لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

رقابت شدید اوباما و رامنی در آخرین روز کارزار انتخابات رياست‌جمهوری آمريکا


میت رامنی (راست) نامزد جمهوریخواهان و باراک اوباما، نامزد دمکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.
میت رامنی (راست) نامزد جمهوریخواهان و باراک اوباما، نامزد دمکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.
کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا تا اواخر روز دوشنبه به پایان می رسد و مردم آمریکا خود را آماده می کنند تا روز سه شنبه، ششم نوامبر، آراء خود را به نفع باراک اوباما یا میت رامنی به صندوق های رای بریزند.

شبکه تلویزیونی «ای بی سی» آمریکا روز دوشنبه در گزارشی نوشت که پس از حدود دو ميليارد دلار هزينه، موارد متعددی از حمله و ضد حمله و تعداد بی شماری از آگهی های انتخاباتی که حقيقتا شماردن آن کار دشواری است بالاخره کارزار انتخاباتی دو نامزد رياست جمهور آمريکا امروز به پايان خواهد رسيد.

ای بی سی می افزاید با وجودی که هر دو نامزد بايد به شدت خسته باشند ولی از ساعات باقی مانده در روز آخر کارزار برای آخرين اقدامات تبليغاتی و جلب رای در ايالت های حساس که محل اصلی رويارويی دو طرف اند استفاده خواهند کرد. ايالت هايی که هر دو طرف برای آخرين مرحله از تبليغات انتخاباتی برگزيده اند تاييد کننده نتايج آخرين نظرسنجی هاست که ميزان اقبال دو نامزد را بسيار برابر ارزيابی می کند.

هر دو نامزد در روز يکشنبه به چهار ايالت سفر کرده و در گردهمايی های انتخاباتی شرکت کردند. باراک اوباما به نيوهمپشاير، فلوريدا، اوهايو و کلرادو رفت و ميت رامنی به آيوا، اوهايو، پنسيلوانيا و ويرجينيا سفر کرد.

جای تعجب ندارد که هر دو به ايالت اوهايو رفته اند چون اين ايالت صحنه شديدترين رقابت های انتخاباتی در کل آمريکاست. هر دو نامزد بيش از هر نقطه ديگری به اين ايالت سفر کرده اند. باراک اوباما در مجموع بيست و دو بار و ميت رامنی بيست و پنج بار به ايالت اوهايو رفته است.

شبکه خبری ای بی سی می افزايد که دليل تمرکز روی اين ايالت اين است که اگر هر يک از دو نامزد بتوانند آرای ايالت اوهايو را به خود جلب کنند دستيابی به حد نصاب آرا برای ورود به کاخ سفيد برای آنها سهل تر خواهد شد.

سهم ۱۸ رای الکترال اين ايالت به خصوص برای ميت رامنی بسيار مهم است.

از سوی ديگر اگر باراک اوباما علاوه بر ايالت نوادا، که به نظر می رسد از هم اکنون به سمت او متمايل شده است آرای اوهايو را نيز به دست آورد برای پيروزی فقط به ۹ سهم ديگر از کل تقسيم بندی آرای ايالت ها نياز خواهد داشت.

ميت رامنی بدون کسب آرای ايالت اوهايو بايد در تمام ايالت هايی که رقابت اصلی در آنها جريان دارد به پيروزی برسد. نظرسنجی های اخير نشان می دهند که وی فقط در يک ايالت يعنی کارولينای شمالی پيروز خواهد شد.

دو نظرسنجی که نتايج آنها در دو روز گذشته منتشر شده نشان می دهند که باراک اوباما در ايالت آيوا پنج درصد از رقيب خود جلوتر است و پيروزی در اين ايالت شش سهم از کل آرای انتخاباتی را از آن او خواهد کرد.

نتايج اين نظرسنجی ها نشان می دهند که در ايالت های سرنوشت ساز ديگر هنوز هيچ يک از دو نامزد از ديگری جلوتر نيستند. البته يکی از نظرسنجی ها حاکی از آن است که باراک اوباما با تفاوت ناچيزی در دو ايالت اوهايو و ويسکانسين از رقيب خود جلوتر است.

شبکه خبری ای بی سی می افزايد: در ايالت پنسيلوانيا نظرسنجی ها نشان می دهند که ميت رامنی با تفاوت نسبتا خوبی از باراک اوباما جلوتر است. در طول کارزار انتخاباتی، اردوی ميت رامنی اين ايالت را ناديده گرفته بود ولی در هفته های اخير نامزد حزب جمهوری خواه و گروه های مستقل هوادار وی تبليغات و بودجه هنگفتی را برای جلب آرای اين ايالت اختصاص دادند.

مديران کارزار انتخاباتی ميت رامنی می گويند که نبرد در دو ايالت ديگر يعنی ميشيگان و مينه سوتا را تشديد خواهند کرد. ولی با توجه به اينکه خود آقای رامنی در روز آخر کارزار به اين دو ايالت نمی رود نشان می دهد که اولويت وی جلب آرای پنسيلوانيا است.

میت رامنی در آخرين آگهی های تبليغاتی و سخنرانی های خود روی تداوم مشکلات اقتصادی آمريکا تاکيد کرده و باراک اوباما را متهم می کند که در چهار سال گذشته به جای تلاش برای حل اين مشکلات در پی به اجرا درآوردن برنامه های ليبرالی خود بوده است.
XS
SM
MD
LG