لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

آمریکا: نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسیم


۲۰ میلیون نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا واجد شرایط رای هستند.
۲۰ میلیون نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا واجد شرایط رای هستند.

ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد که نتایج انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، واشینگتن فعالانه موضوع تحریم نفتی ونزوئلا را بررسی می‌کند و جان سالیوان معاون وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت در نشست گروه ۲۰ که قرار است روز دوشنبه در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، برگزار شود، موضوع انتخابات ونزوئلا بررسی خواهد شد.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، امیدوار است در انتخابات روز یکشنبه که توسط مخالفان دولت تحریم شده است، برنده شده و تا شش سال در مقام خود باقی بماند.

نتایج این انتخابات قرار است تا عصر یکشنبه به وقت ونزوئلا اعلام شود.

آقای سالیوان می‌گوید آمریکا می‌خواهد مطمئن شود که برای رسیدن به هدفش مقامات رژیم «فاسد» ونزوئلا هدف قرار می‌گیرند، و نه مردم این کشور.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم ونزوئلا به گونه‌ای آسیب ببیند که جبران آن بعد از استقرار دولت دمکراتیک در این کشور دشوار باشد.

وی تحریم‌های نفتی را گامی «بسیار مهم» دانست و گفت که این تحریم‌ها در حال بررسی هستند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا نه تنها با بایکوت احزاب مخالف مواجه شده، بلکه آمریکا، اروپا و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین به شدت از آن انتقاد کرده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در توئیتی نوشت که «انتخابات ساختگی چیزی را تغییر نمی‌دهد. مردم ونزوئلا باید خود امور کشور را به دست بگیرند».

وی همچنین خواستار آزادی جاشوا هالت مبلغ مذهبی آمریکا شد که دولت ونزوئلا او را در سال ۲۰۱۶ به اتهام توطئه علیه دولت دستگیر کرد.

آمریکا تاکنون چند مقام ارشد ونزوئلا را تحریم و امکان استقراض این کشور از سیستم مالی آمریکا را مسدود کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه دیاسدادو کابلو رئیس حزب سوسیالیست ونزوئلا و مرد شماره دو دولت این کشور بعد از مادورو را تحریم کرد. وی متهم شده که با دیگر افراد تحریم شده، در قاچاق مواد مخدر از خاک ونزوئلا دست دارد.

۲۰ میلیون نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا واجد شرایط رای هستند. بسیاری از جمعیت این کشور دولت را به خاطر بحران غذا، دارو، قطع برق و آب و افزایش جرائم مقصر می‌دانند.

تحریم نفتی ونزوئلا در حالی است که این کشور به خاطر عدم بازپرداخت بدهی‌های معوقه خود به شرکت‌های بین‌المللی با مشکل جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی مواجه شده است.

بر اساس آخرین گزارش اوپک، تولید روزانه نفت این کشور در ماه گذشته نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۵۰ درصد افت داشته و به یک میلیون و ۴۳۰ هزار بشکه سقوط کرده است. تولید نفت ونزوئلا ماه‌هاست که به طور مستمر در حال کاهش است.

ونزوئلا از بحران عمیق اقتصادی رنج می‌برد و نرخ تورم کشور بنابر ارزیابی صندوق بین‌المللی پول به حدود ۱۴ هزار درصد رسیده است.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز، فرانسه، اوپک، صندوق بین‌المللی پول/ د.خ /ک.ر
XS
SM
MD
LG