لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

داوود اوغلو: ترکیه و اسرائیل برای عادی‌سازی رابطه به توافق نزدیک شده‌اند


احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه
احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه
احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه می‌گوید کشورش و اسرائیل «بیش از هر زمان دیگری به پیمانی برای حل اختلافات و عادی سازی مناسبات فیمابین نزدیک شده‌اند».

آقای داوود اوغلو روز یکشنبه بیستم بهمن در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی خبری ترکیه گفت: «بخش عمده اختلافات با اسرائیل، در مذاکراتی که به صورت محرمانه میان دو کشور در جریان بوده، حل شده است».

وزیر امور خارجه ترکیه گفت این مذاکرات تا روزهای گذشته ادامه داشت.

آقای داوود اوغلو موعد امضای «پیمان آشتی» با اسرائیل را آینده نزدیک دانست.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص هفته گذشته از سفر هیاتی از دولت ترکیه برای مذاکره با مقامات اسرائیلی در مورد اختلافات خبر داده و جزییات راه حل‌های به دست آمده را منتشر کرده بود.

این اختلافات از بهار چهار سال پیش که اسرائیل برای جلوگیری از نزدیک شدن کشتی ترکیه‌ای «ماوی مرمره» به سواحل غزه به سرنشینان آن در آبهای آزاد حمله کرد، آغاز شد.

آن حمله که روز سی و یکم ماه مه ۲۰۱۰ صورت گرفت، ۹ شهروند ترکیه کشته شدند.

دولت آنکارا در پی وقوع آن حادثه که موجی از تظاهرات مردمی را علیه اسرائیل در ترکیه به دنبال داشت، سفیر خود را از تل آویو فرا خواند اما سفارت آن کشور در تل آویو همواره گشوده بود.

در آن بحران، هر چند اسرائیل در سطح سفارت خود در آنکارا تغییری نداد اما در این چهار سال، کنسول اسرائیل به جای سفیر فعالیت کرده است.

مبلغی که به عنوان «غرامت» به خانواده‌های کشته‌های حادثه «مرمره آبی» از سوی ترکیه درخواست شده بود، یکی از مسائل مهم مورد اختلاف میان دو دولت بوده است.

به نوشته هاآرتص، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در روزهای گذشته به مذاکره کنندگان کشورش اختیار داده تا مبلغ ۲۳ میلیون دلار را برای پرداخت غرامت به خانواده‌های ۹ کشته حادثه کشتی «مرمره آبی» پیشنهاد کنند.

اسرائیل پیش‌تر پرداخت یکصدهزار دلار به خانواده هر قربانی را پیشنهاد کرده بود.

وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه روز یکشنبه با تلویزیون کشورش از اشاره به مبلغ غرامتی که اسرائیل حاضر به پرداخت آن است، خودداری کرد ولی گفت «با نهایی شدن توافق، خانواده‌های قربانیان در جریان جزییات آن قرار می‌گیرند».

نتانیاهو پیش‌تر با میانجی‌گری باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا برای پوزش خواهی از رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه ابراز آمادگی کرده و با حضور آقای اوباما در سفر بهار سال گذشته او به اسرائیل، نتانیاهو و اردوغان تلفنی گفت‌و‌گو کردند.

شرط اکید اسرائیل برای پایان دادن به این بحران، جلوگیری از احتمال محاکمه افسران و تکاوران دریاییِ دخیل در آن رخداد خشونت بار بود.

به نوشته هاآرتص، اسرائیل از دولت اردوغان خواسته است موجب تصویب قانونی در مجلس ترکیه شود که جلوگیری از محاکمه و یا درخواست غرامت از نظامیان این کشور را تضمین کند.

دولت اسرائیل گفته است خواهان آن است که این قانون در آینده نیز مانع از هر نوع ارائه کیفرخواست و یا درخواست غرامت از نظامیان و مقامات اسرائیلی در دادگاه‌های ترکیه شود.

به گزارش هاآرتص، در مذاکراتی که در روزهای گذشته در جریان بوده، اسرائیل بر ازسرگیری گفت‌وگوهای دوجانبه، دیدارهای وزیران، تجدید همکاری‌های گذشته و خودداری از اقدامات سیاسی علیه اسرائیل در مجامع بین المللی تاکید کرده است.

نخست وزیر ترکیه غیر از پوزش‌خواهی و پرداخت غرامت از سوی اسرائیل، برای رفع حصر غزه نیز شرط گذاشته بود اما به نظر می‌رسد که ترکیه از پیگیری قاطعانه این شرط عدول کرده باشد.

با وجود این، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه روز یکشنبه گفت: «پس از احیای مناسبات کامل سیاسی با اسرائیل، بر شمار دیپلمات‌های ترکیه در اسرائیل افزوده و فعالیت‌ها گسترده می‌شود تا بتوان کمک‌های بیشتری را به فلسطینی‌های غزه ارائه کرد».

ترکیه در حالی به سوی بهبود دوباره مناسبات خود با اسرائیل گام برمی دارد که رجب طیب اردوغان دو هفته پیش با سفر به تهران، بر گسترش مناسبات با ایران نیز تاکید کرد.
XS
SM
MD
LG