لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

شورشیان دونتسک در اوکراین خواستار پیوستن به روسیه شدند


شورشیان هوادار روسیه در منطقه دونتسک اوکراین روز دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت، تشکیل یک دولت مستقل را اعلام و خواستار پیوستن به روسیه شدند.

دنیس پوشیلین از رهبران خودخوانده شورشیان دونتسک در سخنانی که خبرگزاری‌های روسیه آن را منتشر کرده‌اند، گفت: «بر پایه نتایج همه پرسی برگزار شده در روز ۱۱ می ‌۲۰۱۴ و بر پایه اعلام حکومت جمهوری خلق دونتسک، ما، مردم جمهوری خلق دونتسک، اعلام می‌کنیم که از حالا این جمهوری یک دولت دارای حاکمیت است».

وی افزود که ما خواستار پیوستن جمهوری خلق دونتسک به روسیه هستیم.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، شورای عالی تشکیل شده توسط حکومت خودخوانده جمهوری خلق دونتسک و شورای امنیتی آن عالیترین نهادهای این جمهوری خواهند بود.

سازمان دهندگان همه پرسی نیروهای ضد کی‌یف در شرق اوکراین می‌گویند که ۹۰ درصد شرکت کنندگان در رفراندوم روز یکشنبه در دونتسک و لوهانسک از حاکمیت مستقل این منطقه حمایت کردند. منطقه یاد شده که در نوار مرزی با روسیه و در قلب مرکز صنعتی اوکراین قرار دارند شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است.

روسیه هنوز به بیانیه شورشیان هوادار خود واکنشی نشان نداده است ولی کرملین اوایل روز دوشنبه اعلام کرد که قصد فوری برای الحاق این دو منطقه به خاک خود ندارد.

حکومت مرکزی اوکراین و کشورهای غربی شدیدا از همه پرسی روز یکشنبه انتقاد کرده و آن را نقض قوانین بین المللی خواندند. آن‌ها مسکو را متهم کرده‌اند که در ناآرامی‌ها این منطقه پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود در ماه مارس دست دارد. روسیه این اتهام‌ها را رد کرده است.

اولکساندر تورچینف، رییس جمهوری موقت اوکراین، روز دوشنبه گفت: «این مضحکه که تروریست‌ها از آن به همه پرسی یاد می‌کنند، هیچ اثر قانونی نخواهد داشت جز اینکه برای سازمان دهندگان آن جرم خواهد تراشید».

در مسکو، دفتر ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، از دولت اوکراین خواست تا با نمایندگان شرق به مذاکره بنشیند که می‌تواند با میانجی‌گری سازمان امنیت و همکاری در اروپا برگزار شود.

در همین حال، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۳ نفر دیگر را در ارتباط با بحران اوکراین به فهرست خود برای ممنوعیت صدور ویزا و ضبط دارایی‌های آن‌ها افزودند ولی به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتظار نمی‌رود که اقدامات تنبیهی اقتصادی شدیدتری علیه مسکو تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۵ می‌ در اوکراین اتخاذ شود.

وزیران خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در بیانیه خود افزودند که دو شرکت متعلق به شبه جزیره کریمه که به روسیه ملحق شده است در فهرست ضبط دارایی‌ها تا اواخر روز دوشنبه قرار گرفته است.

این اتحادیه پیش‌تر نیز علیه برخی از مقام‌های روسی و اوکراینی که در بحران شبه جزیره کریمه و شرق اوکراین دست دارند تحریم‌های مشابهی وضع کرده بود که ۶۱ نفر را در بر می‌گیرد. آمریکا نیز فهرست جداگانه‌ای در این زمینه تنظیم کرده است.
XS
SM
MD
LG