لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

نامه کریستف کلمب متعلق به سال ۱۴۹۳ به ایتالیا بازگردانده شد


آمریکا یکی از نامه‌های کریستف کلمب به تاریخ ۱۴۹۳ میلادی در مورد کشف قاره جدید را که از کتابخانه‌ای در شهر فلورانس به سرقت رفته و به تملک کتابخانه کنگره ایالات متحده درآمده بود، به ایتالیا بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نامه هشت صفحه‌ای که کریستف کلمب در آن برداشت خود از مردمان، گیاهان و جانوران سرزمین جدید (آمریکا) را توضیح می‌دهد و برای ایزابل و فرناندو ملکه و پادشاه اسپانیا نوشته شده بود، در کتابخانه ریکاردیانا در شهر فلورانس نگهداری می‌شد. این نامه ظاهرا چند دهه قبل با نسخه‌ای جعلی جایگزین شده بود ولی تا چند سال پیش کسی از سرقت آن اطلاع نداشت.

نسخه اصلی در سال ۱۹۹۰ به یک گردآوردنده کتاب‌های نایاب در سوئیس فروخته شد و در سال ۱۹۹۲ توسط فرد دیگری در حراج موسسه کریستیز در نیویورک خریداری شد.

مقامات آمریکایی و ایتالیایی روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت گفتند این نامه در نهایت در سال ۲۰۰۴ توسط وارثين آخرین مالک آن به کتابخانه کنگره آمریکا اهدا شده است.

داریو فرانچسکینی وزیر فرهنگ ایتالیا در یک کنفرانس خبری مشترک با سفیر آمریکا در شهر رم گفت: «پس از حدود پانصد سال، این نامه همان مسیر رفت‌وبرگشت کریستف کلمب به آمريکا را طی کرده است».

جان فیلیپس سفیر آمریکا در ایتایا حاضر نشد نام آخرین مالک نامه که آن را به کتابخانه کنگره اهدا کرده بود فاش کند و افزود تحقیقات در این مورد هنوز ادامه دارد. اما مقامات آمریکایی گفتند که آخرین مالک این نامه و کتابخانه کنگره تصور می‌کردند که منبع فروش و مالکیت قبلی آن مشروع بوده است.

این نامه در حراج موسسه کریستیز به بهای ۴۰۰ هزار یورو فروخته شد. اما بخش مبارزه با قاچاق آثار هنری پلیس ایتالیا برآورد می‌کند که ارزش آن حدود یک میلیون یورو است.

مدیر کتابخانه ریکاردیانا در شهر فلورانس می‌گوید نامه یاد شده به احتمال زیاد در سال ۱۹۵۰ و یا ۱۹۵۱ همزمان با قرض دادن آن به موزه ملی ایتالیا به سرقت رفته و با یک نسخه جعلی جایگزین شده است.

به گفته او، این تنها موردی است که نامه تاریخی کریستف کلمب از کتابخانه ریکاردیانا خارج شده و با توجه به حفاظت دقیق از اتاق مطالعه این کتابخانه سرقت آن از این ساختمان غیرممکن بوده است.

این سند یکی از ۳۰ نسخه اصلی است که از روی نامه اصلی کریستف کلمب چاپ شده و به کپی‌های پلانک دوم شهرت دارند.

بخش مبارزه با قاچاق آثار هنری پلیس ایتالیا می‌گوید از بررسی دقیق نحوه چاپ و اندازه متفاوت نسخه‌ای که در کتابخانه ریکاردیانا وجود داشت متوجه شده‌اند که با چاپ اصلی این نامه متفاوت و در نتیجه جعلی است.

XS
SM
MD
LG