لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

رویترز: احتمالا معافیت همکاری اتمی با ایران از تحریم‌های آمریکا تمدید می‌شود


نمایی از راکتور تحقیقاتی تهران که احتمالا از تحریم‌های آمریکا معاف خواهد بود.
نمایی از راکتور تحقیقاتی تهران که احتمالا از تحریم‌های آمریکا معاف خواهد بود.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۱ فروردین به نقل از «چهار منبع» خبر داد که انتظار می‌رود آمریکا معافیت همکاری اتمی شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی با ایران را از تحریم‌ها، تمدید کند.

این منابع که خواستند نام‌شان فاش نشود و یک مقام آمریکایی هم در میان آنهاست، اعلام کردند تمدید این معافیت‌ها به زودی اعلام خواهد شد.

بر اساس این تصمیم، شرکت‌های غیر آمریکایی که در طرح‌های مختلف هسته‌ای با سازمان انرژی اتمی ایران همکاری می‌کنند از تحریم‌ها مستثنی خواهند بود.

رویترز می‌گوید نخستین بار سندیکای خبری یهود که یک خبرگزاری متمرکز روی اخبار اسرائیل و دنیای یهود است، با استناد به دو منبع گزارش داد که انتظار می‌رود ایالات متحده این معافیت‌ها را تمدید کند.

این تصمیم دولت آمریکا، که اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از توافق شش قدرت هسته‌ای با ایران خارج شد، به شرکت‌های یاد شده اجازه خواهد داد که همکاری با ایران در راکتور آب سنگین اراک، نیروگاه برق اتمی بوشهر، راکتور تحقیقاتی تهران و سایر ابتکارات هسته‌ای را ادامه دهند.

ایران همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده ولی از اردیبهشت پارسال از میزان تعهدات هسته‌ایش در چارچوب برجام به شدت کاسته است.

معافیت‌های آمریکا امری نادر در سیاست سختگیرانه این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران است.

ایالات متحده هفته گذشته پنج شرکت ایرانی و مستقر در عراق را همراه با ۱۵ شخصیت حقیقی، به خاطر حمایت از گروه‌های تروریستی، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. این سومین دور از تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران ظرف دو هفته گذشته بود.

XS
SM
MD
LG