لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

آمریکا «گزارش کرملین» درباره افراد نزدیک به حلقه پوتین را منتشر کرد


ولادیمیر پوتین می‌گوید روسیه نیز برنامه تلافی‌جویانه‌ای در مقابل آمریکا دارد، اما فعلا دست نگه داشته است.
ولادیمیر پوتین می‌گوید روسیه نیز برنامه تلافی‌جویانه‌ای در مقابل آمریکا دارد، اما فعلا دست نگه داشته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار «گزارش کرملین» در روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن، اسامی دهها تن از مقامات و افرادی که ثروت و قدرت خود را به دلیل ارتباط با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به دست آورده‌اند منتشر کرد.

قبلا، گمانه‌زنی‌ها پیرامون تحریم ۳۰۰ سرمایه‌دار و افراد نزدیک به پوتین در رسانه‌ها بازتاب یافته بود، اما خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که این افراد در لیست سیاه آمریکا قرار نگرفته‌اند، بلکه فقط هشداری است برای این افراد و شرکت‌هایی که با نهادهای تحریم شده روسیه توسط آمریکا روابط اقتصادی «چشمگیری» دارند.

در فهرست «گزارش کرملین»، اسامی ۱۱۴ مقام ارشد دولتی به همراه ۹۶ اولیگارش روس که ثروت خالص هر کدام از آنها بیشتر از یک میلیارد دلار است، آمده است.

در این فهرست، اسامی دمیتری مدودف، نخست‌وزیر، و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، نیز آمده است. این افراد ممکن است در آینده هدف اقدامات محدودکننده واشینگتن قرار گیرند.

ولادیمیر پوتین در واکنش به انتشار این فهرست، اقدام آمریکا را «خصمانه» دانست.

به گزارش خبرگزاری رسمی اسپوتنیک، وی به شوخی گفت: «از اینکه نام من در این لیست نبود، سرخورده شدم».

رئیس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه گفت اگرچه این اقدام آمریکا را «خصمانه و علیه روابط دو کشور» می‌داند، با این حال تا زمانی که در طرف مقابل افرادی خواستار بهبود روابط هستند، روسیه می‌خواهد روابط بهتری با آمریکا داشته باشد.

آقای پوتین همچنین گفت روسیه نیز برنامه تلافی جویانه‌ای در مقابل آمریکا دارد، اما فعلا دست نگه داشته است.

وی افزود: جامعه جهانی اگر احترام متقابل میان دو ابرقدرت هسته‌ای ببیند، با آرامش بیشتری نفس خواهد کشید.

کنگره آمریکا از دولت خواسته بود که تا پایان روز دوشنبه، ۲۹ ژانویه، لیست افراد و شرکت‌هایی که ناقض تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌ها و نهادهای روسی بوده‌اند را منتشر کند.

در این میان، وزارت خارجه آمریکا نیز در گزارشی اعلام کرده که تحریم‌های قبلی تاثیر خود را گذاشته است و نیازی به تحریم فوری افراد و شرکت‌های جدید نیست.

کنگره ایالات متحده پارسال به خاطر «مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا» قانونی به تصویب رساند که در ماه اوت به امضای دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور رسید.

بر اساس این قانون، وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا ملزم شده بودند که لیستی از حلقه نزدیکان و اولیگارش‌های روس به کنگره تحویل دهند و تا پایان ماه ژانویه، تحریم‌های جدیدی علیه آنها و شرکت‌های روسی اعمال کنند.

اما هدر ناوْئِرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دقایقی بعد از انتشار «گزارش کرملین» در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های قبلی تاثیر خود را بر روسیه گذاشته و شرکت‌ها و دولت‌های خارجی میلیاردها دلار قرارداد تسلیحاتی با این کشور را لغو کرده‌اند و نیازی به تحریم‌های جدید نیست.

هفته گذشته نیز آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه تعدادی از افراد حقیقی و حقوقی روسی اعمال کرده بود.

به غیر از چند مقام ارشد کاخ کرملین، هیات دولت و مجلس دوما، نام مدیران غول‌های نفتی روسیه شامل گازپروم، لوک اویل، تات نفت و نواتک نیز در فهرست آمریکا آمده است.

تقریبا همه این شرکت‌ها با ایران توافقنامه توسعه میادین نفت‌وگاز امضا کرده‌اند و روز دوشنبه، بیژن نامدار زنگنه گفت که قرار است گازپروم نتایج تحقیقات خود در چهار میدان گازی ایران را تا پایان سال جاری خورشیدی به وزارت نفت تحویل دهد.

خبرگزاری دولتی روسیه، اسپوتنیک، از قول آلکسی چپا معاون رئیس مجلس دوما گزارش داد که «اقدام اخیر آمریکا می‌تواند روابط دو کشور را به شدت به خطر بیندازد و عواقب بسیار بدی داشته باشد».

معاون وزیر خارجه روسیه نیز روز دوشنبه، آمریکا را متهم کرده بود که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که قرار است اواخر اسفندماه (۱۸ مارس)، برگزار شود، قصد «تاثیرگذاری مستقیم» بر نتایج آراء را دارد.

بر اساس گزارش سایت وزارت خزانه‌داری، وزارت خارجه آمریکا و خبرگزاری اسپوتنیک روسیه/ د.ا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG