لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

پارلمان اوکراین برقراری حکومت نظامی در این کشور را تصویب کرد


در پی رویارویی نظامی روسیه با کشتی‌های اوکراینی در نزدیکی تنگه کِرچ، پارلمان اوکراین عصر دوشنبه، پنجم آذر، در جلسه‌ای غیرعلنی طرح برقراری حکومت نظامی در این کشور به مدت ۳۰ روز را تصویب کرد.

این طرح با امضای پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز دوشنبه به پارلمان ارائه شد و بلافاصله در «کمیته دفاع و امنیت ملی» پارلمان به اتفاق آرا به تصویب رسید.

بر اساس طرح حکومت نظامی و شرایط جنگی در اوکراین، دولت این کشور از جمله می‌تواند به مدت دو ماه اعتراضات عمومی و فعالیت رسانه‌ها را محدود می‌کند، برگزاری انتخابات را به حالت تعلیق در بیاورد.

در این طرح همچنین به اقداماتی از جمله تقویت نیروی هوایی، سربازگیری محدود از شهروندان و «تقویت اقدامات ضدتروریسم» اشاره شده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین به نمایندگان پارلمان گفت که این قانون تنها ۱۰ منطقه از ۲۷ منطقه کشور که هم مرز با روسیه، بلاروس و جمهوری ترانس-دنیستر متعلق به مولداوی است را در بر می‌گیرد.

آقای پوروشنکو وعده داد که حقوق شهروندانی اوکراینی در نتیجه اجرای این قانون آسیب نخواهد دید.

تصویب حکومت نظامی در اوکراین یک روز پس از رویارویی نظامی روسیه با کشتی‌های اوکراینی در نزدیکی تنگه کِرچ صورت گرفته است.

نیروی دریایی روسیه روز یکشنبه در دریای آزوف و در نزدیکی تنگه کِرچ، با حمله به سه شناور اوکراینی، شامل دو کشتی جنگی و یک یدک‌کش، این شناورها را توقیف و ۲۳ خدمه آن را بازداشت کرد.

این اقدام نظامی موجی از انتقاد مقام‌های اوکراین و متحدان غربی‌اش را برانگیخت.

با این حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اوکراین را متهم کرد که اصول بین‌المللی را «با روش‌هایی خطرناک» نقض کرده است.

تنگه کِرچ که دو دریای سیاه و آزوف را به یکدیگر متصل می‌کند و در شرق شبه‌جزیره کریمه واقع شده است.

روسیه و اوکراین حدود ۱۵ سال پیش پیمانی امضا کردند که بر اساس آن، دریای آزوف جزو آب‌های داخلی دو کشور محسوب می‌شود و کشتیرانی در دریا برای شناورهای دو کشور آزاد است. با این حال روسیه چندی پیش اعلام کرد که «به دلایل امنیتی» و برای جلوگیری از تهدیدها علیه پلی که برای عبور از تنگه کِرچ ساخته، گشت‌زنی‌هایی را در این منطقه آغاز کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل، به درخواست جداگانه روسیه و اوکراین، قرار است شامگاه دوشنبه نشستی اضطراری برگزار کند.

واکنش‌ها

از روز یکشنبه که خبر حمله نیروهای نظامی روسیه به سه شناور جنگی اوکراین منتشر شد، مقام‌های کی‌یف علاوه بر تماس‌های دیپلماتیک، واکنش‌هایی تند علیه مسکو ایراد کرده‌اند.

شماری از شهروندان اوکراین نیز شامگاه یکشنبه با برگزاری تجمع‌هایی، پرچم روسیه را به آتش کشیدند.

پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین، اقدام روسیه را «نقض فاحش حقوق بین‌الملل» خوانده و خواستار آزادی ملوانان و کشتی‌ها شده است.

در خارج از اوکراین نیز اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه، لهستان، دانمارک و کانادا این اقدام روسیه را محکوم کرده‌اند و دبیرکل ناتو نیز تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین گفت‌وگو کرد.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، با محکوم کردن اقدام روسیه، خواستار آزادی کشتی‌ها و ملوانان اوکراینی شد.

سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، اقدام روسیه را محکوم کرده و آن را «شاهدی دیگر بر رفتار بی ثبات کننده روسیه در منطقه» خواند.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، نیز اقدام روسیه را «تحقیر هنجارهای بین‌المللی و نقض حاکمیت اوکراین» توصیف کرد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، نیز روز دوشنبه تلفنی با پترو پروشنکو گفت‌وگو کرد و به نوشته وبسایت ریاست جمهوری اوکراین، ضمن ابراز نگرانی از تنش‌های پیش آمده بین روسیه و اوکراین تأکید کرد که تمام توان خود را برای کاستن از تنش‌ها به کار خواهد گرفت.

روابط روسیه و اوکراین پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه و ادامه درگیری نظامی در شرق اوکراین، دچار تیرگی شده است.

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو اروپای آزاد / ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG