لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

دو انفجار انتحاری در بغداد دستکم ۳۸ کشته برجای گذاشت


هنوز هیچ گروهی مسوولیت حملات روز دوشنبه را به عهده نگرفته است.
هنوز هیچ گروهی مسوولیت حملات روز دوشنبه را به عهده نگرفته است.

مقام‌های درمانی و پلیس عراق اعلام کردند که دو عامل انتحاری روز دوشنبه ۲۵ دی‌ماه خود را در بازار شلوغی در مرکز بغداد منفجر کردند که این حملات دستکم ۳۸ کشته برجای گذاشت.

این مرگبار‌ترین حمله از زمان اعلام پیروزی دولت عراق بر گروه حکومت اسلامی، داعش، در ماه گذشته است.

این دو حمله انتحاری پیاپی دو روز پس از حمله‌ای مشابه به یک ایست بازرسی پلیس در شمال بغداد صورت می‌گیرد که هشت کشته برجای گذاشت.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است ولی ظن آن می‌رود که گروه حکومت اسلامی به مانند سایر حملات در این عملیات‌های انتحاری دست داشته باشد.

حملات انتحاری روز دوشنبه در ساعات شلوغی میدان طیران بغداد صورت گرفت که معمولاً کارگران برای پیدا کردن کار در آنجا تجمع می‌کنند. مقام‌های عراقی می‌گویند که انفجارهای یاد شده همچنین حداقل ۱۵۰ زخمی داشته است.

گزارش‌ها حاکی است که آمبولانس‌ها به سرعت خود را به محل حادثه رساندند و نیروهای امنیتی نیز محل‌های انفجار را با نوار زردرنگی بستند. پیاده‌رو‌ها به خون رنگین شده بود و همزمان رفتگران سعی می‌کردند که سریع آنها را تمیز کرده و زباله‌ها را جمع‌آوری کنند.

انفجارهای روز دوشنبه شوکی به ساکنان پایتخت عراق وارد کرده است چرا که با بازپس‌گیری مناطق تخت اشغال گروه حکومت اسلامی از میزان حملات انتحاری به طور قابل توجهی کاسته شده بود.

سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق، با تقبیح این حملات گفت که «این یک اقدام بزدلانه علیه مردم بی‌گناه است» و خواستار آن شد تا دولت تمام اقدامات ضروری امنیتی را به کار گیرد.

وزارت امور خارجه آلمان این حملات را محکوم و با خانواده‌های قربانیان آن ابراز همدردی کرده است.

حمله انتحاری روز دوشنبه در بغداد مرگبار‌ترین آن از زمان انفجار یک کامیون بمبگذاری شده در محله کراده بغداد در ژوئیه سال ۲۰۱۶ است که دستکم ۳۲۴ کشته برجای گذاشت.

بمبگذاری کراده نیز مرگبار‌ترین تک حمله در عراق از زمان تهاجم ایالات متحده به این کشور و سقوط صدام حسین بود.

مقام‌های عراقی و آمریکایی هشدار داده‌اند که به رغم موفقیت بغداد و ائتلاف به رهبری ایالات متحده در پاکسازی گروه حکومت اسلامی در عراق، نیروهای داعش می‌توانند به حملات چریکی خود ادامه دهند.

هزینه‌های این پیروزی تقریباً غیرقابل محاسبه است چرا که سه سال جنگ علیه گروه داعش بسیاری از مناطق شمالی و غربی عراق – تقریباً یک سوم این کشور- را به ویرانی کشانده است که قبلاً در اختیار این گروه بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز؛ ک.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG