لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

رئیس دفتر روحانی: بودجه سال ۹۹ وضعیت بهتری از بودجه امسال ندارد


محمود واعظی می‌گوید دولت فعلا تلاش می‌کند به ترتیب حقوق کارمندان، یارانه‌های مختلف و حقوق بازنشستگان را بدهد.
محمود واعظی می‌گوید دولت فعلا تلاش می‌کند به ترتیب حقوق کارمندان، یارانه‌های مختلف و حقوق بازنشستگان را بدهد.

یک روز بعد از تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ توسط هیات دولت، رئیس دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفته است بودجه سال ۹۹ وضعیت بهتری از بودجه امسال ندارد.

قرار است لایحه بودجه دولت برای سال آینده که سقف آن ۴۸۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، روز یکشنبه به مجلس فرستاده شود.

بودجه امسال حدود ۴۴۰ هزار میلیارد تومان بسته شده بود و بعدا به خاطر افت شدید درآمدهای نفتی به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

هنوز معلوم نیست دقیقا دولت بر چه مبنایی بودجه را افزایش داده است، در حالی که صادرات نفت کشور به شدت سقوط کرده و در ماه نوامبر به حدود ۲۱۳ هزار بشکه در روز رسیده بود.

ایران پیش از تحریم‌ها روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت و پارسال درآمد نفتی‌اش بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار بود.

محمود واعظی روز پنج‌شنبه ۱۴ آذرماه گفت بودجه سال ۹۹ وضعیت بهتری از بودجه امسال ندارد، به دلیل اینکه شرایط اقتصادی، تحریم‌ها و مشکلات با سال قبل تغییر نکرده است.


وی گفت دولت فعلا تلاش می‌کند به ترتیب حقوق کارمندان، یارانه‌های مختلف و حقوق بازنشستگان را بدهد و طرح‌های بزرگ با ۸۰ درصد پیشرفت را به سرانجام برساند.

واعظی در ادامه گفت اکنون وضعیت بودجه به شکلی نیست که بتواند چیزی تخصیص پیدا کند، مگر اینکه در آینده فروش نفت به ۲.۸ یا سه میلیون بشکه در روز برسد که بتوانیم کاری کنیم.

تصویب لایحه بودجه سال ۹۹ با سقف ۴۸۰ هزار میلیارد تومان در حالی است که به غیر از نفت برخی دیگر درآمدهای دولت نیز افت خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم گزارش داده که درآمدهای گمرکی در لایحه گمرکی ۴۰ درصد کاهش یافته، اما درآمدهای مالیاتی ۲۳ درصد افزایش یافته است.

معلوم نیست در حالی که انتظار می‌رود رشد اقتصاد کشور در سال جاری منفی ۹.۵ درصد شود و وضعیت رکود تورمی حاکم است، آیا درآمدهای مالیاتی محقق خواهد شد یا نه.

دولت همچنین ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد از بابت فروش نفت در نظر گرفته و صادرات روزانه ۸۷۰ هزار بشکه نفت را در بودجه گنجانده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که کسری بودجه عمومی سال آینده ایران حدود ۸.۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور باشد. به عبارتی، بودجه احتمالا با ۳۷ میلیارد دلار کسری مواجه خواهد شد.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، تسنیم و صندوق بین‌المللی پول/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG