لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

آمریکا ۱۸ شخص حقیقی و نهاد دیگر را به دلیل حمایت از برنامه موشکی ایران تحریم کرد


وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه ۱۸ شخص حقیقی و نهاد دیگر را به دلیل حمایت از فعالیت‌های موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

اعلام تحریم‌های جدید یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که دولت دونالد ترامپ ضمن تایید پایبندی ایران به مفاد برجام، در عین حال گفت که تهران به روح توافق اتمی یاد شده وفادار نیست. واشینگتن تهدید کرده بود که تهدیدهای غیراتمی بیشتری در راه است.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفته است که ۱۶ شخص حقیقی و حقوقی را به دلیل حمایت از عوامل نامشروع ایرانی یا فعالیت‌های تبهکارانه فراملی در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

این بیانیه می‌گوید که در این فهرست جدید، هفت موسسه و پنج شخص حقیقی به خاطر پشتیبانی از برنامه نظامی ایران یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گنجانده شده‌اند. یک سازمان تبهکارانه فراملی و سه شخص مرتبط نیز در این فهرست وارد شده‌اند.

بر اساس این بیانیه، سه شبکه‌ای که در لیست تحریم‌ها آمده‌اند در تهیه ادوات مورد نیاز بخش نظامی ایران یا سپاه پاسداران از طریق تامین تجهیزات هواپیماهای بدون سرنشین و سایر تجهیزات نظامی سپاه پاسداران، تولید و تعمیر قایق‌های تهاجمی تندرو برای نیروی دریایی سپاه، یا فراهم کردن قطعات الکترونیکی برای موسساتی که درگیر برنامه نظامی ایران هستند مشارکت داشته‌اند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تصریح کرده است: سازمان تبهکاری فراملی، دو تاجر ایرانی و یک موسسه که روز سه‌شنبه در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند برنامه‌های نرم‌افزاری آمریکا و غربی را سرقت کرده و به ایران فروخته‌اند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در این زمینه گفته است: «دولت ایالات متحده به هدف قرار دادن سرسختانه فعالیت شریرانه ایران از جمله حمایت دولتی از تروریسم، برنامه موشکی بالستیک و نقض حقوق بشر ادامه می‌دهد».

وی با اشاره به تحریم‌های روز سه‌شنبه وزارت خزانه‌داری تصریح کرد که مجازات‌های یاد شده این پیام قوی را ارسال می‌کند که آمریکا رفتار تحریک‌آمیز و برهم زننده ثبات ایران را نمی‌تواند و تحمل نخواهد کرد. ما به هدف قرار دادن سپاه پاسداران و فشار بر ایران برای توقف برنامه موشکی بالستیکی و فعالیت‌های شریرانه‌اش در منطقه ادامه می‌دهیم».

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود تاکید کرده که تمام اموال و دارایی‌های افراد مورد تحریم مسدود خواهد شد و اتباع آمریکایی از هرگونه معامله با آنها منع شده‌اند. به علاوه اینکه، موسسات مالی خارجی که چنین معاملاتی را انجام دهند، یا افرادی که مواد یا سایر کمک‌ها در اختیار موسسات و افراد تحریم شده قرار دهند با خطر تحریم یا ممنوعیت دسترسی به نظام مالی آمریکا و بلوکه شدن اموال‌شان روبرو خواهند شد.

شرکت‌ها و افراد مورد تحریم

شرکت «رایان رشد افزار» و سه شخص مرتبط با آن به نام‌های محسن پارساجم، مدیرعامل شرکت، سیدرضا قاسمی، مسوول امور اجرایی، و فرشاد حاکم‌زاده، نماینده این شرکت، از موسسات و افراد جدید در فهرست تحریمی آمریکا هستند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده می‌گوید که این شرکت و مدیران آن در فراهم یا تلاش برای فراهم کردن، حمایت مالی، ابزاری و فنی یا سایر حمایت‌ها از جمله در بخش خدمات و کالا برای سپاه پاسداران دست دارند و به این دلیل تحریم شده‌اند.

«شرکت تعاونی شناورسازی مک کندالو قشم» که مقر آن در جزیره قشم است نیز به حمایت مالی، ابزاری، فنی یا سایر حمایت‌ها و انجام خدمات یا تامین کالا برای نیروی دریایی سپاه پاسداران متهم و در این فهرست گنجانده شده است.

«گروه رامور» که مقر آن در ترکیه است و در تامین تجهیزات دریایی برای شرکت قشم مک کندالو قشم فعالیت می‌کند نیز در این فهرست آمده است.

لینک مستقیم

وزارت خزانه‌داری آمریکا، رسیت توان، مدیرعامل و تنها مالک گروه رامور را نیز در لیست تحریمی خود گذاشته است. وی اوایل ژوئن امسال به اتهام نقض مقررات کنترل صادرات آمریکا بازداشت شده بود.

گروه نرم‌افزاری آجیلی که مقر آن در ایران است نیز در این فهرست گنجانده شده و متهم است که با استفاده از هکرها اقدام به سرقت برنامه‌های نرم‌افزاری مهندسی از ایالات متحده و سایر کشورهای غربی می‌کند. آن‌گونه که وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید برخی از این نرم‌افزارها به موسسات نظامی و حکومت ایران فروخته شده‌اند چون آنها قادر نبودند به دلیل تحریم‌های آمریکا به صورت قانونی به این برنامه‌ها دسترسی پیدا کنند.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری، هکرها با استفاده از سرورهایی که محل استقرار آنها در چند کشور غربی است، این سرقت‌ها را انجام می‌دهند.

امیلی لیو از تامین‌کنندگان چینی و چهار موسسه مرتبط با آن به دلیل اینکه حامی کلیدی برنامه‌های نظامی ایران هستند نیز از سوی آمریکا تحریم شده‌اند. این موسسات در تامین کالاهای مورد نیاز شرکت صنایع الکترونیکی شیراز دست داشته‌اند که خود این شرکت در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۸ در فهرست تحریمی آمریکا قرار گرفته بود.

تحریم‌های وزارت خارجه آمریکا

در همین حال، وزارت امور خارجه آمریکا نیز دو سازمان ایرانی درگیر در برنامه موشکی بالستیک ایران را تحریم کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای تصریح کرده است: «ایالات متحده از فعالیت‌های شریرانه ایران در خاورمیانه که ثبات منطقه‌ای، امنیت و پیشرفت را به خطر انداخته است عمیقا نگران است».

بر اساس این بیانیه، فعالیت‌های ایران هرگونه «مشارکت مثبت» در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی که قرار بود از توافق اتمی حاصل شود را نفی کرده است.

در فهرست وزارت خارجه آمریکا، سازمان‌های تحریم شده متهم هستند که از گروه‌هایی چون حزب‌الله لبنان و جنبش حماس، همچنین حکومت بشار اسد در سوریه و شورشیان حوثی در یمن حمایت کرده‌اند.

موسساتی که در این فهرست قرار گرفته‌اند، عبارتند از: «سازمان جهاد خودکفایی هوا-فضای سپاه پاسداران» و «سازمان جهاد خودکفایی و تحقیقات سپاه پاسداران».

آمریکا آخرین بار در اردیبهشت‌ماه امسال، همزمان با تایید پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک، برای نشان دادن موضع سرسختانه خود در قبال تهران هفت شخص حقیقی و حقوقی ایرانی و چینی را به دلیل دست داشتن در فعالیت‌های موشکی بالستیک جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

تهران متهم است که به رغم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بارها دست به آزمایش موشکی بالستیک زده است که از آنها می‌توان برای حمل کلاهک هسته‌ای استفاده کرد.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران با تکیه بر همین موضوع می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست، و «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».

XS
SM
MD
LG