لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

آمریکا رئیس کل بانک مرکزی ایران را تحریم کرد


وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که تحریم ولی‌الله سیف و علی طرزعلی شامل بانک مرکزی ایران نمی‌شود.
وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که تحریم ولی‌الله سیف و علی طرزعلی شامل بانک مرکزی ایران نمی‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، را تحریم کرد.

آقای سیف متهم به تامین میلیون‌ها دلار منابع مالی برای گروه حزب‌الله لبنان شده است.

علی طرزعلی، معاون مدیرکل بخش بین‌الملل بانک مرکزی ایران، بانک اسلامی «البلاد» مستقر در عراق، کریم ارس حبیب، مدیرعامل این بانک، و محمد قصیر، رابط مالی نیروی قدس سپاه و حزب‌الله لبنان، نیز در فهرست تحریم‌های روز سه‌شنبه ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

این افراد که متهم به حمایت از تروریسم بین‌المللی شده‌اند تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفته و اشخاص و موسسات آمریکایی از معامله با آنها منع شده‌اند.

با این حال تحریم ایالات متحده شامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نمی‌شود.

چرایی تحریم رئیس بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا در گفت‌وگو با رضا تقی‌زاده، تحلیلگر سیاسی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:16 0:00
لینک مستقیم

در بیانیه استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، آمده است که «رئیس بانک مرکزی ایران به نمایندگی از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از طریق بانک اسلامی "البلاد" مستقر در عراق، مخفیانه میلیون‌ها دلار پول را صرف تقویت و حمایت از اقدامات خشونت‌آمیز و افراطی گروه حزب‌الله (لبنان) کرده است».

این بیانیه می‌افزاید: «این مسئله ترسناک است ولی غیرمترقبه نیست که مقام ارشد بانک مرکزی ایران در همدستی با نیروی قدس سپاه پاسداران، منابع مالی گروه‌های تروریستی نظیر حزب‌الله را تامین می‌کند و این مسئله اعتبار ادعای وی مبنی بر اینکه به عنوان رئیس این نهاد ضامن درستکاری آن است را زیر سوال می‌برد».

آقای منوچین گفته که ایالات متحده به ایران اجازه نمی‌دهد تا با گستاخی هر چه تمامتر از نظام مالی بین‌المللی سوء‌استفاده کند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا خواستار هوشیاری جامعه بین‌المللی در قبال تلاش‌های به گفته او، «فریبکارانه» ایران برای حمایت مالی از حلقه‌های تروریستی شده است.

تحریم‌های روز سه‌شنبه پس از آن اعلام می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که این کشور از برجام خارج خواهد شد و تحریم‌های تهران بازگردانده خواهند شد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در بخش دیگری از بیانیه خود تاکید کرده که این تحریم‌ها در راستای تصمیم رئیس‌جمهوری برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌هایی اتخاذ شده که به دلیل توافق اتمی با ایران تعلیق شده بودند.

گروه حزب‌الله لبنان در اکتبر سال ۱۹۹۷ از سوی وزارت خارجه آمریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که تحریم ولی‌الله سیف و علی طرزعلی شامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی نمی‌شود. با این حال، بر اساس تصمیم روز ۱۸ اردیبهشت پرزیدنت ترامپ برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، دولت ایالات متحده از هفتم اوت امسال تحریم‌هایی درباره مبادلات مشخص با بانک مرکزی ایران را بازخواهد گرداند، که از جمله آنها می‌توان به تحریم خرید یا تملک اسکناس دلار توسط دولت ایران اشاره کرد.

به علاوه اینکه در پنجم نوامبر امسال تحریم‌های اضافی علیه اشخاصی که آگاهانه مبادلات مهمی را با بانک مرکزی ایران انجام می‌دهند باز می‌گرداند.

آقای سیف پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به دنبال توافق اتمی تیرماه سال ۱۳۹۴ با شش قدرت جهانی، از مقام‌های شاخص تهران بود که همواره نسبت به عدم دسترسی ایران به نظام مالی جهانی شکایت داشت و اینکه جمهوری اسلامی از منافع ناشی از لغو تحریم‌ها بهره‌مند نشده است.

تحریم‌های آمریکا در روزی اعلام می‌شود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در بروکسل به سر می‌برد تا در رایزنی با همتایان فرانسوی، بریتانیایی و آلمانی خود همراه با فدریکا موگرینی، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، راهی برای حفظ برجام پس از خروج آمریکا پیدا کند.

ایران خواستار ارائه تضمین‌های لازم از سوی پنج کشور باقی مانده در این توافق شده است و کشورهای اروپایی هم اعلام کرده‌اند که خواستار حفظ برجام هستند.

با این حال هنوز مشخص نیست با آغاز بازگرداندن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا چگونه خواهد توانست شرکت‌های خصوصی خود را که با تهران تجارت می‌کنند از این تحریم‌ها مصون نگه دارد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG