لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۶

آمریکا برای استفاده از بنادر عمان «قرارداد استراتژیک» با این کشور بست


بر اساس قرارداد بین آمریکا و عمان نیاز به فرستادن کشتی‌ها از طریق تنگه هرمز کاهش خواهد یافت.
بر اساس قرارداد بین آمریکا و عمان نیاز به فرستادن کشتی‌ها از طریق تنگه هرمز کاهش خواهد یافت.

آمریکا روز یکشنبه چهارم فروردین برای استفاده تجاری، نظامی و امنیتی از بنادر عمان قراردادی استراتژیک با این کشور امضا کرد.

بر اساس این قرارداد، نیروهای نظامی آمریکا دسترسی بهتری به خلیج فارس خواهند داشت و نیاز به فرستادن کشتی‌ها از طریق تنگه هرمز کاهش خواهد یافت.

سفارت آمریکا در عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که قرارداد جدید در چارچوب تعهد دو کشور برای توسعه همکاری‌های امنیتی منعقد شده و دسترسی آمریکا به بنادر «دُقم» و «صلاله» عمان را فراهم ساخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قرارداد جدید این امکان را نیز برای عمان فراهم می‌کند که بندر دُقم را توسعه دهد. این بندر که زمانی تنها برای پهلوگیری کشتی‌های ماهگیری بود، اکنون توسعه یافته و برای استفاده کشتی‌های عظیم و ناو هواپیما نیز مناسب است.

پیشتر، چین پیشنهادی ۱۰.۷ میلیارد دلاری را برای توسعه آن جهت مصارف تجاری و اقتصادی به عمان داده بود که می‌توانست سرمایه چشمگیری را راهی اقتصاد این کشور کند.

قرارداد جدید بین آمریکا و عمان در حالی است که ایالات متحده از توسعه برنامه موشکی ایران نگران است.

ایران همچنین بارها تهدید کرده است که در صورت هرگونه اقدام آمریکا و قطع کامل صادرات نفت ایران، تنگه هرمز را خواهد بست.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفته است این قرارداد دسترسی آمریکا به تاسیسات عمان را فراهم کرده و اشراف آمریکا بر بخش بزرگتری از منطقه را بهبود خواهد بخشید.

آمریکا همچنین از نفوذ رو به گسترش چین در خلیج فارس نگران است.

وی گفت که هم اکنون موقعیت آمریکا برای توسعه قدرت در خلیج فارس بهبود یافته است، اما هنوز کیفیت و کمیت تسلیحات ایران محل نگرانی است.

به گفته وی، بندر دقم از لحاظ ژئو استراتژیک و قرار گرفتن آن در بیرون از تنگه هرمز بسیار جذاب است.

بندر دقم در ۵۵۰ کیلومتری مسقط، پایتخت عمان واقع است و بندری مناسب برای توسعه بخش غیرنفتی این کشور است.

یک مقام دیگر آمریکایی گفته است که مذاکرات برای استفاده از بنادر عمان، از زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما آغاز شده بود.

قرارداد استفاده آمریکا از بنادر عمان در حالی است که خود ایران نیز چندین بار برای استفاده از بنادر عمان اظهار تمایل کرده بود و اخیرا نیز در تلاش بود تا عمان را برای صادرات و واردات مجدد کالا جایگزین امارات کند.

بر اساس آمارهای گمرکی، صادرات ۱۱ ماه ایران به عمان در سال ۹۷ حدود ۴۸ درصد افزایش یافته و به ۷۰۱ میلیون دلار رسیده است. واردات ایران از عمان نیز ۱۳۲ درصد افزایش یافته و به ۴۱۳ میلیون دلار رسیده است.

در این میان صادرات ایران به امارات هفت درصد و واردات ایران از این کشور ۳۵ درصد افت کرده است. ایران در ۱۱ ماه سال ۹۷ بیش از ۵.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۵.۹ میلیارد دلار واردات از امارات داشته است.

بخش عظیمی از این کالاها در واقع برای صادرات و واردات مجدد است.

منابع: رویترز، بیانیه سفارت آمریکا در عمان، سازمان توسعه تجارت/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG