لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

آغاز محاکمه صدها متهم شرکت در کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ در ترکیه


متهمان در حالی به دادگاه آورده شدند که هرکدام آنها از سوی دو مامور همراهی می‌شدند.
متهمان در حالی به دادگاه آورده شدند که هرکدام آنها از سوی دو مامور همراهی می‌شدند.

محاکمه حدود ۵۰۰ متهم کودتای نافرجام ترکیه از جمله ژنرال‌های ارتش و خلبانان نیروی هوایی روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد در آنکارا آغاز شد. بسیاری از این افراد متهم به هدایت کودتایی هستند که ژوئیه ۲۰۱۶ از یک پایگاه هوایی در آنکارا آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بستگان کسانی که در جریان این کودتا کشته یا زخمی شده‌اند هنگام ورود متهمان به دادگاه به سوی آنها سنگ و سایر اشیاء پرتاب کرده و همزمان شعار می‌دادند: «آدمکشان». معترضان همچنین خواستار صدور حکم مرگ برای متهمان شدند.

دولت ترکیه پس از کودتای ۱۵ ژوئیه پارسال در این کشور حالت اضطراری اعلام کرد و پاکسازی گسترده‌ای در تمام دستگاه‌های دولتی به راه انداخت که با واکنش کشورهای غربی روبرو شد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

رویترز می‌نویسد ۴۶۱ متهم زندانی که دستبند به دست داشتند و هرکدام از سوی دو مامور همراهی می‌شدند به دادگاه آورده شدند. این گزارش حاکی است که هفت متهم هنوز متواری هستند و ۱۸ نفر دیگر نیز تفهیم اتهام شده‌اند ولی بازداشت نیستند.

متهم اصلی این کودتا یک واعظ مذهبی ۷۶ ساله به نام فتح‌الله گولن و ساکن آمریکاست که هواداران او متهم شده‌اند در این کودتا دست داشته‌اند. آقای گولن دخالت در کودتای ترکیه را رد کرده و آن را به خود حکومت آنکارا نسبت داده است.

آکین اوزتورک، فرمانده پیشین نیروی هوایی، و سایر متهمان حاضر در پایگاه هوایی آکینچی در شمال غرب پایتخت ترکیه متهم شده‌اند که این کودتا را رهبری کرده و ساختمان‌های دولتی از جمله پارلمان را بمباران کرده‌اند و قصد کشتن رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری، را داشته‌اند.

آنکارا می‌گوید که توطئه‌گران از این پایگاه هوایی به عنوان ستاد خود استفاده می‌کردند. هولوسی آکار، فرمانده ارتش و سایر فرماندهان در شب کودتا چندین ساعت در این پایگاه زندانی بودند.

اگر متهمان دادگاه روز سه‌شنبه مقصر شناخته شوند به خاطر جرایمی چون نقض قانون اساسی، تلاش برای کشتن رییس‌جمهوری، کوشش برای سرنگونی جمهوری و تصرف ستادهای نظامی به حبس ابد محکوم می‌شوند.

پیشتر و پس از ناکامی کودتا که ۲۵۰ کشته برجای گذاشت برخی دیگر از متهمان محاکمه شدند. گزارش شده که ۳۰ نفر از عوامل کودتا نیز کشته شده‌اند.

حکومت ترکیه در یکسال گذشته بیش از ۵۰ هزار نفر را به اتهام مشارکت در کودتا و هوادارای از فتح‌الله گولن بازداشت و ۱۵۰ هزار نفر را نیز از مشاغل دولتی اخراج کرده است.

حکومت اردوغان گفته که این پاکسازی‌ها برای مقابله با چالش‌های امنیتی ترکیه ضروری است و باید ریشه هواداران گولن در ساختار حکومت این کشور خشکانده شود.

XS
SM
MD
LG