لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

بحث در سنای آمریکا بر سر دادن اختیارات گسترده به اوباما برای مبارزه با داعش


سنای آمریکا در تدارک آغاز بحث برسر اعطای اختیارات گسترده به رییس جمهوری این کشور برای جنگ با گروه حکومت اسلامی موسوم به داعش است.

قانونگذاران آمریکایی می‌گویند که اختیارات جدید به آقای اوباما فرصت می‌دهد تا به گونه بسیار موثرتری با گروه داعش مقابله کند.

میچ مک کانل سناتور ایالت کنتاکی و رییس اکثریت جمهوریخواهان در سنای آمریکا، تدارک لازم برای آغاز بحث‌های سناتورها در زمینه اختیارات گسترده رییس جمهوری برای بکارگیری قدرت نظامی این کشور در پیکار با گروه حکومت اسلامی را فراهم آورده است.

آقای مک کانل خود با تجدید بررسی اختیارات جنگی رییس جمهوری در خاورمیانه موافق نیست و هشدار داده که زبان حقوقی مورد علاقه آقای اوباما در این زمینه، در برگیرنده محدودیت‌هایی است که می‌تواند برای رییس جمهوری آینده مشکل‌ساز باشد.

جمهوریخواهان همچنین از پذیرش هرگونه مسئولیتی برای عملیات نظامی که ممکن است در ایرادهای آنها به سیاست خارجی دولت محدودیت‌هایی ایجاد کند، سر باز زده‌اند.

آنها به طور کلی سیاست‌ خارجی دولت اوباما را ناموفق می‌دانند ولی دستیاران سناتور مک کانل می‌گویند لایحه جدید که از جانب لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی، پیشنهاد شده است امکانات تازه‌ای را ارائه می‌کند که جبران کننده ناکامی‌های عمیق رییس جمهوری در پیکار با گروه حکومت اسلامی خواهد بود.

باراک اوباما روز ۲۲ دی ماه در سخنرانی سالانه خود در اجلاس مشترک کنگره، از قانونگذاران خواست تا در مورد اختیارات مربوط به اقدامات جنگی علیه داعش رای‌گیری کنند.

رییس جمهوری آمریکا گفت: «تمرکز سیاست خارجی دولت باید بر محور تهدیدهای داعش و القاعده باشد ولی نمی‌تواند تنها به همین مختصر محدود شود».

او افزود: «حتی بدون داعش و القاعده، بی‌ثباتی در بسیاری از نقاط جهان از جمله در خاورمیانه، افغانستان، بخش‌هایی از پاکستان، آسیای میانه، آفریقا و آسیا برای چندین دهه ادامه خواهد یافت. بعضی از این نقاط ممکن است محل امن گروه‌های جدید تروریستی شوند، دیگران احتمالا قربانی جنگ‌ها و یا خشکسالی شوند و انبوه تازه‌ای از آوارگان را بوجود آورند. در چنان حالتی نگاه جهانیان متوجه ما خواهد بود تا این دشواری‌ها را حل کنیم و پاسخ ما نمی‌تواند تنها در به کارگیری زبان زور و بمباران خلاصه شود».

آقای اوباما همچنین گفت: «ما نمی توانیم کنترل هر کشوری را که با بحران روبرو می‌شود حتی با نیت خوب بدست گیریم و آن را بازسازی کنیم».

او تاکید کرد که چنین روشی، رهبری نیست.

ولی منتقدان دولت وی خواهان اتخاذ راهکارهایی قاطع‌تر در برابر گروه‌هایی مانند حکومت اسلامی هستند.

سناتور لیندسی گراهام در مصاحبه‌ای مطبوعاتی خطاب به آقای اوباما گفته است که براساس پیشنهاد او، کنگره به رییس جمهوری اختیاراتی می‌دهد که برای نبرد علیه حکومت اسلامی، تابع هیچ محدودیت زمانی و مکانی نخواهد بود.

پیش از این سناتورهای دمکرات و جمهوریخواه بر این موضع تاکید داشتند که رییس‌جمهوری برای مبارزه با تروریسم، همچنان می‌تواند از قانونی که به دنبال حمله ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی تصویب شد، استفاده کند، ولی کاخ سفید خواهان تصویب لایحه دیگری است که زبان حقوقی متفاوتی داشته باشد. اکنون نیز روشن نیست که لایحه جدید تغییری در سیاست دولت ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG