لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

گزارش لحظه به لحظه با انتخابات آمریکا تا پیروزی ترامپ

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در همه ایالت‌ها به پایان رسیده و بر اساس اعلام رسانه‌های آمریکایی دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شده است. گزارش لحظه به لحظه را اینجا دنبال ‌کنید.

۱۸:۰۱ ۱۸.۸.۱۳۹۵

رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیمه شب سه‌شنبه، هشتم نوامبر، با اخذ رای در چند دهکده کوچک در ایالت نیوهمپشایر به طور رسمی آغاز شد.

این رای گیری‌ها در دهکده‌های کم جمعیت ایالت نیوهمپشایر انجام شده است و نتایج به دست آمده از شمارش آراء افراد واجد شرایط در آنها نشان می‌دهد که دونالد ترامپ با اختلاف کمی از هیلاری کلینتون پیش است.

بر مبنای قوانین ایالت نیوهمپشایر، مناطق مسکونی با تعداد واجدان کمتر از صد نفر می‌توانند آراء خود را با شروع نیمه‌شب در این مناطق به صندوق بیاندازند.

۱۸:۰۱ ۱۸.۸.۱۳۹۵

آخرین نظرسنجی‌ها در سطح ملی حاکی از پیشتازی هیلاری کلینتون از دونالد ترامپ به میزان سه درصد بود.

۱۸:۰۶ ۱۸.۸.۱۳۹۵

در دهکده دیکسیویل در ایالت نیوهمپشایر که زیر صد نفر جمعیت دارد، هشت نفر ثبت‌نام کرده بودند که پس از ریختن رای خود به صندوق، شمارش آراء بلافاصله آغاز شد. بر اساس نتایج آراء این حوزه انتخابیه، هیلاری کلینتون چهار رای، دونالد ترامپ دو رای، گری جانسون یک رای و میت رامنی، نامزد دوره قبل جمهوریخواهان، یک رای کسب کرد.

۱۸:۱۱ ۱۸.۸.۱۳۹۵

پسر بزرگ دونالد ترامپ می گوید که خانواده اش به «نتیجه آراء» یک «انتخابات عادلانه» احترام خواهند گذاشت. دونالد ترامپ جونیور به برنامه «روز تازه» تلویزیون سی‌ان‌ان گفته است که امیدوارم انرژی جمع شده در اطراف کارزار انتخاباتی پدرش «به مردمی که برای آنها می‌جنگد بازگردد، مردمی که مدت‌های طولانی صدایشان شنیده نمی‌شد».

۱۸:۱۷ ۱۸.۸.۱۳۹۵

هبلاری کلینتون بامداد روز سه‌شنبه به وقت شرق آمریکا در مدرسه‌ای در منطقه «چاپاکوآ» نیویورک رای داد. او مورد استقبال ۱۵۰ نفر از هوادارانش در بیرون از حوزه رای‌گیری قرار گرفت که شعار می‌دادند «خانم رییس‌جمهور». وی گفت که خیلی خوشحال است و احساس بسیار خوبی دارد، «چون نتیجه آراء بسیاری از مردم در انتخابات به حساب می‌آید».

۱۸:۲۴ ۱۸.۸.۱۳۹۵

دونالد ترامپ می‌گوید که کارزار انتخاباتی، یک «روند فوق‌العاده» بود چون او توانست با آمال و آرزوهای مردم آمریکا پیوند برقرار کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، او در پیام پایانی به هوادارانش نیز دوباره گفته است: «ما ناچاریم برنده انتخابات شویم».

وی افزود: «اگر برنده انتخابات نشویم، بزرگترین هدر دادن زمان، پول و انرژی در زندگی‌ام بوده است».

۱۸:۲۶ ۱۸.۸.۱۳۹۵

نامزد دمکرات‌ها آخرین مبارزات انتخاباتی را با کمک لیدی گاگا خواننده سرشناس آمریکایی در کارولینای شمالی برگزار کرد و از آمریکایی‌ها خواست به او رای بدهند.

خانم کلینتون از جمله گفت: «انتخاب روشن است. انتخاب، میان تفرقه یا همبستگی، اقتصاد و کار برای همه، یا فقط برای آن‌هایی که آن بالا نشسته‌اند؛ انتخاب میان یک رهبریِ قدرتمند یا یک جریان ضعیف، کسی‌ که می‌تواند همه‌چیز را به خطر بیاندازد».

همزمان، دونالد ترامپ با شرکت در چندین میتینگ انتخاباتی در پنج ایالت، رقیب خود را مورد شدیدترین حملات قرار داد. آقای ترامپ در میشیگان گفت: امروز روز استقلال ماست. ما سرانجام فصل دیگری از کتاب‌های تاریخ در مورد کلینتون‌ها، زندگی آنها، توطئه‌های آنها و فساد آنها را می‌بندیم.

۱۸:۲۷ ۱۸.۸.۱۳۹۵

در صورت پیروزی هیلاری کلینتون او اولین زن در تاریخ آمریکا خواهد بود که به مقام ریاست‌جمهوری این کشور می‌رسد و در صورت پیروزی دونالد ترامپ، وی مسن‌ترین رییس‌جمهوری خواهد بود که تا به به حال به این مقام رسیده است.

۱۸:۲۹ ۱۸.۸.۱۳۹۵

بر اساس نظرسنجی رویترز و موسسه ایپسوس، هیلاری کلینتون با ۴۵ درصد آراء از دونالد ترامپ با ۴۲ درصد پیش افتاده است. برابر یک نظرسنجی روزنامه «نیویورک تایمز» در ایالت فلوریدا که از ایالت‌های تعیین کننده سرنوشت انتخابات است دونالد ترامپ ۴۶ درصد آرا را خواهد داشت و هیلاری کلینتون ۴۲ درصد را به خود اختصاص می‌دهد.

۱۸:۳۲ ۱۸.۸.۱۳۹۵

تیم کین، معاون کلینتون در توئیتی نوشته است: می‌خواستم نفر اول در رای دادن باشم ولی شهروند ۹۹ ساله‌ای مرا شکست داد. باید به شماره دو بودن عادت کنم.

بیشتر

XS
SM
MD
LG