لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

سازمان ملل و آمریکا حملات علیه بیمارستان‌ها در سوریه را محکوم کردند


نمایی از بیمارستان «پزشکان بدون مرز» در ادلب که در حملات هوایی ارتش سوریه و روسیه به ویرانه تبدیل شده است.
نمایی از بیمارستان «پزشکان بدون مرز» در ادلب که در حملات هوایی ارتش سوریه و روسیه به ویرانه تبدیل شده است.

سازمان ملل و آمریکا روز دوشنبه ۲۶ بهمن حملات هوایی ارتش سوریه و حامیان آن علیه اهداف غیرنظامی در شمال این کشور از جمله چند بیمارستان را محکوم کردند. همزمان، نماینده ویژه سازمان ملل به دمشق رفته تا با مقام‌های سوری مذاکره کند.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به دست رادیو فردا رسیده است، گفته که ایالات متحده حملات هوایی امروز در شهر حلب و اطراف آن علیه اهداف غیرنظامی از جمله بیمارستانِ تحت مدیریت «پزشکان بدون مرز» و بیمارستان کودکان و زنان در شهر اعزاز را محکوم می‌کند.

وی گفته که ادامه این حملات «بدون هیچ دلیل و بدون توجه به مقررات بین المللی مبنی بر حفاظت از انسان‌های بی‌گناه، برخلاف فراخوان گروه بین المللی حمایت از سوریه، از جمله در نشست مونیخ، بوده است که تاکید دارد باید از حمله علیه شهروندان خودداری کرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال گفته که این حملات، «تردیدهایی درباره خواست روسیه یا توانایی آن برای متوقف کردن سبعیت دامنه‌دار رژیم اسد علیه مردم خودش، به وجود آورده است».

جان کربی از همه طرف‌های درگیر خواسته تا حملات را متوقف کرده و گام‌های فوری برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه که مردم سوریه شدیدا به آنها نیاز دارند، بردارند.

کاخ سفید نیز قویاً حملات هوایی روز دوشنبه را محکوم کرده است.

ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه، نیز این حملات را «جنایات جنگی» خوانده و آن را محکوم کرده است.

سازمان ملل می‌گوید که در حملات روز دوشنبه به حداقل پنج مرکز درمانی و دو مدرسه در استان‌های حلب و ادلب نزدیک به ۵۰ نفر شامل کودکان کشته شدند.

پزشکان بدون مرز با اشاره به هدف قرار گرفتن بیمارستان تحت پوشش خود در ادلب، در شمال غربی سوریه، خبر داده که در جریان این حمله هفت نفر کشته شده و حداقل هشت نفر نیز ناپدید شده اند.

حمله یاد شده باعث ویرانی ساختمان بیمارستان و پراکنده کردن آهن پاره‌ها و آثار باقی مانده از آن به اطراف شده است.

پزشکان بدون مرز گفته است که این حمله، «اقدامی عمدی و برای نابودی ساختار درمانی بوده است».

به گفته ماسیمیلانو ربودنگو، از مقام‌های این نهاد بین‌المللی، با نابودی بیمارستان یاد شده حدود ۴۰ هزار نفر از مردم محلی در این منطقه جنگی فاقد امکانات درمانی خواهند شد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز این حملات را محکوم کرده و در بیانیه‌ای که سخنگوی وی منتشر کرده، «چنین حملاتی را نقض فاحش قوانین بین‌المللی» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، افزایش خشونت‌ها در سوریه و جنگ لفظی میان آنکارا و مسکو امید‌ها بر سر طرح پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس در این کشور طی هفته جاری را بر باد داده است.

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، روز دوشنبه به صورت غیرمنتظره به دمشق رفت و قرار است روز سه‌شنبه مذاکراتی را درباره از سرگیری گفت‌وگوهای صلح سوریه از روز ۲۵ فوریه با مقام‌های حکومت بشار اسد انجام دهد.

دی میستورا هفته گذشته این گفت‌وگو‌ها را پس از سه روز متوقف کرد ولی گفت که امیدوار است طرف‌های درگیر در بحران سوریه بار دیگر روز ۲۵ فوریه گردهم آیند.

قدرت‌های بزرگ روز جمعه ۲۳ بهمن در مونیخ توافق کردند تا ظرف یک هفته در سوریه آتش بس برقرار شده و کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره این کشور فرستاده شود.

با این حال، حملات ارتش سوریه و تهاجم هوایی روسیه در سراسر این کشور همچنان با شدت ادامه دارد. تلاش کردهای سوریه برای تصرف مناطق بین حلب و مرز ترکیه که در دست گروه‌های اسلامگرا و سایر گروه‌های شورشی است به پیچیدگی اوضاع افزوده است.

در واکنش به تحرکات شبه‌نظامیان کرد موسوم به «ی‌پ‌گ» که آنکارا آنها را تروریست می‌داند، ارتش ترکیه اقدام به گلوله‌باران مواضع آن‌ها کرده است.

XS
SM
MD
LG