لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

توافق اولیه آمریکا و مکزیک بر سر بازبینی و تغییر در «نفتا»


آمریکا و مکزیک روز دوشنبه در مورد بازبینی و تغییرات در معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی به توافق رسیدند و به این ترتیب کانادا تحت فشار قرار خواهد گرفت تا برای باقی ماندن در این معاهده با شروط مربوط به تجارت خودرو و سایر موضوعات توافق کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و انریکه پنا نیتو رییس جمهور مکزیک گفتند، مذاکرات با کانادا به زودی آغاز خواهد شد هر چند آقای ترامپ تهدید کرد که اگر توافق سه جانبه حاصل نشود ممکن است برای خودورهای ساخت کانادا تعرفه وضع کند.

آقای ترامپ گفت: «به نظرم در مورد کانادا ساده‌ترین کاری که می توانیم بکنیم وضع تعرفه بر خودروهای وارداتی از آن کشور است. پول بسیار زیاد و مذاکرات خیلی ساده‌ای است. می تواند در یک روز تمام شود و فردای آن ما صاحب پول زیادی خواهیم شد.»

مذاکرات بین سه کشور بیش از یک سال طول کشیده و در این مدت تهدیدهای مکرر دونالد ترامپ در مورد فسخ این معاهده که در سال ۱۹۹۴ امضا شده بازار مالی را آشفته کرده و باعث کاهش ارزش واحد پول مکزیک و کانادا شده است.

مذاکرات مکزیک و آمریکا روی مقررات صنایع خودروسازی متمرکز بود که از نظر دونالد ترامپ مهمترین نکته در بازبینی معاهده‌ای است که او آنرا «فاجعه ای» برای کارگران آمریکایی توصیف کرده است.

یک سخنگوی وزیر خارجه کانادا گفت این کشور به مذاکره ادامه خواهد داد ولی در صورتی قرارداد جدید را امضا خواهد کرد که به نفع کانادا باشد.

حجم تجارت بین سه کشور سالانه بیش از یک تریلیون دلار است.

با اعلام خبر توافق آمریکا و مکزیک ارزش سهام در بازار مالی افزایش یافت. دونالد ترامپ گفت به زودی با نخست وزیر کانادا گفتگو خواهد کرد. یک مقام وزارت تجارت آمریکا اظهار امیدواری کرد که توافق سه جانبه نهایی تا روز جمعه حاصل شود.

خبرگزاری رویترز می افزاید، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز یکشنبه با رییس جمهور مکزیک گفت وگو کرد و به گفته دفتر نخست وزیری کانادا دو طرف بر یک توافق نهایی در مورد معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی که «به نفع هر سه کشور باشد» تاکید کردند.

یک مقام وزارت تجارت آمریکا گفت طبق توافق جدید ۷۵ درصد از قطعات مورد استفاده در صنایع خودروسازی باید محصول یکی از سه کشور عضو معاهده باشد. در حال حاضر این میزان ۶۲.۵ درصد است.

طبق این توافق در عین حال ۴۰ تا ۴۵ درصد قطعات باید توسط کارگرانی تولید شود که دستمزد آنها حداقل ۱۶ دلار در ساعت است.

یک مقام ارشد وزارت تجارت آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت:«ما اکنون از کانادا دعوت می کنیم به ما بپیوندد و امیدواریم که بتوانیم با آن کشور نیز به یک توافق موفقیت آمیز برسیم. هنوز در رابطه با کانادا مسائلی وجود دارد ولی می توانند به سرعت حل شوند.»

به گفته مقامات آمریکايی دونالد ترامپ قرار است امضا توافق جدید طی ۹۰ روز آینده را تا پایان هفته جاری رسما به کنگره اطلاع دهد به این ترتیب انریکه پنا نیتو که دوران ریاست جمهوری او در ماههای آینده به پایان خواهد رسید فرصت خواهد داشت قبل از آن تاریخ این توافق را امضا کند.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG