لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۸

توسک: اتحادیه اروپا باید خود را برای بدترین حالت در مناسبات با آمریکا آماده کند


دونالد توسک برای تقویت مرزهای اتحادیه پیشنهادات جدیدی از جمله دایر کردن مراکز پذیرش مهاجران در شمال آفریقا مطرح کرده است.
دونالد توسک برای تقویت مرزهای اتحادیه پیشنهادات جدیدی از جمله دایر کردن مراکز پذیرش مهاجران در شمال آفریقا مطرح کرده است.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، روز چهارشنبه ششم تیرماه هشدار داد که اتحادیه اروپا در مناسبات با آمریکا باید خود را برای «بدترین حالت» آماده کند چون سیاست‌های دونالد ترامپ در تضاد با ارزش‌های این اتحادیه است.

رهبران اتحادیه اروپا در اجلاسی که روز‌های پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شود قرار است مناسبات این اتحادیه با آمریکا را بررسی کنند. این در حالی است که مناسبات دو متحد قدیمی تحت تاثیر تصمیم‌های دونالد ترامپ از جمله وضع تعرفه وارداتی بر محصولات فولاد و آلومینیوم اروپا در دوره اخیر دستخوش تنش بوده است.

دونالد توسک در نامه‌ای خطاب به رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا نوشت: «معتقدم با وجودی که باید به بهترین حالت امیدوار بود ما باید اتحادیه خود را برای بدترین حالت ممکن نیز آماده کنیم».

«با وجود تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ما برای حفظ اتحاد غرب، مناسبات دو سوی آتلانتیک به خاطر سیاست‌های پرزیدنت ترامپ تحت فشار شدیدی قرار گرفته است».

با وجود درخواست‌های مکرر رهبران اروپا برای باقی ماندن در توافق‌های بین‌المللی، دونالد ترامپ تصمیم گرفت آمریکا را از معاهده اقلیمی پاریس و توافق هسته‌ای با ایران خارج کند.

آمریکا از اول ماه ژوئن نیز بر محصولات فولاد اروپا ۲۵ درصد و بر محصولات آلومینیوم این اتحادیه ۱۰ درصد تعرفه گمرکی وضع کرد. در مقابل اروپا نیز از اواخر هفته گذشته مجموعه‌ای از محصولات آمریکایی را مشمول تعرفه گمرکی کرد.

یک مقام اتحادیه اروپا که حاضر نشد نامش در گزارش قید شود گفت که «این تصمیم‌های منفی اکنون به یک الگو بدل شده‌اند»؛ حالتی که آمریکا «تمایزی بین دوستان و دشمنان قائل نمی‌شود» و حفظ و رعایت ساختارهای مبتنی بر قوانین بین‌المللی دیگر موضوع محوری نیست.

این مقام افزود: «و این دکترین برای اتحادیه اروپا و به نظرم حتی بیشتر برای کل اروپا خطرناک است».

دونالد توسک در بخش دیگری از نامه به رهبران کشورهای اتحادیه اروپا هشدار می‌دهد که اگر به سرعت نگرانی‌های مردم این کشورها درمورد مهاجرت را برطرف نکنند سیاستمداران و احزاب اقتدارگرا در کشورهای اروپایی قدرت بیشتری خواهند گرفت.

رئیس شورای اروپا برای تقویت مرزهای اتحادیه پیشنهادات جدیدی از جمله دایر کردن مراکز پذیرش مهاجران در شمال آفریقا مطرح کرده است.

او در بخشی از نامه می‌نویسد: «درصد بیشتری از مردم به این نتیجه می‌رسند که فقط احزاب و حکومت‌های تندرو، ضد اتحادیه و ضد لیبرال قادرند موج مهاجرت غیرقانونی را متوقف کنند».

«و اگر مردم متقاعد شوند که فقط این قبیل احزاب برای حل بحران مهاجرت راه حل موثری دارند سایر حرف‌های آنها را نیز باور خواهند کرد. موضوع، بسیار جدی و فرصت بسیار کوتاه است».

آقای توسک می‌افزاید اتحادیه اروپا مشترکا به نسبت سال ۲۰۱۵ که با بزرگترین موج مهاجرت پس از جنگ جهانی دوم مواجه بود ۹۶ درصد از موارد ورود غیرقانونی مهاجران را کاهش داده است.

او برای تقویت کنترل بر مرزها پیشنهاد می‌کند که اجلاس سران اتحادیه اروپا «طرح ایجاد مراکزی برای پذیرش و کنترل مهاجران در خارج از اروپا» را تصویب کند تا از آن طریق بتوان پناهجویان واقعی را از مهاجران اقتصادی تفکیک کرد و مهاجران را به طور قانونی به کشورهای خود بازگرداند.

آقای توسک می‌افزاید ایجاد چنین مراکزی در عین حال می‌تواند به متوقف کردن شیوه کار قاچاقچیان انسان کمک کند که مهاجران را در دریا رها می‌کنند تا توسط کشتی‌های نهادهای امداد به خاک اروپا منتقل شوند.

به گفته او، نهادهای مسئول امور مهاجران و پناهجویان سازمان ملل متحد می‌توانند به دایر کردن چنین مراکزی در شمال آفریقا از جمله تونس کمک کنند. او در عین حال خواستار آن شد که اتحادیه اروپا به نهادهای انتظامی کشورهای شمال آفریقا کمک بیشتری بدهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های آلمان و فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG