لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

سرپرست وزارت دفاع آمریکا: ایران از اقدامات تحریک‌آمیز دست بردارد


پاتریک شاناهان می‌گوید که «ما رژیم ایران را مسئول هر نوع حمله به نیروهای آمریکایی یا منافع خود می‌دانیم».
پاتریک شاناهان می‌گوید که «ما رژیم ایران را مسئول هر نوع حمله به نیروهای آمریکایی یا منافع خود می‌دانیم».

سرپرست وزارت دفاع آمریکا می‌گوید اعزام ناو هواپیمابر این کشور به خلیج‌فارس به دنبال نشانه‌هایی از تهدید جدی نیروهای نظامی ایران صورت گرفت و از تهران خواست تا به گفته وی، از «اقدامات تحریک‌آمیز» دست بردارد.

پاتریک شاناهان روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت در توئیتی نوشت: اعزام ناو هواپیمابر و یک نیروی واکنش سریع هوایی به حوزه مسئولیت سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) که با تایید من انجام شد، به منظور جابجایی احتیاط‌آمیز سرمایه‌های ما در واکنش به نشانه‌هایی از تهدید قابل اعتنا نیروهای نظامی رژیم ایران است.

وی از حکومت جمهوری اسلامی خواسته است تا به گفته وی، از اقدامات «تحریک‌آمیز» دست بردارد و افزوده است: «ما رژیم ایران را مسئول هر نوع حمله به نیروهای آمریکایی یا منافع خود می‌دانیم».

اظهارات این مقام بلندپایه آمریکایی تازه‌ترین دور از تنش لفظی شدید میان تهران و واشینگتن است که با اعلام حرکت ناو هواپیمابر و بمب‌افکن آبراهام لینکلن به دریای عرب و خلیج فارس به اوج خود رسیده است.

خبر اعزام این ناو را جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز یکشنبه اعلام کرد و گفت فرستادن ناو یاد شده به این دلیل است که پیامی «روشن و عاری از سوءتفاهم» به ایران داده شود.

وی نیز این اقدام را «در واکنش به شماری از هشدارها، نشانه‌های مشکل‌ساز و تشدیدکننده تنش‌ها» از سوی ایران دانست.

ساعاتی پیش نیز مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در مسیر پرواز به فنلاند به خبرنگاران گفت که «ما شاهد اقدامات تشدیدکننده از سوی ایران بوده‌ایم، و همزمان ایرانی‌ها را به خاطر حملات به منافع آمریکا مسئول می‌دانیم».

وی در فنلاند نیز گفت: «شاهد فعالیتی بوده‌ایم که ما را به این نتیجه می‌رساند ممکن است تنش‌ها تشدید شود، لذا اقدامات متناسب را اتخاذ کرده‌ایم، هم از منظر امنیتی و هم اینکه توانایی آن را داشته باشیم که رئیس‌جمهوری طیف وسیعی از گزینه‌ها را در صورت بروز اتفاقی در اختیار داشته باشد».

به گفته وزیر خارجه آمریکا، هدف از این اقدامات متوقف کردن دایره‌ای از فعالیت‌های ایران نظیر حمایت از سازمان‌های تروریستی است که به سوی اسرائیل موشک پرتاب می‌کنند یا در حال ساخت سامانه‌های موشکی در یمن هستند تا در جنگ داخلی این کشور به شورشیان کمک کنند.

آقای پومپئو تصریح کرد: «هدف ما این است که جمهوری اسلامی ایران رفتاری چون رفتار یک کشور عادی داشته باشد. زمانی هم که این کار را کردند، به آنها خوشامد می‌گوییم».

هیچ‌یک از مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر به طور مشخص اعلام نکرده‌اند که «تهدیدهای ایران» چه بوده است.

تهران هنوز به اظهارات مقام‌های آمریکایی واکنش رسمی نشان نداده است و تنها کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، درباره بیانیه جان بولتون گفته که «بیشتر جنبه خودنمایی دارد» و جان بولتون «فاقد فهم نظامی و امنیتی است».

وی افزوده است: «بعید است فرماندهان و بدنه ارتش آمریکا تمایلی به آزمودن توانمندی‌های اثبات شده نیروهای مسلح ایران داشته باشند».

ایالات متحده آمریکا در یکسال گذشته اقدامات متعددی در ارتباط با ایران به مرحله اجرا در آورده است. خروج از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی در ۱۸ اردیبهشت پارسال، خروج از پیمان مودت در مهرماه سال گذشته، دو دور تحریم‌های مالی، بانکی و نفتی، لغو معافیت خریداران نفت ایران، ایجاد محدودیت‌های جدید هسته‌ای و قرار دادن سپاه در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» از جمله این اقدامات است که در راستای کارزار «فشار حداکثری» علیه تهران به مرحله اجرا در آمده است.

بر اساس توئیت پت شانان، خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG