لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

نخست وزیر تونس شش فرمانده پلیس را اخراج کرد


نخست وزیر تونس روز دوشنبه سوم فروردین، شش فرمانده پلیس این کشور از جمله رییس امنیت جهانگردان خارجی را اخراج کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اخراج‌ها به دنبال حمله تروریستی هفته گذشته در موزه باردو صورت گرفت که منجر به کشته شدن ۲۰ جهانگرد خارجی شد.

موفدی مصعدی سخنگوی دفتر نخست وزیر تونس گفت فرماندهان برکنارشده شامل رییس یک واحد ضد جاسوسی، رییس پلیس محلی تونس، فرمانده پلیس راه، رییس بخش امنیت موزه باردو و فرمانده پلیس منطقه سیدی بچیر در پایتخت هستند.

او افزود: «حبیب الصید، نخست وزیر روز گذشته از موزه باردو دیدار کرد و چند نقطه ضعف امنیتی را بررسی و در نظر گرفت».

افراد مسلح در حمله روز چهارشنبه هفته گذشته، ۲۰ جهانگرد خارجی اهل کشورهای ژاپن، لهستان، ایتالیا و اسپانیا را پس از پیاده شدن از اتوبوس مقابل موزه باردو واقع در مجتمع پارلمانی که به شدت تحت مراقبت امنیتی است کشتند.

این حمله یکی از خشونت‌بار‌ترین رویداد‌ها در تونس در بیش از ده سال اخیر و در عین حال آزمونی است برای دمکراسی نوپای این کشور که چهار سال پس از برکناری زین العابدین بن علی رییس جمهوری پیشین، برگزاری انتخابات آزاد را تجربه می‌کند.

به گزارش رسانه‌های تونس، یک مامور پلیس موزه به دلیل ترک محل خدمت خود هنگام وقوع حمله تروریستی بازداشت شده است. اما مقام‌های تونس این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند.

رییس پارلمان ژاپن روز دوشنبه برای دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه تونس وارد این کشور شد. طیب البکوش، وزیر خارجه تونس در مقابل سفارت ژاپن در پایتخت به خبرنگاران گفت: «ما با خانواده‌های قربانیان ژاپنی همدردی می‌کنیم».

مقام‌های خارجی برای شرکت در راهپیمایی روز یکشنبه علیه تروریسم، مشابه راهپمیایی همبستگی پاریس پس از حمله تروریستی شبه نظامیان اسلامگرابه مجله شارلی ابدو، دعوت شده‌اند.

دو نفر از مهاجمان مسلح به موزه باردو در تیراندازی متقابل با ماموران پلیس کشته شدند و مقام‌های تونس می‌گویند در جستجوی فرد سوم هستند.

تاکنون۲۰ نفر بازداشت شده و به گفته مسئولان، ده نفر از آن‌ها با این حمله تروریستی ارتباط مستقیم دارند. بعضی از این بازداشت شدگان اخیرا از صفوف پیکارجویان گروه موسوم به حکومت اسلامی در عراق، سوریه و لیبی بازگشته‌اند.

گروه داعش در عراق و سوریه گفت که هواداران آنها مسئول این حمله تروریستی بوده‌اند. در همین حال یک گروه محلی وابسته به القاعده موسوم به «اخبا ابن نفع» نیز مطالبی در مورد جزییات این حمله منتشر کرده است.

پس از آغاز بهار عربی در تونس در سال ۲۰۱۱ و مصالحه احزاب سکولار و اسلامگرا در مورد انتخابات آزاد و قانون اساسی، این کشور ازخشونت‌ها در امان بوده است.

پس از برکناری حکومت تک حزبی زین العابدین بن علی در تونس، گروه‌های تندروی اسلامی نیز قدرت گرفتند. نیروهای امنیتی تونس در مواردی با پیکارجویان این گروه‌ها که در خارج از کشور تعلیمات نظامی می‌بینند، درگیر شده‌اند.

مقام‌های تونسی گفتند افراد مسلحی که به موزه باردو حمله کردند، از مسلمانان افراطی یک مسجد محلی بودند که برای تعلیمات نظامی به اردوگاه‌های جهادی‌ها در لیبی اعزام شده بودند.

بیش از سه هزار تونسی به صفوف پیکارجویان در سوریه و عراق پیوسته و صد‌ها نفر از آن‌ها به تونس بازگشته‌اند.

XS
SM
MD
LG