لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

نرخ بیکاری در آمریکا به پایین‌ترین حد ظرف شش سال گذشته رسید


صف متقاضیان کار در شهر لس آنجلس
صف متقاضیان کار در شهر لس آنجلس

تازه‌ترین گزارش وزارت کار ایالات متحده آمریکا حاکی است که نرخ بیکاری در این کشور به پایین‌ترین حد خود ظرف شش سال گذشته رسیده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج شنبه ۱۲ تیرماه با استناد به آمارهای وزارت کار آمریکا گزارش داد که کارفرمایان آمریکایی طی ماه گذشته جذب نیروی کار را شتاب داده و بالغ بر ۲۸۸ هزار شغل جدید ایجاد شده است، به طوری که نرخ بیکاری در ماه ژوئن به ۶. ۱ درصد (شش ممیز یک دهم) کاهش پیدا کرد که از سپتامبر ۲۰۰۸ چنین رقم پایینی بی‌سابقه بوده است.

این برای پنجمین ماه متوالی است که ماهانه بالای ۲۰۰ هزار شغل در ایالات متحده آمریکا ایجاد می‌شود که از دهه ۹۰ سابقه نداشته است. این گزارش می‌افزاید که طی ۱۲ ماه گذشته در مجموع دو و نیم میلیون شغل جدید در آمریکا ایجاد شده است.

در سال گذشته میلادی ماهانه ۱۹۴ هزار و ۲۵۰ شغل جدید در آمریکا ایجاد شده بود، اما این رقم در سال جدید به ۲۳۰ هزار و ۸۳۳ مورد می‌رسد. به این ترتیب، شمار بیکاران از ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سال گذشته، به ۹و نیم میلیون نفر کاهش یافته است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که گزارش روز پنجشنبه وزارت کار حاکی است که اقتصاد آمریکا به صورت پایداری در حال حرکت به سوی بهبودی کامل است، اگرچه در ابتدای سال جاری اقتصاد آمریکا مقداری دچار تزلزل شده بود.

اقتصاد آمریکا در سپتامبر ۲۰۰۸ با سقوط بازار بورس وال استریت و آغاز بحران مالی جهانی دچار رکود شد، اما آسوشیتدپرس می‌نویسد که این بحران در حال بهبودی کامل است.

با این حال کار‌شناسان موسسه «سیاست اقتصادی لیبرالی» بر این عقیده‌اند که هنوز باید شش میلیون و ۷۰۰ هزار شغل جدید در آمریکا ایجاد شود تا جوابگوی رشد جمعیتی کشور باشد.

بر اساس این گزارش دو چالش دیگر نیز وجود دارد، اولا افزایش دستمزد‌ها و ثانیا تشویق بیکاران برای بازگشت به کار، به طوری که قبل از بحران مالی و رکود اقتصادی، ۶۶ درصد افرادی که به سن کار رسیده بودند کار می‌کردند یا دنبال شغلی بودند، اما هم اکنون این رقم به ۶۲ ممیز ۸ دهم درصد رسیده است.

همچنین متوسط دستمزد‌ها نسبت به سال گذشته تنها دو درصد افزایش یافته است که تقریبا برابر با نرخ تورم در کشور است، در حالی که قبلا به طور متوسط میزان رشد سالانه دستمزد‌ها حدود سه و نیم درصد بود.

XS
SM
MD
LG