لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

یک محموله نفت صادراتی کردستان عراق در آمریکا توقیف شد


تصویری از نفتکش «یونایتد کالاوروتا» که حامل یک میلیون بشکه نفت اقلیم کردستان عراق است.
تصویری از نفتکش «یونایتد کالاوروتا» که حامل یک میلیون بشکه نفت اقلیم کردستان عراق است.

دادگاهی در آمریکا در پی درخواست دولت مرکزی عراق دستور توقیف یک محموله نفتی صادراتی اقلیم کردستان عراق را در سواحل تگزاس صادر کرد.

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه هفتم مرداد گزارش داد که نفتکش «یونایتد کالاوروتا» حامل یک میلیون بشکه نفت اقلیم کردستان به ارزش تقریبی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است. این نفتکش بزرگ روز شنبه در نزدیکی بندر گاوستون در نزدیکی تگزاس پهلو گرفت، اما هنوز موفق به تخلیه محموله خود نشده است.

این نفتکش غول پیکر به علت بزرگی قادر به پهلو گرفتن در اسکله نبوده است ولی با اجازه گارد ساحلی ایالات متحده می‌تواند محموله خود را به کشتی‌های کوچک‌تر بارگیری کند تا در ‌‌نهایت محموله به خاک این کشور منتقل شود.

دولت مرکزی عراق با تسلیم دادخواستی به دادگاه آمریکایی خواستار مالکیت این محموله نفتی شده است.

هویت خریدار نهایی این محموله نفتی همچنان نامشخص است. شرکت خدمات فراساحلی «اِی‌ای تی» که از سوی خریدار موظف به تخلیه بار نفتکش شده بود، در درخواستی جداگانه از دادگاه خواسته است تا در خصوص ادعای مالکیت دولت عراق تصمیم گیری کند.

بر اساس حکم قاضی، نفتکش «یونایتد کالاوروتا» می‌تواند پس از تخلیه بار خود آزادانه به سفرش ادامه دهد.

به گزارش سی ان بی‌سی نیوز، خریدار این محوله نفتی یک شرکت بریتانیایی به نام «تالمای تریدینگ» است که پیش از این نفت روسیه را خرید و فروش می‌کرد. صحت و سقم این گزارش همچان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا ضمن اعلام این نکته که این محموله نفتی به تمام مردم عراق تعلق دارد، به خریداران احتمالی هشدار داده که معامله چنان محموله‌ای می‌تواند عواقب قضایی در پی داشته باشد. اما از سویی خاطرنشان کرده است که در یک معامله تجاری دخالت نخواهد کرد.

آمریکا چندی پیش نیز به شرکت‌ها و دولت‌های مختلف درباره خرید نفت از منطقه کردستان عراق هشدار داد، اما شرکت‌های آمریکایی را از این اقدام منع نکرده بود.

تصمیم دادگاه آمریکایی برگ دیگری از اختلافات دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان بر سر فروش نفت این منطقه را ورق زده است.

سخنگوی وزارت منابع طبیعی کردستان از اظهار نظر در خصوص این اتفاق خودداری کرده است.

تحلیلگران، تصمیم اقلیم کردستان برای فروش مستقیم نفت به صورت مستقل از دولت مرکزی عراق را تلاشی در زمینه فراهم کردن زمینه برای استقلال هر چه بیشتر این اقلیم می‌دانند. این در حالی است که دولت عراق بار‌ها از فروش مستقیم نفت اقلیم کردستان با عنوان قاچاق یاد کرده است.

در پی اختلاف بغداد و دولت اقلیم کردستان بر سر فروش نفت، دولت مرکزی از ابتدای امسال جاری بودجه این اقلیم را قطع کرده است.

اقلیم کردستان پیش از این نیز با استفاده از کامیون‌های نفتکش محموله‌هایی را به ترکیه و ایران صادر کرده بود که مخالفت دولت مرکزی عراق را در پی داشت. اما افتتاح یک خط لوله مشترک با ترکیه در ابتدای سال جاری که امکان صادرات نفت کردستان در حجم بالا‌تر را فراهم می‌کرد، مخالفت شدید بغداد را برانگیخت.

حداقل یک محموله نفتی در ماه می‌ از کردستان عراق به خریدار نا‌شناسی در ایالات متحده آمریکا تحویل داده شد. همچنین چهار محموله نفتی دیگر نیز امسال از کردستان به اسراییل صادر شد.

XS
SM
MD
LG