لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

پنج گزارشگر سازمان ملل خواستار درمان فوری دو زندانی در ایران شدند


نمایی از شورای حقوق بشر سازمان ملل در سوئیس
نمایی از شورای حقوق بشر سازمان ملل در سوئیس
پنج تن از گزارشگران سازمان ملل در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۲۱ فروردین، صادر کردند، نسبت به وضعیت سلامتی حسین کاظمینی‌ بروجردی و محمدرضا پورشجری ابراز نگرانی کرده و از مقام‌های ایران خواسته‌اند که امکان درمان این دو زندانی سیاسی را در خارج از زندان فراهم کنند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران همراه با چهار گزارشگر دیگر سازمان ملل در امور شکنجه، آزادی بیان، حق سلامت و آزادی‌های مذهبی امضا کنندگان این بیانیه‌اند.

سازمان عفو بین الملل هم چندی پیش نسبت به وضعیت این دو زندانی سیاسی ابراز نگرانی کرد و از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی آن‌ها شد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:35 0:00
لینک مستقیم

حسین کاظمینی بروجردی روحانی منتقد حکومت ایران به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی به ۱۱ سال زندان محکوم شده و از حدود هشت سال پیش زندانی است.

بهاره دیویس پژوهشگر امور ایران در سازمان عفو بین الملل درباره وضعیت این روحانی زندانی چندی پیش به رادیو فردا گفت: «متوجه شدیم که وضعیت سلامتی آقای کاظمینی بروجردی نگران کننده است. ایشان از بیماری‌های مختلفی از جمله آسم، دیابت و پارکینسون رنج می‌برند و برای کلیه‌ها و بینایی ایشان هم نگرانی‌های وجود دارد و متاسفانه در زندان مداوای لازم را دریافت نکرده است».

وی افزوده بود: «ما می‌دانیم که شرایط زندان، وضعیت سلامت زندانیان را بد‌تر می‌کند و اگر خدمات درمانی و دارویی مورد نیاز را دریافت نکنند، این وضعیت بد‌تر هم خواهد شد».

محمدرضا پورشجری نیز به گفته خانواده‌اش دوبار در زندان سکته قلبی کرده و نیاز است در خارج از زندان به درمان بپردازد.

این وبلاگ نویس زندانی به اتهام توهین به رهبر و اقدام علیه امنیت ملی به چهار سال زندان محکوم شده و از حدود سه سال پیش زندانی است.

عبدالفتاح سلطانی وکیل زندانی هم به گفته خانواده‌اش به دلیل ناراحتی قلبی وضعیتش بحرانی است اما مسئولان بدون ذکر دلیلی مشخص با انتقال او به بیمارستان مخالفت می‌کنند.

این وکیل دادگستری که از دوسال و نیم پیش زندانی است به اتهام مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر، دریافت جایزه حقوق بشری نورنبرگ و مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور به ۱۳ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده است.

شیرین عبادی حقوقدان و برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۰۳ عدم دسترسی زندانیان به امکانات درمانی را ظلمی مضاعف در حق این زندانیان و خانواده‌هایشان می‌داند.

وی به رادیو فردا می گوید: «زندانیان سیاسی و عقیدتی به خاطر شرایط نامساعد زندان وقتی بیمار می‌شوند نسبت به درمان‌شان کوتاهی صورت می‌گیرد، تا جایی که ما شاهد موارد متعددی از اعتصاب غذای زندانیان بوده‌ایم تا توجه مسئولان ایران را جلب کنند به اینکه بیمار و محتاج درمان هستند».

خانم عبادی افزود: «از همه بد‌تر آن است که وقتی با درمان زندانیان موافقت می‌شود، هزینه درمان را هم خود زندانیان باید بپردازند؛ این مسئله درباره تمام زندانیان سیاسی صادق است. بنابراین دردناک‌ترین مسئله این است که حکومت ایران به وظیفه‌اش در زمینه درمان زندانیان سیاسی عمل نمی‌کند».

خبر‌ها همچنین حاکی است که محمد سیف‌زاده وکیل زندانی به دلیل ناراحتی قلبی در بیمارستان قلب تهران بستری شده است.

خانواده‌اش می‌گویند پزشکان تشخیص داده‌اند که شرایط زندان برای او مناسب نیست.

محمد سیف‌زاده در سه پرونده جداگانه به اتهام‌های مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از طریق امضای بیانیه‌هایی در داخل زندان جمعا به هشت سال زندان محکوم شده است.
XS
SM
MD
LG