لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۳

آمریکا پیشرفته‌ترین سامانه ضد موشکی را در خاک اسرائیل نصب کرد


آمریکا در نقاط دیگر جهان، از جمله کره جنوبی، برای آنچه که تاکنون خطرات ناشی از حکومت کره شمالی نامیده می‌شد، سامانه تاد مستقر کرده است.
آمریکا در نقاط دیگر جهان، از جمله کره جنوبی، برای آنچه که تاکنون خطرات ناشی از حکومت کره شمالی نامیده می‌شد، سامانه تاد مستقر کرده است.

ارتش آمریکا برای نخستین بار پیشرفته‌ترین سامانه ضد موشکی تاد را که خود در اختیار دارد، در خاک اسرائیل مستقر کرده است.

مقامات رسمی نظامی آمریکا و اسرائیل روز دوشنبه ۱۳ اسفند با تایید این خبر گفتند که کار استقرار این سامانه از ماه میلادی کنونی، مارس، آغاز شده است.

سخنگوی فرماندهی نیروهای آمریکا در اروپا گفت، ارتش آمریکا با مستقر کردن سامانه تاد در اسرائیل، توان خود را در جابجا کردن و استقرار سریع این نوع جنگ‌افزار در نقاط مختلف دنیا آزمایش کرده و نشان داده است که نیروهای آمریکا هوشیار و هر لحظه آماده واکنش سریع نسبت به هر تهدید پیش‌بینی نشده هستند.

این سخنگوی آمریکایی نگفت که استقرار این سامانه در اسرائیل دائمی خواهد بود یا به چه دوره زمانی محدود می‌شود اما این اقدام را نشان ادامه پایبندی آمریکا به امنیت منطقه‌ای اسرائیل توصیف کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزیر دفاع در دولت انتقالی اسرائیل، نیز استقرار این سامانه در اسرائیل را «نشانه تعهد آمریکا به امنیت» کشورش نامید.

به گفته نتانیاهو، وجود سامانه‌ای که «پیشرفته‌ترین در نوع خود در جهان است، در کنار سیستم دفاعی اسرائیل، این کشور را در رویارویی با تهدیدات نزدیک یا دور از هر جایی از منطقه خاورمیانه، قوی‌تر می‌کند».

وی افزود، «مناسبات آمریکا و اسرائیل هرگز به قدرت کنونی آن نبوده است».

سرهنگ یوناتان کونریکوس، سخنگوی بخش انگلیسی زبان ارتش اسرائیل، گفت که استقرار این سامانه از رزمایش‌های نظامی شبیه سازی شده پیشینِ کشورش با آمریکا متفاوت است.

همچنین به گزارش شبکه هفت اسرائیل، سرهنگ رونن مانلیس، سخنگوی عبری زبان ارتش اسرائیل گفت: «تقویت هماهنگی متقابل دو ارتش، بدون ارتباط با رخدادهای شرایط کنونی، تمرین شده و استقرار این سامانه فرصتی برای تقویت توان دفاع هوایی اسرائیل است».

سامانه ضد موشکی تاد با کار صدها نظامی آمریکایی اعزام شده از فرماندهی نیروهای آمریکا در اروپا، در صحرای نِگِو در جنوب اسرائیل استقرار یافت.

دراین صحرا در سال‌های گذشته رزمایش‌های متعدد مشترک آمریکایی و اسرائیلی، از جمله برای تقویت توان اسرائیل برای مقابله با خطرات موشکی ناشی از ایران، تمرین شده است.

آخرین رزمایش مشترک دو کشور از سری «جونیپر فالکون» به تازگی به پایان رسیده بود.

سامانه ضد موشکی برد بلند تاد، ساخت کمپانی آمریکایی لاکهید مارتین، که قابل نقل‌وانتقال است، با برد راداری هزار کیلومتری و توان رهگیری ماهواره‌ها و حسگرهای دیگر، موشک‌های دشمن را با انرژی جنبشی، چه در آندو‌اتمسفر، جو زمین، و چه در اکسو- اتمسفر، ماورای جو، با رهگیری مسیر موشک دشمن، نابود می‌کند.

دیگر سیستم‌های دفاعی اسرائیل برای بردهای مختلف، از جمله پیکان -۲، بر خلاف سامانه تاد، نیاز به سامانه کلاهک موشک دارند تا به سوی موشک دشمن شلیک شده و آن را در هوا شکار و منحرف کنند.

استقرار تاد در اسرائیل در شرایطی عملی شده که خصومت این کشور و ایران در دوره اخیر به اوج خود رسیده و مقامات اسرائیل با اشاره به صدها حمله‌ای که به «اهداف ایران و متحدین آن در سوریه» کرده‌اند، صریحا گفته‌اند که کشورشان عملا با تهران در جنگ است.

آمریکا در نقاط دیگر جهان، از جمله کره جنوبی، برای آنچه که تا کنون خطرات ناشی از حکومت کره شمالی نامیده می‌شد، سامانه تاد مستقر کرده است.

عربستان سعودی، که در سال‌های اخیر خصومت منطقه‌ای آن با ایران تشدید شده، آبان امسال چهار سکوی پرتاب سامانه تاد و تجهیزات لازم دیگر آن را در یک معامله ۱۵ میلیارد دلاری از آمریکا خریداری کرد.

تقویت چشمگیر توان دفاع هوایی اسرائیل و عربستان با تکیه به پیشرفته‌ترین سامانه‌های ساخت آمریکا در شرایطی است که تحریم‌های نظامی بین‌المللی علیه ایران تشدید شده و این کشور برای دفاع از خود، صرفا برد موشک‌هایش را بیشتر می‌کند که نمونه‌هایی از آنها در راهپیمایی اخیر ۲۲ بهمن در سالروز انقلاب ایران به نمایش درآمد.

سرتیپ عبدالرحیم موسوی، فرمانده کنونی ارتش، چند سال پیش که هنوز جانشین فرماندهی این نیروها بود، در سخنانی در مورد استقرار سیستم تاد گفته بود: «ما با دشمن شطرنج بازی می‌کنیم؛ اگر او یک مهره جابجا می‌کند، ما هم یک مهره جابجا می‌کنیم».

به گفته این نظامی ارشد ایران، «مهم و وظیفه این است که ایران در برابر "تاد"، یا هر تجهیزات دیگر دشمن، "پاد" آن را داشته باشد و از حدود و ثغور خود دفاع کند».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG