لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

طرح مبارزه با «بدحجابی» کلید خورد


طرح مقابله با « بدحجابی» در ایران توسط پلیس جمهوری اسلامی از روز شنبه کلید خورد
طرح مقابله با « بدحجابی» در ایران توسط پلیس جمهوری اسلامی از روز شنبه کلید خورد

در اولين روز از طرح تازه نيروی انتظامی جمهوری اسلامی که از آن با عنوان طرح ارتقای امنيت اجتماعی با رويکرد اخلاقی و مبارزه با آنچه که «بد حجابی» نام برده می شود ماموران پلیس از روز شنبه در ۲۳ نقطه تهران مستقر شدند تا به برخورد با زنان و دخترانی بپردازند که مصاديق اسلامی مورد نظر آنان را رعايت نمی کنند.


موج تازه برخوردها با «بدحجابی» در حالی صورت می گيرد که در جريان مبارزات انتخاباتی نهمين دوره رياست جمهوری، محمود احمدی نژاد در برابر انتقادات منتقدانی که او را مخالف آزادی اجتماعی جوانان می دانستند موضع گرفت وگفت: «چرا مردم را دست کم می گيريد واقعا الان مشکل کشور ما اين است که مثلا فلان دختر ما فلان لباس را پوشيد؛ الان مشکل کشور ما اين است مشکل مردم ما اين است.»


پژوهش برای برخورد


از هنگام برگزيده شدن محمود احمدی نژاد به رياست جمهوری اسلامی ، نيروی انتظامی با پشتيبانی مجلس شورای اسلامی که اکثريت آن در اختيار اصولگرايان حامی سياست های رييس جمهوری قرار دارد، طرح ضربتی امنيت اجتماعی را همزمان با آغاز تعطيلات تابستانی در ايران برای مدت زمان محدودی به اجرا می گذارد.


طرحی که اين بار با تغييراتی جزيی نسبت به دو سال گذشته به اجرا گذاشته شده است.



به گفته یک روزنامه نگار، اجرای اين طرح جز ايجاد نگرانی برای والدين در ارتباط با جوان هايشان ثمره ديگری نمی تواند داشته باشد.


يک زن روزنامه نگار در گفت و گو با راديو فردا در اين باره می گويد: «امسال اين ها به گونه ديگری وارد عمل شده اند. آمده اند می گويند ما بر اساس تحقيقاتی اين برنامه را اجرا می کنيم، به همين دليل بسياری از منتقدان، مردم و محققان می گويند جواب ها و نتيجه هايی که شما گرفته ايد درست نيست و ما به اين طرح و نتيجه گيری ها اعتراض داريم.»


به گفته اين روزنامه نگار، اجرای اين طرح جز ايجاد نگرانی برای والدين در ارتباط با جوان هايشان ثمره ديگری نمی تواند داشته باشد.


هشدار به انکار کنندگان !


روز چهارشنبه اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی در اولين همايش سالانه مديران مبارزه با مفاسد اجتماعی خواستار استيضاح کسانی شد که به گفته او، نيروی انتظامی را به دليل اجرای طرح امنيت اخلاقی مذمت می کنند.


آقای احمدی مقدم همچنين وعده داد تا پايان سال جاری خورشيدی احساس امنيت افراد افزايش پيدا کند. اين در حالی است که اجرای طرح تازه نيروی انتظامی از سوی برخی شهروندان با استقبال روبرو شده است.



چرا مردم را دست کم می گيريد، واقعا الان مشکل کشور ما اين است که مثلا فلان دختر ما فلان لباس را پوشيد؛ الان مشکل کشور ما اين است؟ مشکل مردم ما اين است؟
از سخنان محمود احمدی نژاد در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری

محبوبه موحديان، طراح پوشش های اسلامی به اين طرح نگاهی کاملا شرعی دارد، او در اين باره به راديو فردا می گويد: فرهنگ ما اين طور اقتضا می کند، کشورهای آسيايی به دليل سنتی بودن از فرهنگ خاصی پيروی می کنند که اين فرهنگ، طرح خاصی را در رابطه با پوشش ايجاب می کند.


اين شرکت کننده در اولين نمايشگاه پوشش های اسلامی عفاف که سال گذشته توسط نيروی انتظامی برگزار شد، به دلايل موافقت خود با اجرای اين طرح اشاره می کند.


به گفته وی، «وقتی که عده ای هنجارها را رعايت نمی کنند، ناهنجاری هايی به وجود می آيد که امنيت را زير سئوال می برد. و ساماندهی اين مساله با مسئولان همان کشور است نه سياستگذارانی از کشور های بيگانه.»


مقاومت فرهنگی


در حالی که مسئولان انتظامی اجرای طرح امنيت اجتماعی را موفقيت آميز دانسته اند اما کارشناسانی نيز آن را در قواره يک طرح تبليغاتی، فصلی و زودگذر ارزيابی می کنند.



به اعتقاد آزاده کيان، جامعه شناس ايرانی مقيم فرانسه، مساله پوشش زنان در ايران امروز بيش از آنکه با امنيت اجتماعی و اخلاقی ارتباط داشته باشد از خاستگاهی سياسی برخورداراست.


به اعتقاد آزاده کيان، جامعه شناس ايرانی مقيم فرانسه، مساله پوشش زنان در ايران امروز بيش از آنکه با امنيت اجتماعی و اخلاقی ارتباط داشته باشد از خاستگاهی سياسی برخوردار است.


وی به راديو فردا می گويد که «مساله فشار آوردن بر خانم هايی است که در سطوح مختلف جامعه حضور دارند، ازاقشار و سنين متفاوتی هستند و سال هاست مخالفت خودشان را به انحای گوناگون با حجاب اجباری نشان می دهند.مبارزه اين زنان در واقع نوعی مقاومت فرهنگی عليه سياست های دولتی است.»


مرحله اول طرح امنيت اجتماعی با رويکرد اخلاقی تنها نوع پوشش زنان را در بر می گيرد اما مسئولان نيروی انتظامی از اجرای مرحله دوم اين طرح نیز در ارتباط با پوشش مردان در ماه های آينده خبر داده اند.


از سويی ديگر، برخی گروههای اصولگرا همچون انصارحزب الله با انتشار بيانيه هايی خواستار مشارکت مردم در مبارزه با بد حجابی شده اند.


اين موضوع با واکنش تعدادی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شده است.اين نمايندگان اين گونه دخالت ها را مغاير با قانون دانسته اند .


XS
SM
MD
LG