لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

سازمان ملل خواستار کاهش تحریم‌های ایران و سایر کشورها برای مقابله با کرونا شد


میشل باشله می‌گوید از زمان شیوع ویروس کرونا بیش از ۵۰ پزشک و کادر درمانی در ایران جان خود را از دست داده‌اند.
میشل باشله می‌گوید از زمان شیوع ویروس کرونا بیش از ۵۰ پزشک و کادر درمانی در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز سه‌شنبه پنجم فروردین خواستار «بازبینی سریع» در تحریم‌ها علیه کشورهایی نظیر ایران شد که با شیوع گستره ویروس کرونا روبرو هستند.

خانم باشله در بیانیه‌ای گفت: «در این دوران خطیر، هم به دلیل سلامت جهانی و هم به دلیل حفاظت از حقوق و جان میلیون‌ها نفر از مردم این کشورها بخشی از تحریم‌ها باید کاهش یافته و یا لغو شوند. در شرایط همه‌گیری جهانی ممانعت از اقدامات پزشکی در یک کشور خطر را برای تمامی جهانیان افزایش می‌دهد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او افزود: «معافیت بشردوستانه از تحریم‌ها باید نتایج عملی و گسترده داشته باشد و تجهیزات و لوازم پزشکی را شامل شود».

به‌دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران در اردیبهشت ۹۷، تحریم‌های این کشور علیه تهران بار دیگر اجرایی شد.

این تحریم‌ها گرچه بسیاری از بخش‌های بانکی، مالی و صنعتی ایران را در بر می‌گیرد ولی به گفته مقام‌های آمریکایی، شامل واردات مواد غذایی و دارو توسط ایران نمی‌شود. با این حال نگرانی بانک‌ها از معامله با ایران و سختگیری در نقل‌وانتقال‌ پول باعث شده که مشکلاتی در این زمینه بروز کند.

اخیرا سوئیس اعلام کرد که یک کانال مالی برای صادرات غذا و دارو به ایران که از تحریم‌های آمریکا معاف است راه‌اندازی کرده. همزمان در بحران اخیر کرونا کشورهای و سازمان‌های مختلف کمک‌های خود را به ایران فرستاده‌اند یا برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند.

بیانیه خانم باشله در شرایطی منتشر شد که تا نیمروز سه‌شنبه موارد ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ در سراسر جهان به ۴۰۰ هزار نفر نزدیک شد و طبق آمارهای دولتی تعداد قربانیان این بیماری به حدود ۱۷ هزار نفر رسید.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه خود به طور مشخص به مورد ایران اشاره کرده که طبق آمارهای رسمی دولتی تعداد قربانیان در کشور به دو هزار نفر نزدیک شده است.

او یادآوری کرد که حتی قبل از همه‌گیر شدن ویروس کرونا گروه‌های مدافع حقوق بشر در گزارش‌های خود بارها بر تاثیر تحریم‌های خارجی بر کمبود وسایل و تجهیزات پزشکی اساسی و دارو در ایران از جمله کمبود دستگاه‌های تنفسی و تجهیزات حفاظتی برای کادر درمانی تاکید کرده بودند.

خانم باشله تاکید کرد که از زمان شیوع ویروس کرونا بیش از ۵۰ پزشک و کادر درمانی در ایران جان خود را از دست داده‌اند. او هشدار داد که ویروس کرونا از ایران به کشورهای همسایه از جمله پاکستان و افغانستان گسترش یافته و سیستم خدمات درمانی ضعیف آن کشورها را به شدت تحت فشار قرار داده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه خود در عین حال هشدار داد که تحریم‌های خارجی می‌تواند اقدامات پزشکی در مقابله با ویروس کرونا در کشورهای دیگر از جمله کوبا، کره شمالی، ونزوئلا و زیمبابوه را تضعیف کند و هشدار داد که سیستم خدمات درمانی در اکثر این کشورها آسیب‌پذیر یا ضعیف است.

او افزود: «برای بهبود سیستم خدمات درمانی این کشورها پیشرفت در زمینه حقوق بشر اساسی است. ولی موانع موجود در صدور تجهیزات پزشکی اساسی، از جمله سختگیری بیش از حد بانک‌ها در تبعیت از تحریم‌های خارجی موجب آسیب‌های طولانی‌مدت و جبران‌ناپذیر به اقشار و افراد آسیب‌پذیر خواهد شد».

خانم باشله همچنین تاکید کرد: «مردم این کشورها به هیچ عنوان مسئول سیاست‌هایی نیستند که هدف این تحریم‌هاست و اکثر آنها در سطوح و به اشکال مختلف و مدتی طولانی از عوارض این تحریم‌ها رنج برده‌اند».

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بخش دیگری از بیانیه‌اش بر اهمیت حفاظت از کارکنان خدمات درمانی تاکید کرد و گفت: «کارکنان خدمات درمانی هیچگاه نباید به دلیل افشای کاستی‌ها در مقابله با بحران‌های سلامتی توسط حکومت‌ها مجازات شوند».

او در عین حال از تمام رهبران جهان خواست در این زمینه همکاری کنند و افزود: «به تنهایی نمی‌توان به شکل موثری با این پاندمی مقابله کرد. ما باید با همبستگی، همکاری و دلسوزی اقدام کنیم».

XS
SM
MD
LG