که هدف از آن به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

آقای ترامپ در سخنرانی روز سه‌شنبه خود روابط آمریکا با ایران را با روابط به گفته او «رو به بهبود» ایالات متحده با کره شمالی مقایسه کرد، و از کیم جونگ اون، رهبر این کشور، به خاطر متوقف کردن آزمایش‌های موشکی و هسته‌ایش ستایش کرد.

وی در سخنرانی سال گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل از رهبر کره شمالی به عنوان «مرد موشکی» نام برده بود.

آقای ترامپ روز سه‌شنبه همچنین خواهان اصلاحات در نظام تجاری جهانی شد و همچنین از سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، خواست تا مانع از افزایش قیمت های نفت شود.

XS
SM
MD
LG